ضرورت ایجاد بازارچه های ثابت فروش صنایع دستی

یک هنرمند صنایع دستی ایجاد بازارچه های ثابت فروش صنایع دستی برای کمک به این صنعت در شهرهای مختلف ایران را ضروری دانست.

به گزارش سینما خراسان، حصیربافی شاید یکی از هنرهای کاملا ایرانی و مشترک بین چندین استان کشور ما باشد، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، گیلان هنرهای دستی خود در این رشته صنایع دستی را در غرفه های مختلف یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد به نمایش گذاشته بودند اما در میان آنها غرفه روستای فشتکه گیلان با تنوع محصولات حصیری خودنمایی می کرد.

خانمی که خود را زهرا مقدسی معرفی کرد، در مورد هنرش و روستای فشتکه گفت: “فشتکه” به عنوان روستای ملی حصیر کشور ثبت شده است و بهترین هنرهای حصیربافی آمیخته با طرحها و رنگهای مختلف را می توان در این روستا دید، همان طور که نمونه هایی از آن در غرفه به نمایش گذاشته شده که بیشتر آنها وسایل کاربردی برای آشپزخانه یک کدبانو است.

وی بیان کرد: متاسفانه امروزه صنایع دستی کم کم در حال خروج از سبد خانوار است، صنعتگران به شدت با مشکل بازار فروش محصولات خود مواجه هستند، اگر در کنار نمایشگاه ها، بازارچه های مختلف و ثابت برای فروش صنایع دستی داشته باشیم، بازار فروش خوب و همیشگی برای صنعتگران تامین خواهد شد.

مقدسی کار صنایع دستی را باارزش و از دل طبیعت توصیف کرد و گفت: از آنجا که هم حصیر گران شده و هم دستمزدها افزایش یافته، قیمت تمام شده محصولات حصیری زیاد شده است، اگر دولت به نحوی هزینه و حمایت کند که حداقل با کاهش قیمت مواد اولیه بتوان نرخ تمام شده حصیربافی را کاهش داد، مطمئنا صنایع دستی بازار بهتری پیدا می کند.

وی همچنین فاقد بیمه بودن خود و بسیاری از همکاران صنعتگرش را از دیگر مشکلات این بخش ذکر کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان به این بخش شد.

یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران از چهارم تا هفتم مردادماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر شد.