«فرشتگان شهید» از مدافعان سلامت می‌گویند/ ۱۷۰ قصه از یک حماسه

علی‌رضا محمدی از فعالان عرصه مستند با همکاری محمدرضا علیمردانی، مجموعه «فرشتگان شهید» را با موضوع ۱۷۰ شهید مدافع سلامت برای پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیون تدارک دیده است. دریافت ۸ MB به گزارش سینما خراسان، زمانی افرادی در راه انقلاب، دوره‌ای برای حراست و دفاع از کشور در هشت سال جنگ تحمیلی و پس […]

علی‌رضا محمدی از فعالان عرصه مستند با همکاری محمدرضا علیمردانی، مجموعه «فرشتگان شهید» را با موضوع ۱۷۰ شهید مدافع سلامت برای پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیون تدارک دیده است.

دریافت ۸ MB

به گزارش سینما خراسان، زمانی افرادی در راه انقلاب، دوره‌ای برای حراست و دفاع از کشور در هشت سال جنگ تحمیلی و پس از آن در قالب مدافعان حرم جان خود را نثار کردند و به شهادت رسیدند و این روزها این مدافعان سلامت هستند که در نقاط مختلف کشور با شجاعت و ایثاری مثال‌زدنی، زندگی و جان خود را وقف بیمارانی کرده‌اند که بر اثر بیماری «کووید ۱۹» در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. هر کدام از این مدافعان علی‌رغم شرایط سخت و دشواری که وجود دارد با کمترین توقع و بدون لحظه‌ای درنگ، برای نجات بیماران به صورت شبانه روز فعالیت می‌کنند.

علی رضا محمدی از مستندسازان فعال در عرصه جنگ و دفاع مقدس که پیش از این در آثار متعدد خود، به جانبازان اعصاب و روان هشت سال جنگ تحمیلی و شهدای این عرصه پرداخته بود، این بار و در قالب مجموعه‌ای با عنوان «فرشتگان شهید» که به شیوه موشن گرافیک ساخته می‌شود، با نگاهی ویژه به مدافعان سلامت و شهدای این عرصه پرداخته است.

علی رضا محمدی درباره این مجموعه مستند داستانی به سینما خراسان گفت: مجموعه «فرشتگان شهید» به معرفی شهدای کادر درمانی و نظام سلامت کشور می‌پردازد که حدود ۹ ماه گذشته با ایثار و خودگذشتگی، بزرگی کردند و با همه کاستی‌ها و کمبودها ساختند و در صحنه برای نجات بیماران چیزی کم نگذاشته‌اند.

محمدی معتقد است ماهیت حضور کادر درمانی و سلامت در بیمارستان‌ها، بخش‌ها و مراکز درمانی خیلی خطرناک‌تر از حضور افراد در بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله و حتی جنگ‌هاست زیرا احتمال مرگ و میر کادر درمانی و سلامت در پاندمی «کووید ۱۹» بسیار بیشتر است.

وی توضیح داد: در حال حاضر به دلیل وضعیت خطرناک بیماری «کووید ۱۹» مردم را از حضور در تجمعات و مکان‌های عمومی پرهیز می‌دهند اما عزیزان کادر درمان و سلامت خود می‌دانند که بر بالین بیمارانی حضور پیدا می‌کنند که مبتلا به کرونا هستند و به احتمال زیاد خودشان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند با این حال عاشقانه کار خود را انجام می‌دهند.

این کارگردان عرصه سینمای مستند در ادامه سخنان خود برای تشریح ایثارگری مدافعان درمان و سلامت به ذکر مثالی درباره یکی از شهدای سلامت در ماه‌های گذشته پرداخت و گفت: یوسف رهبری در شهر مراغه متخصص بیهوشی بوده که یک‌بار به کرونا مبتلا و درمان شده بود اما وقتی برای احیای یک بیماری کرونایی اقدام می‌کند برای بار دوم به کرونا مبتلا و شهید می‌شود.

محمدی با بیان اینکه وقتی زندگینامه این عزیزان را برای مستند «فرشتگان شهید» می‌نوشتم متوجه شدم که بسیاری از آنها در بخش‌های مختلف منحصر به فرد بوده‌اند، یادآور شد: یک مرکز درمانی از چرخ دنده‌های متعدد تشکیل شده که در رأس شان پزشکان قرار دارند اما نیروهای دیگر نظیر پرستاران، بهیاران، نیروهای اداری و خدماتی نیز در این مراکز مشغول به کار هستند که آنها نیز برای سلامت بیماران از جان خود گذشته‌اند. در «فرشتگان شهید» به همه این عزیزان پرداخته می‌شود زیرا به عنوان مثال یک نیروی خدماتی متولد دهه ۳۰ که فقط چند روز به بازنشستگی‌اش باقیمانده بود به جای رفتن به مرخصی در مرکز درمانی خود به فعالیت ادامه داد و بر اثر ابتلا به کرونا، شهید شد.

کارگردان مستند «جغد جنگ» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویری کلیشه‌ای که از جایگاه اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی پزشکان و پرستاران در ذهن مردم وجود دارد، گفت: در «فرشتگان شهید» گوشه‌ای از زندگی این عزیزان نشان داده می‌شود که برای مردم آشنا نیست و نشان می‌دهیم بسیاری از این عزیزان انسان‌هایی معتقد و دین‌دار بوده‌اند. به نوعی در این مستند، داوری و قضاوت از روی ظاهر افراد را امری زشت و مذموم می‌دانیم.

وی نهیب زدن به مردم در خصوص رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را به عنوان یکی از بخش‌های محتوایی قسمت‌های مختلف «فرشتگان شهید» ذکر کرد که در هنگام پرداختن به زندگی شهدای مدافع سلامت در این مجموعه مدنظر قرار گرفته است ضمن اینکه جاری بودن خدمات نظام سلامت و کادر درمانی در تمام مقاطع مختلف تاریخی از جمله هشت سال جنگ تحمیلی، تجلّی مفهوم مقاومت و نیز تحریم در شرایط کنونی، مورد عنایت قرار دارد.

کارگردان مجموعه «فرشتگان شهید» که نویسندگی این مجموعه را نیز بر عهده دارد، با اشاره به اینکه محمدرضا علیمردانی خوانش نریشن‌های این مجموعه را انجام می‌دهد، یادآور شد: ساختار مجموعه موشن گرافیک است که ساختار منحصر به فردی است زیرا تا به حال نه برای شهدای انقلاب، نه برای شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم به این شکل کار نشده است.

وی با بیان اینکه مدت زمان هر قسمت از مجموعه «فرشتگان شهید» ۷ تا ۱۰ دقیقه است، درباره زمان و نحوه پخش این مجموعه گفت: «فرشتگان شهید» در مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت و زیر نظر دکتر جهانپور کار می‌شود. قرار است پخش این مجموعه طی هماهنگی انجام شده با دکتر شاه آبادی معاون سیما و دکتر دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما، از هفته آینده در برخی شبکه‌های تلویزیونی و همچنین تمامی شبکه‌های استانی انجام شود.

کارگردان مستند «جهل مرکب» در پایان سخنان خود درباره نحوه پرداختن به شخصیت و زندگی شهدای مدافع سلامت در مجموعه «فرشتگان شهید» توضیح داد: هر کدام از این شهدا یک نقطه اوج در زندگی شان دارند که این نقطه اوج هر یک پایه درام ما می‌شود و باقی شاخ و برگ‌ها بر اساس این نقطه اوج شکل می‌گیرد. قصه‌ی زندگی و شهادت هر یک از این شهیدان عزیز یک درام حقیقی، جذاب و دوست داشتنی است.

قرار است در روزهای آینده و قبل از آغاز پخش از شبکه‌های سیما و شبکه‌های استانی طی مراسمی از این مجموعه رونمایی شود که البته کیفیت برگزاری آن بر عهده‌ی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.