پاتوق فیلم مشهد افتتاح شد

دبیر انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد گفت: پاتوق فیلم مشهد با هدف تماشا و بررسی آثار فیلم‌سازان مشهدی و ایجاد پیش‌زمینه برای برگزاری جشنواره فیلم مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش روز یکشنبه سینما خراسان به نقل از ایسنا، محمدرضا فرهادی‌نیا با اشاره به فعالیت‌های انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد اظهار کرد: انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد پس از سال‌ها پیگیری در اسفند سال ۱۳۹۹ مجوز خود را اخذ کرد و در مجمع عمومی اولیه اعضای هیات مدیره خود را شناخت که شامل علی خزائی‌فر، اشکان ضیائی، حسن آخوندی و مرتضی اسکافی بودند و بنده نیز به عنوان دبیر انجمن انجمن انتخاب شدم. هدف از تاسیس این انجمن ارتقای سطح کمی و کیفی سینما در مشهد و هم‌افزایی ظرفیت‌های مشهد بود و در طی مدتی که از تاسیس انجمن می‌گذرد، هیات مدیره انجمن با اغلب مدیران فرهنگی استان و شهر جلساتی را در خصوص معرفی انجمن و پیدا کردن راهکارهایی برای تولید فیلم‌های فاخر و ارزشمند برگزار کرد.

وی با اشاره به آغاز به کار پاتوق فیلم مشهد توسط این انجمن که قرار است شنبه‌های هر هفته در پردیس سینمایی هویزه به اکران و بررسی آثار هنرمندان مشهدی بپردازد، افزود: مهم‌ترین اتفاقی که باید رخ دهد، این است که سینماگران مشهدی از تولیدات یکدیگر اطلاع داشته باشند. پاتوق فیلم مشهد با این هدف راه‌اندازی شد و شامگاه امروز نخستین فیلم تحت عنوان تبسم گرگ به نویسندگی و کارگردانی جواد علیزاده و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری که از تولیدات صداوسیمای مرکز خراسان رضوی است، در پاتوق فیلم مشهد اکران شد و هفته آینده میزبان فیلم شهری که نمی‌خوابد به نویسندگی و کارگردانی حسن آخوندپور که با سرمایه‌گذاری حوزه هنری خراسان رضوی تولید شده هستیم. در هفته‌های پس از آن نیز میزبان فیلم‌های بومرنگ به نویسندگی و کارگردانی اشکان ضیائی و شرخر به نویسندگی و کارگردانی علی خزائی‌فر هستیم.

زمینه‌سازی برای برگزاری جشنواره فیلم مشهد

دبیر انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد خاطرنشان کرد: سال‌هاست که این ایده را در ذهن دارم که برای برند شدن مشهد در سراسر جهان ایونت‌ها و رویدادهایی را برگزار کنیم که مشهد بتواند به واسطه آن‌ها بیشتر شناخته شود. همان‌گونه که در جهان به این صورت است و جشنواره‌هایی مانند فیلم کن، ونیز و… این نقش‌ را برای شهر و کشور خود ایفا کرده‌اند و در عرصه ورزش نیز تیم‌هایی مانند بارسلونا، منچستر یونایتد و بایرن مونیخ با نام خود معرفی‌کننده شهرشان هستند. امیدواریم که پاتوق فیلم مشهد زمینه‌ساز برگزاری جشنواره فیلم مشهد باشد و بتوانیم یک رویداد بزرگ فیلم را در سال‌های نه چندان دور در مشهد برگزار کنیم.

فرهادی‌نیا ادامه داد: جا دارد که برای برگزاری پاتوق فیلم مشهد از حمایت‌ها و هدایت‌های مجید عسگری، مدیر حوزه هنری خراسان رضوی که انجمن را تنها نگذاشت و سینما هویزه را در اختیار ما قرار داد، مدیریت سینما هویزه که همکاری‌های لازم را به عمل آورد و اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای اخذ مجوز برگزاری پاتوق فیلم ما را همراهی کرد، تشکر کنم. همچنین امیدواریم که تماشای فیلم‌ها در پاتوق فیلم به تولید فیلم‌های بهتر و بیشتر کمک‌ کند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات آسیب‌شناسی پس اکران فیلم در پاتوق فیلم مشهد بیان کرد: پس از نمایش هر فیلم پنل تخصصی بررسی فیلم را نه بر مبنای نقد محتوای فیلم بلکه با رویکرد آسیب‌شناسی آنچه در مسیر تهیه و تولید یک فیلم رخ می‌دهد، برگزار می‌کنیم و به این می‌پردازیم که چه عناصری باید در تهیه و تولید وجود داشته باشد تا فیلم با شکست مواجه نشود. همچنین برای اینکه این پنل تخصصی به صورت علمی صورت پذیرد، جلساتی را با دانشگاه‌هایی مانند موسسه آموزش عالی فردوس که دارای رشته‌های هنری است، برگزار کردیم که از ظرفیت هیات علمی آن‌ها استفاده کنیم.

جیب خالی و همت عالی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد

دبیر انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد خاطرنشان کرد: پس از اعلام برگزاری پاتوق فیلم مشهد به صورت جلسات هفتگی، فیلم‌های انیمیشن و مستند نیز سوی هنرمندان برای اکران به دست ما رسیده است. ما پاتوق فیلم را منحصر به اکران فیلم بلند داستانی نمی‌کنیم و اگر هر نوع فیلم انیمیشن و مستند قابل قبول و باکیفیتی به دست ما برسد، آن‌ها را اکران خواهیم کرد. در پاتوق فیلم مشهد، فیلم کارگردان‌های با تجربه و تازه‌کار در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته می‌شود تا تبادل تجربه بین نسل قدیم و جدید ایجاد شود.

فرهادی‌نیا تصریح کرد: ما با جیب خالی اما همت عالی این اتفاق را رقم زدیم و در صورت حمایت مسئولان، بنا داریم تا برنامه مرور آثار کارگردان‌های مطرحی چون فریدون جیرانی، مهدی صباغ‌زاده و سعید سهیلی که در سینمای مشهد نقش داشته‌اند را برگزار کنیم. همچنین آمادگی این را داریم که در حوزه فیلمسازی، فیلم‌های خوب و باکیفیتی را تولید کنیم تا آنچه حق و سهم مشهد است در کشور و جهان دیده شود. امیدواریم از سینماگران مشهدی در عرصه تولید حمایت شود و شاهد تولید ۲ یا سه فیلم و سریال خوب در مشهد باشیم و از ظرفیت‌های بی‌بدیل این شهر استفاده شود.

نهال