«پایان بزن در رو» به زبان کاریکاتور/وقتی«تنبیه ملکه» سوژه می‌شود!

سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه کاریکاتور «ملکه کشتی‌ربا» ضمن تشریح رویکرد آثار حاضر در این رویداد،‌ بر لزوم واکنش سریع هنرمندان به مسائل روز تأکید کرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «ملکه کشتی‌رُبا» با موضوع دزدیده شدن نفتش ایرانی به دست دولت خبیث انگلیس از روز شنبه ۵ مردادماه […]

سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه کاریکاتور «ملکه کشتی‌ربا» ضمن تشریح رویکرد آثار حاضر در این رویداد،‌ بر لزوم واکنش سریع هنرمندان به مسائل روز تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «ملکه کشتی‌رُبا» با موضوع دزدیده شدن نفتش ایرانی به دست دولت خبیث انگلیس از روز شنبه ۵ مردادماه با نمایش ۳۵ اثر از ۱۴ هنرمند در مجموعه فرهنگی هنری اسوه افتتاح شد.

برپایی این نمایشگاه نظرات مثبت بسیاری را به همراه داشت و بخشی از آثار حاضر در این رویداد در فضای مجازی انعکاس ویژه‌ای پیدا کرد.

پایانی بر روایت یک‌طرفه

سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر این نمایشگاه درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست به سینما خراسان گفت: برپایی این نمایشگاه کاریکاتور در جهان بازتاب وسیعی داشته است و حتی شبکه‌های معاند نظام اسلامی نیز به آن پرداخته‌اند. همچنین برخی از کانال‌های وابسته به غرب نیز از جمله آمدنیوز نیز به کاریکاتورهای نمایشگاه «ملکه کشتی‌رُبا» اشاره کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه «ملکه کشتی‌رُبا» حاصل ۴ روز کار کردن هنرمندان در فضای کاریکاتور است، اظهار کرد: اقدام رسانه‌ای غرب در نمایش چهره‌ای متفاوت از ایران پس از اقدام سپاه در توقیف نفتکش انگلیسی که البته این جریان پس از تصرف کردن نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق رخ داد، بسیار وسیع بود؛ غرب با کار وسیع رسانه‌ای و با کارتون و کاریکاتور تلاش کرد یکطرفه و بدون اینکه ماجرای دزدیدن نفتکش ایرانی را مطرح کند، تنها به موضوع توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران بپردازد.

شجاعی‌طباطبایی تاکید کرد: اینها با این اقدام درصدد هستند تا جریان اصلی به فراموشی سپرده شود، بنابراین ضروری بود که ما به عنوان کاریکاتوریست‌ها و هنرمندان دغدغه‌مند وارد میدان شویم و به موقع نسبت به این موضوع واکنش داشته باشیم که اتفاقاً بازتاب وسیعی را در این زمینه شاهد بودیم.

وی درباره رویکرد و نامگذاری این نمایشگاه بیان کرد: «ملکه» نماد استعمار پیر است و خواستیم نشان دهیم که ملکه انگلیس شخصی است که در برابر اتفاقات جهانی عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد. این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل وقتی آنگ سان سوچی نسبت به نسل کشی مسلمان روهینگیا در میانمار واکنشی نشان نداد، نشان اهدایی این سازمان یا جایزه حقوق بشر را از او پس گرفتند، اما در مقابل، هرچند ملکه انگلیس هیچ واکنشی نسبت به اتفاقات جهانی به ویژه در خاورمیانه ندارد اما واکنشی نیز از جانب جهانیان صورت نمی‌گیرد.

واکنش هنرمندان و همراه با سرعت عمل

مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره انتخاب هنرمندان حاضر در نمایشگاه و همچنین حضور اساتید نقاشی چون محمدعلی رجبی و حبیب‌الله صادقی به مهر گفت: در مورد انتخاب هنرمندان، باید بگویم برای اینکه واکنشی سریع نسبت به اقدام استکبار جهانی و غرب از خود به نمایش بگذاریم، باید از هنرمندانی که سرعت عمل بالایی داشتند، بهره می‌گرفتیم و همچنین هنرمندانی را می خواستیم که دغدغه این موضوع را داشته باشند. درباره حضور حبیب الله صادقی و محمدعلی رجبی نیز تلاش کردیم تا از این اساتید پیشکسوت نیز در نمایشگاه اثری داشته باشیم که اتفاقاً از آن استقبال کردند.

شجاعی‌طباطبایی درباره واکنش‌های مجازی به برخی از آثار این نمایشگاه، به ویژه تابلوی تنبیه ملکه انگلیس توسط سپاه هم گفت: باید نیمه پُر لیوان را دید چراکه بازخوردهای فوق‌العاده‌ای را بعد از افتتاح نمایشگاه شاهد بودیم. ممکن است در میان آثار کاریکاتور حاضر در یک نمایشگاه، یک اثر پیامی گزنده‌تر و تندتر داشته باشد که هم کاملاً عادی است.

هنرمندان حاضر در نمایشگاه «ملکه کشی‌ربا»

به گزارش مهر، حبیب‌الله صادقی، محمدعلی رجبی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مازیار بیژنی، محمدحسین نیرومند، علیرضا ذاکری، جابر اسدی، شهرام شیرزادی، مهناز یزدانی، طاهر شعبانی، عباس گودرزی، اکبر تراب‌پور، محمود نظری و علیرضا باقری هنرمندانی هستند که ۳۵ اثر را درباره توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس و رفتارهای انگلیس را خلق کرده‌اند.

عباس گودرزی هنرمند کاریکاتوریست که با ۳ تابلو در نمایشگاه «ملکه کشتی‌رُبا» حضور دارد، درباره حضور در این نمایشگاه به سینما خراسان گفت: زمانی که انگلیس با خباثت مثل دزد دریایی عمل می‌کند ما نیز وظیفه داریم در این میدان وارد شویم و حرف خود را به جهانیان برسانیم. مقام معظم رهبری نیز به این موضوع تاکید داشتند و قبلاً فرموده بودند که دوره بزن در رویی تمام شده است.

کاریکاتور جنجالی عباس گودرزی بر دیوار نمایشگاه «ملکه کشتی‌ربا»

وی بیان کرد: به همین دلیل نیروهای پای کار انقلابی وارد میدان شدند و از آنجایی که زبان هنر و طنز، زبانی جهانی است، این را بهترین فرصت برای رساندن پیام ایران به جهانیان دانستند و اقدام کردند.

این کاریکاتوریست درباره آثار خودش در نمایشگاه هم توضیح داد: تابلوی تنبیه ملکه انگلیس، تابلوی دزدیدن نفتکش ایرانی توسط ملکه انگلیس و تابلویی که در آن یک پاسدار در حال گرفتن نفتکش انگلیسی و ناو آمریکایی است، کاریکاتورهای من در این نمایشگاه است که همگی آن‌ها با رویکرد پرداختن به حقه‌ها و ترفندهای انگلیس و به ویژه ملکه انگلیس روباه پیر خلق شده‌اند.

به گزارش مهر، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «ملکه کشتی‌رُبا» تا ۲۰ مردادماه در مجموعه فرهنگی هنری اسوه واقع در خیابان انقلاب نبش بهار جنوبی میزبان علاقمندان است.