«شکار حلزون»؛ تله‌فیلمی فاقد داستان

«شکار حلزون» روند روایی مدونی ندارد و از ساحتی آشفته در منطق روایی برخوردار است، بیشتر در شمایل از تله‌فیلمی با استطاعت تبدیل‌شدن به یک اثر مستقل سینمایی است.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ایرنا، «شکار حلزون» دومین فیلمی بود که روز اول جشنواره اکران شد، از فیلم اولی های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به کارگردانی محسن جسور که می‌گوید «برای دیده شدن فیلمش؛ نام آن را تغییر داده است، از عطر مینو به شکار حلزون.»

شکار حلزون در نگاه کلی، از ساختار اولیه خود توسعه پیدا نکرد، به پرتره‌ای از یک داستان سه‌ظلعی که پرورش نمی‌یابد، تبدیل شد، به همین دلیل با درام خوش‌رنگی مواجه هستیم که داستان آن شروع نمی‌شود. این فرآیند در کنار اصرار روایت مبتنی بر پیشبرد دراماتیک داستان، به رفت و برگشت‌های بی‌پشتوانه‌ای تبدیل شده که مخاطبش را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد.

در کلیت داستان، شاهد روندی هستیم که طی آن، فردی که هیچ نشانی از او نمی‌بینیم؛ داستان از زندان آغاز می‌شود در حالی‌ که این بهانه، الزام دراماتیکی را در شکل منطق روایی داستان پدید نمی‌آورد؛ مابقی شخصیت‌های داستان نیز به مخاطب شناسانده نمی‌شوند. نه منیر شخصیت مطمئن داستان است که بخواهیم وی را در موضع خیرخواهانه ببینیم و نه می‌توانیم دکتر را در شمایل یک قاضی بازنشسته ببینیم.

در شکار حلزون همه چیز در اندازه‌های پیش‌درآمدی برای شروع یک داستان است اما این مهم با توجه به نبود محوریتی کلان برای روایت، هیچ‌گاه آغاز نمی‌شوند. در چنین فضای گنگی، حتی داستان نیز مبهم است؛ نه درامی خانوادگی می‌بینیم و نه با فیلمی عاشقانه مواجه هستیم.

مجموعه این عوامل سبب می‌شوند تا نام فیلم، بالاتر از محتوا و حتی ساختار آن باشد. تله‌فیلمی خوش‌رنگ‌ولعاب که هرگز نمی‌تواند یک اثر مستقل داستانی باشد.

فیلم شکار حلزون

شکار حلزون یکی از فیلم اولی‌های این دوره از جشنواره است که محسن جسور آن را کارگردانی کرده و آخرین نقش‌آفرینی زنده‌یاد حسام محمودی در سینما در این فیلم نقش بسته است.

این فیلم روایتگر قصه مینو، زن جوان سرپرست خانواده‌ای است که برای تامین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به کار است‌. او با پیشنهاد شغل پرستاری از پدرِ یک جوان مواجه می‌شود که شرط پذیرفتن این شغل با حقوق مناسب، جاری شدن صیغه محرمیت میان آنهاست.

حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد رسول صفری، مسعودرضا عجمی، رابعه مدنی، یاسمن ترابی، علی‌اکبر قاضی نظام، امیرعلی سخایی، میثم محمدی در شکار حلزون ایفای نقش کرده اند.

چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه -۱۱ بهمن- رسما افتتاح و از روز پنجشنبه اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه -۲۲ بهمن- معرفی خواهند شد.