نمایش خانگی پخش آثار خارجی را محدود کنند

رئیس مرکز پویانمایی صبا با انتقاد از حجم زیاد انیمیشن‌های خارجی در شبکه نمایش خانگی، گفت: در پلتفرم‌ها را به روی تولیدات خارجی باز گذاشته‌ایم و می‌پرسیم چرا انیمیشن داخلی رشد نمی کند در این شبکه‌ها باید نسبت به پخش آثار خارجی محدودیتی بگذارند

به گزارش روز چهارشنبه سینما خراسان به نقل از ایرنا، نشست خبری محمدرحیم لیوانی رییس مرکز پویانمایی صبا به مناسبت روز جهانی انیمیشن با همراهی امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و امیر سحرخیز رییس هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران روز سه‌شنبه در سالن اجتماعات مرکز صبا برگزار شد.

محمدرحیم لیوانی با بیان این که در پلتفرم‌ها (بسترهای شبکه نمایش خانگی) باید نسبت به پخش آثار خارجی محدودیتی بگذارند اظهار داشت: آنها به ازای هر یک ساعتی که انیمیشن خارجی پخش می‌کنند باید نیم ساعت هم اثر داخلی پخش کنند. این موضوع باعث رشد تولیدات داخلی می شود. این شبکه‌ها انیمیشن خارجی را به قیمت یک دهم انیمیشن داخلی و بعضا رایگان می‌خرند. مسلم است که در این شرایط انیمیشن داخلی نمی‌تواند رشد کند.

رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به تجربه کشور کره جنوبی افزود: کشورهای دیگر دنیا هم پخش انیمیشن‌های خارجی را محدود می کنند. اگر این حمایت انجام شود، انیمیشن داخلی به سرعت رشد خواهد کرد. این مطالبه باید توسط رسانه ها ایجاد شود. در بازار جدید تلویزیون نقش زیادی ندارد و پلتفرم ها باید ناچار شوند از انیمیشن داخلی حمایت کنند.

تولید سالیانه ۱۵۰ ساعت انیمیشن داخلی

لیوانی با اشاره به تولید نزدیک به ۶۰۰ ساعت انیمیشن در چهار سال اخیر توسط مرکز پویانمایی صبا تاکید کرد: سالیانه ۱۵۰ ساعت انیمیشن داخلی تولید کردیم که برابر با مصرف یکی دو هفته ای تلویزیون است. این آمار نسبت به آنچه باید باشد کم است. چون برای این که انیمیشن ایرانی دیده شود، نیاز به سالیانه ۵۰۰ ساعت انیمیشن ایرانی جدید داریم. ناچاریم که به سمت تعداد عناوین کمتر و قسمت‌های بیشتر برویم.

رئیس مرکز پویانمایی صبا با اعلام این خبر که انیمیشن مهارت‌های زندگی ۶۰۰ قسمت دارد گفت: این انیمیشن از الان تا دو سال دیگر روانه آنتن می‌شود و شانس زیادی برای دیده شدن دارد. ساخت محصول با تعداد قسمت‌های بالا به لحاظ اقتصادی برای تولید کننده بهتر است. چون او می‌تواند خط تولید دائمی داشته باشد

رئیس مرکز پویانمایی صبا با بیان این که در حال حاضر چهار مجموعه بالای ۲۰۰ قسمت، ۱۰ مجموعه بالای ۱۰۰ قسمت و ۳۰ مجموعه بالای ۵۰ قسمت داریم اظهار داشت: این صنعت می تواند روی پای خودش بایستد. تولیدات جانبی مثل کیف و کفش و دفتر ۷۰ درصد اقتصاد انیمیشن دنیا را تشکیل می‌دهند که در ایران هم باید به این نکته توجه کرد. وزارت صنایع جلوی واردات لوازم خانگی خارجی را گرفت که این اقدام منجر به رونق تولید داخلی شد. درباره انیمیشن هم باید محدودیت‌هایی اعمال شود.

وی با بیان این که ایران سرمایه گذاری خوبی روی انیمیشن داشته بیان کرد: کشورهای اطراف ما این دستاورد را ندارند. کشور ما نیز سال‌هاست که این دستاورد صنعتی را داشته ولی از آن استفاده نکرده است. سریال‌های ما امکان رقابت در سطح بین المللی را ندارند اما انیمیشن‌ها فروخته و پخش می‌شوند و جایزه می‌گیرند. چنین گوهری وجود دارد و باید حمایت شود، تا رشد صنعتی توزیع و صادرات درست داشته باشد.

رئیس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به سوالی درباره برندسازی در حوزه انیمیشن گفت: تعداد قسمت‌های یک اثر یکی از شاخصه‌های برند سازی است. انیمیشن باید ارتباط مداوم با مخاطب داشته باشد. ارتقای کیفی مجموعه ها نیز ضروری است و زمانی که تعداد قسمت‌ها زیاد می‌شود، نباید با افت مواجه شویم. به لحاظ فنی در مرکز پویانمایی صبا از سال ۹۲ به بعد فول اچ دی هستیم و از سال پیش ساخت آثار فور کی را شروع کردیم. توانایی‌های نرم افزاری و سخت افزاری خوبی داریم و تا سه چهار سال آینده چند برند خوب را خواهیم داشت. هم اکنون چیا را در دست تولید داریم و انیمیشن پهلوانان در سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود. البته بخشی از موضوع برندسازی به همت پدرها و مادرها بستگی دارد که ذائقه سازی کنند و فرزندانشان را با انیمیشن پاک و سرشار از فرهنگ و هنر ایرانی آشنا سازند.

هزینه ساخت انیمیشن ایرانی یک سی‌ام دنیاست

در ادامه نشست امیر سحرخیز، رییس هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران گفت: در این سه سالی که انجمن صنفی تاسیس شد عمده بحث ما درباره توجه به وجه صنعتی انیمیشن بوده است. در تمام دنیا جریان‌های مالی و اقتصادی بسیار پررنگی در اطراف انیمیشن شکل می‌گیرد که در ایران این نکته مغفول مانده است.

وی با اشاره به این انیمیشن در شرایط کرونا جزو معدود صنایعی بوده که رشد کرده اظهار داشت: این که کشوری مثل ایران انیمیشن دارد نمادی از پیشرفت صنعتی و فرهنگی و تکنولوژیکی است. انیمیشن یک نوع هنر و صنعت لاکچری (پرخرج) است و داشتنش راحت نیست. انیمیشن می تواند یک مقوله استراتژیک باشد. چون در جشنواره‌های کشورهای دیگر پرچم ایران به واسطه انیمیشن به احتزاز درمی آید.

سحرخیز با بیان این که هزینه ساخت انیمیشن در ایران یک سی‌ام دنیاست اظهار داشت: هیچ صنعتی این نسبت را ندارد. در فرانسه و انگلستان شبکه‌ها ملزم هستند انیمیشن داخلی پخش کنند تا صنعت داخل حمایت شود. درصدی از زمان پخش باید در اختیار محصولات داخلی باشد. وی در ایران پلتفرم ها عمده درامدشان از انیمیشن‌های خارجی است. میزان محصولات داخلی به خارجی نسبتش یک به ۹۹ است.

وی ایجاد فضا را برای دیده شدن انیمیشن مهم دانست و افزود: اگر شرایط انتشار درست نباشد، یک انیمیشن تبدیل به برند نمی شود. محصولات جانبی مثل دفتر و اسباب بازی در همه جای دنیا تولید می‌شود ولی در ایران کسی به این موضوع توجه ندارد.

در بازار دفتری با جلد پهلوانان نیست

امیرمحمد دهستانی، معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه نشست با بیان این که کشورهای دیگر متوجه تاثیرگذاری انیمیشن ایران شده‌اند گفت: برخی کشورها مثل آمریکا فیلم‌های انیمیشن ایرانی را در جشنواره انتخاب نمی‌کنند و راهش را می‌بندند. آنها چون می‌دانند پرچم ایران بالا می‌رود، دایره را تنگ می کنند.

دهستانی با بیان این که برندسازی فقط کار تولید کنندگان انیمیشن نیست توضیح داد: از انیمیشن یخ زده دفتر نقاشی وجود دارد. ولی در بازار دفتری با جلد پهلوانان نیست. این مطالبه از وزارت صنعت وجود دارد که از محصولات جانبی حمایت داشته باشد.

معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: بچه‌ها یک انیمیشن مثل شکرستان و چیا را صدها بار می‌بینند، ولی چون رسانه ندارند و اعلام نمی کنند، اماری وجود ندارد و ما نمی‌توانیم از حرفه خودمان دفاع کنیم. بیلبورهای سریالی مثل زخم کاری در خیابان هست و دیده می‌شود. وقتی سریال جدیدی ساخته می شود سازمان صداوسیما باید برای شبکه پویا تبلیغ کند تا مردم توجه کنند.

دهستانی با انتقاد از پخش انیمیشن‌های خارجی از صداوسیما گفت: در یکی از روزهای چهارشنبه سوری صداوسیما حدود یک میلیارد دلار انیمیشن خارجی پخش کرد. در این شرایط چطور انیمیشن داخلی ما می‌تواند رقابت کند؟ محصولات خارجی دارند روی همجنسگرایی کار می‌کنند و به عنوان مثال تراجنسیتی شدن سوپرمن صدای خود غربی‌ها را درآورده است. چه لزومی دارد که صداوسیما در این حجم انیمیشن خارجی پخش کند؟

به گزارش ایرنا، مرکز پویانمایی صبا، مرکزی فرهنگی است که با هدف تولید محصولات چند رسانه‌ای و انیمیشن، تحت مدیریت صدا و سیما در سال ۱۳۷۴ تأسیس شده‌است.

هدف از راه اندازی این مجموعه، تأمین نیازهای فرهنگی و هنری در قالب انیمیشن، ارائه و فروش خدمات برنامه‌ای و محصولات چند رسانه‌ای فرهنگی و… عنوان شده‌است.

نهال