وعده وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی محقق شد؛ چراغی که با «روشن» روشن شد

شورای پروانه نمایش در جدیدترین خروجی خود، مجوز نمایش ۳ فیلم «روشن»، «نبودن» و «رویای کاغذی» را صادر کرد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ایرنا، شورای پروانه نمایش در جدیدترین خروجی خود، مجوز نمایش ۳ فیلم روشن به تهیه‌کنندگی و کارگردانی روح‌الله حجازی، نبودن به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی مصفا و رویای کاغذی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی عطشانی را صادر کرد.

اما آن‌چه فراتر از این خبر، مورد توجه قرار گرفته است، پروانه نمایش فیلم روشن است که صحبت‌هایی راجع به مساله‌دار بودن آن عنوان شده بود.

روشن را روح‌الله حجازی در زمستان ۹۹ جلوی دوربین برد. یک سال بعد، فیلم در جشنواره فجر سال ۹۹ حضور یافت و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای رضا عطاران و بهترین فیلمبرداری را برای مرتضی نجفی به ارمغان بیاورد.

پس از پایان جشنواره بود که صحبت‌های غیررسمی با محوریت مساله‌دار بودن این فیلم مطرح شد و اینکه این فیلم، به‌راحتی نمی‌تواند پروانه نمایش بگیرد.

در ادامه و با این تصور که صاحبان فیلم، آمادگی کاملی برای نمایش این فیلم دارند، این شائبه پررنگ‌تر شد که فیلم، برای نمایش عمومی، دچار مشکل شده است.

این روند اما طی یک ماه اخیر و با چراغ سبزی که از داخل وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به بیرون مخابره شد، امیدوارانه شد. در گام نخست، روح‌الله سهرابی؛ مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم با نام بردن از فیلم‌هایی چون روشن، اعلام کرد که مشکل این فیلم‌ها در حال حل شدن است. چند روز پیش نیز وزیر ارشاد در گفت‌وگویی اعلام کرد که تیم سینمایی دولت درصدد است تا تعداد فیلم‌های تعلیقی و اصطلاحا توقیفی را کاهش دهد.

حالا و با صدور مجوز نمایش فیلم روشن، مشخص شد که وعده وزیر ارشاد و سازمان سینمایی، محقق شده است و حالا باید منتظر افزایش صدور مجوز برای فیلم‌های بلاتکلیف و توقیفی بمانیم. روندی که قطعا ضمن اعتمادسازی میان هنرمندان و مدیران، به افزایش تعداد مخاطبان سینما منجر خواهد شد و این، خبر بسیار خوبی برای سینمای ایران در آستانه ورود به شش‌ماهه دوم فعالیت خود در سال ۱۴۰۱ است.

در روشن علاوه بر عطاران، سارا بهرامی و سیامک انصاری به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم داستان مرد میانسال عشق بازیگری به نام روشن است که نمی‌تواند خانه ثبت‌نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه‌چیز، تصمیم می‌گیرد نقشش را بازی کند.

نبودن، سومین ساخته بلند سینمایی علی مصفا است که تنها اطلاعاتی که از آن منتشر شده، تولید مشترک بودن این پروژه توسط ایران و چک است.

رویای کاغذی را علی عطشانی، سال گذشته، با فیلمنامه‌ای از جابر قاسمعلی جلوی دوربین برد. فیلمی که کامران تفتی و مینا وحید، نقش‌های اصلی آن را بازی کرده‌اند. این فیلم بهار امسال، در بیست‌ونهمین دوره جشنواره جهانی کارنیوال سنگاپور، برنده جایزه بهترین فیلم بلند شد.

 

نهال