پژوهشکده نمایش های ایرانی در کاشان ایجاد شود

کاشان – پژوهشگر و نویسنده نمایش های ایرانی ضمن ابراز تاسف از عدم حمایت رسانه از هنر ایرانی گفت: پژوهشکده نمایش های ایرانی در کاشان ایجاد شود. مهدی صفاری نژاد در گفت و گو با سینما خراسان، با بیان اینکه بخشی از اجراهای نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در خانه تاریخی کاشان برگزار […]


کاشان – پژوهشگر و نویسنده نمایش های ایرانی ضمن ابراز تاسف از عدم حمایت رسانه از هنر ایرانی گفت: پژوهشکده نمایش های ایرانی در کاشان ایجاد شود.

مهدی صفاری نژاد در گفت و گو با سینما خراسان، با بیان اینکه بخشی از اجراهای نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در خانه تاریخی کاشان برگزار شد، اظهار داشت: از آنجا که این جشنواره به نمایش های آیینی و سنتی اختصاص دارد، می توان گفت که کاشان با پیشینه خود خاستگاه این نوع نمایش ها است، بر این اساس ستاد برگزاری این جشنواره در کاشان شکل گرفت و بررسی های متعددی برای فراهم شدن شرایط برپایی اجراهای نمایش های آیینی و سنتی را ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه کاشان در رقابت با یزد موفق به متقاعد کردن عوامل نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در برپایی این جشنواره در کاشان شدند، افزود: بخش ویژه شبیه خوانی جشنواره نوزدهم به کاشان آمد و از آنجا که این شهرستان در حوزه شبیه خوانی و تعزیه قدمت دیرینه دارد، همخوانی خاصی در اجراها با فضاهای انتخاب شده وجود داشت.

پژوهشگر و نویسنده نمایش های ایرانی از برگزاری مراسم نقالی، خیمه شب بازی و حوض خوانی در کاشان خبر داد و ابراز داشت: متاسفانه رسانه از هنر ایرانی حمایت شایسته ای ندارد و به همین دلیل علاقه مندان به این موضوع کاهش پیدا کرده است و حتی در تلویزیون نیز حمایتی از این هنر و هنرمندان نمی شود و متاسفانه هیچ گاه نیز به دنبال خوبی های نمایش نبودیم.

شخصیت مبارک در نمایش های آیینی حامل پیام شادی برای ماست

وی با بیان اینکه شخصیت مبارک در نمایش های آیینی حامل پیام شادی برای ماست، گفت: این شخصیت در کهن ترین آیین ها وجود دارد ولی به آن بها داده نمی شود اما در اروپا و غرب به شخصیت بابان نوئل اهمیت ویژه ای می دهند.

صفاری نژاد ضمن اشاره به پتانسیل های ویژه کاشان در نمایش های آیینی و سنتی افزود: امید است در کاشان پژوهشکده نمایش های ایرانی ایجاد شود چراکه اساتید مختلفی می توانند این هنر فاخر را به دیگران عرضه کنند.