صفحات مجازی چهره‌های سینما و تئاتر رنگ‌وبوی حماسه «خرمشهر» گرفت

به مناسبت بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، برخی چهره‌های سینما و تئاتر ایران پیام‌هایی را بابت این روز ملی منتشر کردند. به گزارش سینما خراسان، از هر قشر و تفکری که باشید «خرمشهر» برایتان معنای ویژه‌ای دارد. نامی که با خود «خونین شهر»، «شهر خدا»، «شهر خون و قیام» و نام‌هایی چون محمد جهان‌آرا و سید […]


به مناسبت بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، برخی چهره‌های سینما و تئاتر ایران پیام‌هایی را بابت این روز ملی منتشر کردند.

به گزارش سینما خراسان، از هر قشر و تفکری که باشید «خرمشهر» برایتان معنای ویژه‌ای دارد. نامی که با خود «خونین شهر»، «شهر خدا»، «شهر خون و قیام» و نام‌هایی چون محمد جهان‌آرا و سید شبیر نزاری، اردشیر مصدر، ابراهیم خلیلیان، قاسم داخل زاده، کامبیز دبستانی، حمزه دشتی، محسن دلال، علی رحیمی، قدرت الله رحیمی، محسن رنگرز، سیدعبدالحمید روحانیون خویی، همت الله رودباری، حسین زابل‌زاده، تقی ساق بلند، عبدالرضا ستونگر، محمدرضا صالحه و سید عبدالرضا موسوی به همراه دارد؛ مردانی که از جان خود گذشته تا زمین خرمشهر را سرخ پوش خون خود کنند.

چهارم آبان ۱۳۵۹ خرمشهر به «خونین شهر» تبدیل شد و ۵۷۶ روز بعد و در سوم خرداد ۱۳۶۱ «خرمشهر، شهر خون و قیام آزاد شد».

حال با گذشت بیش از ۳ دهه سوم خرداد برای همه ایرانیان روزی ملی و غرورآفرین است؛ روزی که در یادها خواهد ماند و آیندگان هم از آن به افتخار یاد خواهند کرد.

در چنین روزی چهره های شناخته شده سینما و تئاتر هم سوم خرداد را در صفحات شخصی خود در اینستاگرام گرامی داشتند.

نوید محمدزاده سوم خرداد را با انتشار عکسی از بهرام محمدی فرد گرامی داشت.

امیر جدیدی بازیگر سینما که در جشنواره گذشته فیلم فجر با «روز صفر» حضور داشت نیز در صفحه اینستاگرامی خود چنین نوشت: «سوم خرداد بهترین روز خداست».

پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرامی خود ۲ پُست به مناسبت این روز منتشر کرد. اهدای تندیس «جهان آرا» به زحمتکشان انیستیتو پاستور و همچنین بسامان شدن وضعیت ۴۷ خانوار ساختمان «پلاسکوی خرمشهر» مطالبی بود که پرستویی به مناسبت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر منتشر کرد.

شبنم مقدمی نیز در قالب یک استوری، پستی را که پیشترها برای گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر منتشر کرده بود، بازنشر داد. وی در این پُست چنین نوشته بود: «خرمشهر… آزاد شد… روان آنها که این حماسه را آفریدند غرق نور بادا. سوم خرداد، خجسته.»

حسین کیانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر نیز در صفحه شخصی خود در سالروز آزادسازی خرمشهر متن ذیل را منتشر کرد:

«روز سربلندی

خرمشهر که در روز سوم خرداد ۶۱ آزادشد هشت ساله بودم و تنها ترین و مهمترین خاطره ای که از آن روزِ بزرگ برایم بجا مانده تجمع بزرگی ازمردم شهرمان بود دربزرگترین میدان آن زمانِ شهر. یادم می آید با مادرم رفته بودم و مادربزرگم نیز بود و به گمانم خواهربزرگترم. ازبقیه چیری یادم نیست. توفانِ شوروهیجان از آزادی عروس شهرهای ایران در کنار احساساتِ پاکِ غرورِ ملی و میهنی و ایمانی که به ثمرنشسته بود فضای غریبی را ایجآد کرده بود که یادم می آید منِ هشت ساله را هم به گونه ای درگیرخودش کرده بود که بعد از گدشت ۳۸ سال همچنان یادآوری اش به من احساسِ خوبِ غرور و سرافرازی می بخشد و فکرمی کنم برای خیلی کسانی که به نحوی آن روزبزرگ را تجربه کردند نیز چنین باشد. به همین خاطر به نظرم روزِ آزادی خرمشهر و شکست تاریخی آن کشور مهاجم، مهمترین روزِ ملی و ایمانی ملت ایران درتاریخ معاصر است.من به شخصه و البته بنابراحساس خودم،روزی همانندِ آزادی پاره ی تن ایران-خرمشهر_ را در تاریخ معاصر ایران مهمتر نمی‌شناسم، روزی که هر آنچه می تواند یک ملت راسربلند و سرزنده کند درخود داشت. به همین خاطر همیشه امیدواربودم و هستم که آن احساساتِ پاک ملی و ایمانی به نسل‌های بعد نیر منتقل شود. نسل هایی که به نظرم کمتر این احساسات را تجربه کرده اند و بدتر آن، کمتر به چنین احساساتی باور دارند.گناهی هم برایشان نوشته نیست. شاید آن کسانی که باید این احساسات پاک را به وجود آورند کم کارکرده اند، شایدهم دستشان بسته است و شاید هم اصلا دیگر نیستند که چنین کنند. و ما دهه ی پنجاهی ها چه اقبال بلندی داشتیم که بزرگ مردانی در دورانمان می‌زیستند که از جان و نام و دنیای خود گذشتند و به ما این احساساتِ تا ابد غرور آفرین را بخشیدند. روان پاکشان که شهیدانِ حقیقیِ راه وطن آنها بودند تا ابد شاد باد و قرین آرامش.»