عکاسی صنعتی با معنای معاصر هنر فاصله دارد/ انتظارات‌مان رفع نشد

امید پورآذر معتقد است با وجود اینکه آثار قابل توجهی به دبیرخانه جشنواره «فردا» ارسال شده است اما عکس‌ها هنوز در حد انتظار نیستند چراکه یا عکس‌ها عرضه نشدند یا دچار ضعف ایده هستیم. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، امید پورآذر دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره عکس و فیلم صنعتی و تبلیغاتی فردا درباره […]

امید پورآذر معتقد است با وجود اینکه آثار قابل توجهی به دبیرخانه جشنواره «فردا» ارسال شده است اما عکس‌ها هنوز در حد انتظار نیستند چراکه یا عکس‌ها عرضه نشدند یا دچار ضعف ایده هستیم.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، امید پورآذر دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره عکس و فیلم صنعتی و تبلیغاتی فردا درباره نمایشگاه این بخش که در خانه هنرمندان ایران برپاست، گفت: بیش از ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره عکس و فیلم صنعتی و تبلیغاتی فردا رسید که از بین این تعداد، ۱۸۸ اثر از ۶۰ عکاس توسط هیات داوری متشکل از اکبر عالمی، مجتبی آقایی، یدالله ولی زاده و داریوش کیانی انتخاب شد و از بین این تعداد عکس، در ۸ بخش مختلف جوایزی اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آثار ارسالی در ۲ بخش صنعتی و تبلیغاتی داوری شدند، بیان کرد: تک عکس تبلیغاتی، تک عکس صنعتی، مجموعه عکس تبلیغاتی، مجموعه عکس صنعتی و بخش دانشجویی، زیربخش‌هایی بود که آثار انتخاب شدند.

دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره عکس و فیلم صنعتی و تبلیغاتی «فردا» درباره رویکردها و معیارهای داوری آثار نیز گفت: رویکرد جدید و عمده تفاوتی که در این دوره جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین داشتیم این بود که عکس‌های تبلیغاتی و صنعتی هر کدام در ۲ بخش مجزا داوری شدند. بخش دانشجویی در این دوره اضافه شد. همچنین در این دوره از جشنواره، به طیف متنوعی از صنایع پرداخته شده است؛ در دوره‌های پیشین شاهد بودیم آثار به صنایع عمده مثل نفت، گاز و پتروشیمی می‌پرداختند اما در این دوره از حوزه‌هایی چون معادن، راه سازی، آب، برق و حوزه های مختلف انرژی در بخش عکس صنعتی آثار را دریافت کردیم و در بخش عکس تبلیغاتی نیز به همین منوال، آثار خلاقانه بسیاری را شاهد بودیم.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه آثار قابل توجهی به دبیرخانه ارسال شده است اما عکس‌ها هنوز در حد انتظار ما نیستند و این مهم از ۲ جهت قابل توجه است؛ اول اینکه مطمئناً آثاری وجود دارد که عرضه نشدند و دوم اینکه در بحث ایده‌پردازی به ویژه در عکس تبلیغاتی که ایده‌پردازانه‌تر است، دچار ضعف ایده هستیم.

عکاس‌های صنعتی و تبلیغاتی بسیار تکنیکال هستند و عکس‌ها به لحاظ تکنیک اجرا قوی هستند و تنوع هم دارند اما در ایده‌پردازی ضعیف هستند، یعنی عکس‌ها یا از ایده های دیگران الگوبرداری شدند یا عکاسان در پرداختن به ایده مورد نظرشان، ضعیف عمل کردندپورآذر اظهار کرد: عکاس‌های صنعتی و تبلیغاتی بسیار تکنیکال هستند و عکس‌ها به لحاظ تکنیک اجرا قوی هستند و تنوع هم دارند اما در ایده‌پردازی ضعیف هستند، یعنی عکس‌ها یا از ایده های دیگران الگوبرداری شدند یا عکاسان در پرداختن به ایده مورد نظرشان، ضعیف عمل کردند.

وی که عکاس برگزیده سومین و چهارمین جشنواره عکس صنعتی و تبلیغاتی «فردا» نیز هست، دیگر تفاوت پنجمین دوره جشنواره را نسبت به ۲ دوره قبلی که جشنواره عکس برگزار شده، برپایی نمایشگاهی از آثار منتخب جشنواره دانست که آثار به صورت مجزا روی دیوار گالری رفتند و افزود: سعی کردیم استانداردهای ارائه آثار را در پنجمین جشنواره فیلم و عکس فردا بالا ببریم.

پورآذر در پاسخ به اینکه آیا سوژه هایی به عکاسان برای خلق اثر در این حوزه ارائه می شود یا خیر، گفت: معمولاً در این نوع جشنواره‌ها، طیف وسیعی از حوزه‌هایی که امکان پرداختن دارند، مورد توجه قرار می‌گیرند و صدر تا ذیل عناوین صنعت نیز بیان می‌شود اما مساله اینجاست که در صنعت و تبلیغات، کارها سفارشی هستند. همچنان که امکان عکاسی از صنایع بزرگ برای هر عکاسی مهیا نیست و مکانیزم‌های پیچیده‌ای پیش روی عکاسان قرار دارد.

در عکاسی صنعتی، عکس به مثابه یک سند علمی محسوب می‌شود و این سند علمی گاهی اوقات حاوی اطلاعاتی است که از نظر کارفرما، انتشار آنها محدودیت داردوی تصریح کرد: در عکاسی صنعتی، عکس به مثابه یک سند علمی محسوب می‌شود و این سند علمی گاهی اوقات حاوی اطلاعاتی است که از نظر کارفرما، انتشار آنها محدودیت دارد به همین دلیل شاهد این نیستیم که آثار عکاسان صنعتی به صورت عمومی منتشر شوند و اغلب هم کاربرد آنها گزارش کارفرمایی است.

دبیر بخش عکس جشنواره فیلم و عکس «فردا» در پایان گفت: اینکه عکس‌های صنعتی و تبلیغاتی را به صورت یک کار سفارشی می‌شناسیم، با معنای معاصر هنر فاصله دارد و این همان فاصله‌ای است که بین عکاسی صنعتی و عکاسی هنری ایجاد شده است. به نظر من اثر هنری در حوزه‌ای معنا پیدا می‌کند که بتواند به شناخت انسان از جهان خودش کمک کند و این تنها در صورتی رخ می‌دهد که هنرمند دارای یک رهایی و فاصله گرفتن از پیش‌فرض‌ها باشد که این تعریف با عکاسی صنعتی و تبلیغاتی فاصله دارد و حتی برخی تعاریف این نوع عکاسی در تضاد با عکاسی هنری است و این تفاوت سبب شده این شاخه عکاسی نتواند روی دیوار گالری‌ها به عنوان اثر هنری جایی داشته باشد.