هنرمند ناگهان شکل نمی‌گیرد/ نمایش فضای خصوصی هنرمندان در نمایشگاه

کیوریتور نمایشگاه پژوهشی «از کجا به کجا» بیان کرد تحقیقات، مطالعات، پژوهش‌ها، نوشته‌ها، طرح‌ها، اتودها و چیزهایی که هنرمند از آنها الهام می‌گیرد، در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید. به گزارش سینما خراسان، سروش میلانی‌زاده کیوریتور نمایشگاه پژوهشی «از کجا به کجا» که ظهر چهارشنبه ۲۲ اسفندماه در گالری ثالث برگزار شد، گفت: امسال […]


کیوریتور نمایشگاه پژوهشی «از کجا به کجا» بیان کرد تحقیقات، مطالعات، پژوهش‌ها، نوشته‌ها، طرح‌ها، اتودها و چیزهایی که هنرمند از آنها الهام می‌گیرد، در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید.

به گزارش سینما خراسان، سروش میلانی‌زاده کیوریتور نمایشگاه پژوهشی «از کجا به کجا» که ظهر چهارشنبه ۲۲ اسفندماه در گالری ثالث برگزار شد، گفت: امسال سال سوم این نمایشگاه و پروژه است که همزمان با یک سالگی گالری ثالث همراه شد. بازخوردهای سال اول بسیار خوب بود و ما را مجاب کرد این نمایشگاه را ادامه دهیم. حتی هنرمندان ۷۰ ساله ما هم از واژه study اطلاع نداشتند در حالی که زندگی هنریشان مملو از آن بوده است.

وی بیان کرد: تحقیقات، مطالعات، پژوهش‌ها، نوشته‌ها، طرح‌ها، اتودها و حتی چیزهایی که هنرمند از آنها الهام می‌گیرد که به مدیا یا رسانه خاصی محدود نمی‌شود، مواردی است که در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید.

این هنرمند اظهار کرد: اولین وزنه‌ای که واژه پژوهشی ایجاد می‌کند این است که برداشت مالی ندارد و حتی باید کلی هزینه هم برای ما داشته باشد. از طرف دیگر، بحث نمایشگاه برای ما چندان مهم نیست بلکه حضور هنرمندانی که به نوعی پژوهشگر هستند برای ما مهم بود.

میلانی زاده از رونمایی یک کتاب نفیس از آثار نمایشگاه «از کجا به کجا» در روز ۲۳ فروردین ماه ۹۸ خبر داد و گفت: کتاب نفیس به معنای جامع بودن و خارج شدن از فرم کاتالوگی است که قبل از پایان نمایشگاه در همین گالری رونمایی خواهد شد. درک فضای خصوصی هنرمند در زمان خلق یک اثر در یک نمایشگاه از جمله مواردی است که مورد توجه خیلی از مخاطبان است و به همین دلیل این کتاب نیز کاملاً مستندنگاری شده است تا برای آیندگان بماند. قرار بود در روز افتتاحیه از کتاب رونمایی کنیم اما به دلیل وسواس زیاد و شرایطی که داشتیم قرار شد کتاب ۲۳ فروردین رونمایی شود.

وی در توضیح بیشتر نمایشگاه گفت: شاید باورش سخت باشد اما پروسه یک نمایشگاه مثل «از کجا به کجا» نزدیک به شش ماه از من زمان می‌گیرد و من سعی می‌کنم چیزهایی از هنرمندان بیرون بکشم که خودشان هم انتظار آن را ندارند. تجربه زیستی هنرمندان در آثارشان نمود دارد و من سعی می‌کنم چنین مواردی را به نمایش بگذارم و هنرمندان نیز سعی کردند بازخورد مخاطب را در نظر بگیرند.

بابک اطمینانی یکی از هنرمندانی که در این نمایشگاه حضور دارد، در ادامه نشست گفت: اولین جواب من به سروش میلانی‌زاده منفی بود و با اصرار زیاد او به حضور در این نمایشگاه راضی شدم. شاید فقط دو الی سه نفر به آتلیه خصوصی من آمدند چون جایی بسیار خصوصی است و این آثار را برای دل خودم نگاه می‌دارم. اگر خارج از ایران بودیم شاید راحت‌تر می‌پذیرفتم اما در نهایت پذیرفتم که برخی آثارم را در نمایشگاه به نمایش بگذارم.

وی توضیح داد: مساله این است یک هنرمند یک قلمرو است و این قلمرو هم وسعت دارد هم عمق. بنابراین یک مخاطب باید بتواند در جایی بایستد تا این عمق و وسعت را درک کند و ممکن است سال‌ها طول بکشد که این درک به وجود آید.

اطمینانی افزود: مقوله مطالعه زمانی شروع می‌شود که دغدغه هنرمندانه گریبانم را گرفته باشد و از آنجایی که هنرمند قابلیت سنتز دارد، اگر هنرمند قادر نباشد این کار را انجام دهد کارهایش تأثیر نخواهد داشت.

وی گفت: هنرمند ناگهان شکل نمی‌گیرد اما در هنر ناچارا با افرادی مواجه هستیم که به جای خلق اثر، سریع می‌خواهند راه را طی کنند. نکته مهم و چیزی که ماندگار است کاشتن دانه و پای آن ایستادن است که در مقوله خلق اثر نیز این موضوع مصداق دارد.

کامبیز درم‌بخش دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه نیز گفت: سروش میلانی برای اولین بار است چنین کاری را در ایران انجام می‌دهد که جای تقدیر دارد. این نمایشگاه یک ورک‌شاپ برای مردم به حساب می‌آید که هیچ اطلاعی از آثار هنرمندان ندارند. این نمایشگاه به ما کمک می‌کند تا از اتفاقات خصوصی که در زمان خلق یک اثر برای هنرمند می‌افتد مطلع شویم؛ در واقع در این نمایشگاه شاهد تولد آرتیست‌ها هستیم و برای ما اتمسفری استثنایی به وجود می‌آورد.

سینا جعفریه مدیر گالری ثالث نیز در پایان گفت: کار کردن با سروش میلانی‌زاده سخت اما لذتبخش بود. گالری ثالث توجه جدی به هنرمندان جوان دارد و این سری نمایشگاه‌های «از کجا به کجا» تأثیرگذاری بسیاری بر هنرمندان جوان داشته است و این موضوع در کارهایشان مشهود است.

نمایشگاه پژوهشی «از کجا به کجا» به کیوریتوری سروش میلانی‌زاده روز جمعه ۲۴ اسفندماه در گالری ثالث به نشانی خیابان کریمخان، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ افتتاح می‌شود.