پای درد دل یکی از سینماداران مشهد

تنوع بخشی به برنامه های سینما برای تقویت اقتصاد آنها ضروری است

مدیر پردیس سینمایی سیمرغ و مدیر انجمن صنفی سینماداران خراسان رضوی، تنوع بخشی به برنامه های سینماها در این استان در قالب پخش مستقیم بازیهای فوتبال، فیلمهای خارجی و فیلمهای جشنواره فجر در سینماهای شهرستانی را برای کمک به اقتصاد سینما در این استان ضروری دانست.

امیرحسین دبیرزاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سینما خراسان به تشریح وضعیت پردیس سینمایی خود پرداخت و گفت: پردیس سینمایی سیمرغ نخستین پردیس سینمایی کشور با پنج سالن به تعداد هزار و ۲۴۰ صندلی است، ابتدا قرار بود که این پردیس با هفت سالن کار کند اما به دلیل شرایط و مشکلات اقتصادی ۲ سالن به بهره برداری نرسید.

وی زمان فعالیت پردیس سینمایی سیمرغ را مربوط به ۱۳ آبانماه سال ۱۳۷۷ دانست و گفت: این پردیس تا امروز به استثنای ایام کرونا هیچ گاه تعطیل نبوده است و همواره مردم از فیلمهای آن استقبال کرده اند.

مدیر پردیس سینمایی سیمرغ گفت: به طور میانگین روزانه بین ۷۰۰ تا هزار نفر فیلمهای این پردیس را به تماشا می نشینند، از سال ۱۳۹۲ و بعد از بروزرسانی سیستم پخش فیلم در این پردیس، استقبال از فیلمهای آن بهتر شد و توانست رضایت نسبی مردم را بدست آورد.

اکران های مردمی مخاطبان سینما را افزایش داد

دبیرزاده برگزاری اکران های مردمی در سینماها را عامل موثری در افزایش تماشاگران و مخاطبان سینما ذکر و بیان کرد: با برگزاری اکران های مردمی طی ۲ سال اخیر در شهر مشهد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیگیر برگزاری آن نیز بوده است، شور و حال خاصی به فضای سینماها بخشید که اگر این برنامه تداوم داشته باشد به نفع سینماداران خواهد بود.

وی اضافه کرد: با این حال با مشکلاتی نیز در برگزاری اکران های مردمی مواجه هستیم که این موضوع از سوی دستاندرکاران در نشستهای انجمن صنفی سینماداران خراسان رضوی مطرح شده است.

دبیرزاده با اشاره به برگزاری سه نشست از زمان تشکیل انجمن صنفی سینماداران خراسان رضوی تاکنون گفت: مدیران سینماها در این نشستها مشکلات و دغدغه های خود را مطرح کرده اند و از آنجا که مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با سینماداران همدل هستند به این سمت پیش رفته ایم که برگزاری اکران های مردمی در همه سینماهای استان با توجه به حجم بالای مخاطبان آن ادامه داشته باشد.

پیگیری برای تنوع در برنامه های سینما

مسئول انجمن صنفی سینماداران خراسان رضوی، نمایش فیلمهای جشنواره فیلم فجر در سینماهای شهرستانها، پخش مستقیم بازیهای فوتبال از جمله بازیهای جام باشگاه های آسیا که نخستین بازی آن ۲۸ شهریورماه بین تیم های النصر و پرسپولیس برگزار می شود و همچنین پخش فیلمهای خارجی را کمک شایانی به اقتصاد سینما در استان ذکر کرد.

دبیرزاده گفت: امسال دوره متفاوتی در بازیهای جام باشگاه های آسیا با توجه به حضور بازیکنان مطرح در تیم ها شاهد خواهیم بود که درخواست پخش مستقیم این بازیها از سوی انجمن صنفی سینماداران خراسان رضوی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داده شده و مدیر کل این اداره نیز طی نامه ای به مدیر مربوطه در وزارتخانه خواسته سینماداران را اعلام کرده است.

مدیر پردیس سینمایی سیمرغ خاطر نشان کرد: پارسال با توجه به اتفاقاتی که افتاد، یک سری افراد از انجام کار سینمایی دست کشیدند، با این حال ایجاد تغییرات در فضای سینما زمان بر است، فروش چند فیلم طی یکسال گذشته به سینماهای کشور در جذب مخاطب کمک زیادی کرده است.

حمایت دستگاه های اجرایی در کمک به اقتصاد سینما را خواستاریم

دبیرزاده اظهار داشت: اگر سایر دستگاه های اجرایی مانند شهرداری که قبلا در زمان شیوع کرونا اقدام به خرید تعدادی بلیت برای حمایت از سینماها کرده بود، تعدادی بلیت خریداری کرده و به کارکنان خود اعطا کنند، اقدام موثری در حمایت از سینماها خواهد بود.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی، ارزان ترین تفریح سینما است، لذا اگر متولیان همراهی کنند تا فیلمهای خوبی از نظر فروش به شبکه سینمایی کشور تزریق شود و در کنار آن دست سینماها را در تنوع بخشی به برنامه ها باز بگذارند، شاهد رونق بیش از پیش سینماها خواهیم بود.

دبیرزاده ادامه داد: از آنجا که خراسان رضوی بعد از استان تهران از نظر میزان فروش سینماها در جایگاه دوم قرار دارد، می توان زمینه برگزاری برنامه ها و اتفاقاتی که در سینماهای تهران می افتد را در سینماهای این استان فراهم کرد.

رئیس انجمن صنفی سینماداران خراسان رضوی گفت: سینماهای مشهد پراکنده هستند و تقریبا کل شهر را پوشش می دهند، رویکرد این انجمن ایجاد ظرفیتهای جدید برای سینماها از طریق افزایش اکران های مردمی، نمایش فیلم خارجی، پخش مستقیم بازیهای فوتبال و نمایش فیلمهای جشنواره فیلم فجر در شهرهای دیگر استان به جز مشهد از طریق رایزنی با مسئولان و پیگیری آن در دستگاه اجرایی مربوطه است.

وی اضافه کرد: این انجمن همچنین تلاش دارد با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ۶ ماهه دوم امسال برنامه نمایش فیلم در سینماها را برای دانش آموزان داشته باشد.