چالش «مشاهیر» برای ماندن در تاریخ/ از بتهوون تا مرلین مونرو

کارگردان نمایش «مشاهیر» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی ابراز امیدواری کرد شرایط برای اجرای نمایش در تماشاخانه ملک فراهم شود. افشین واعظی نویسنده و کارگردان نمایش «مشاهیر» درباره آماده‌سازی این اثر نمایشی به سینما خراسان گفت: از اوایل شهریور ماه تمرینات این اثر نمایشی را آغاز کردیم. «مشاهیر» قرار بود از ۱۵ آبان […]


کارگردان نمایش «مشاهیر» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی ابراز امیدواری کرد شرایط برای اجرای نمایش در تماشاخانه ملک فراهم شود.

افشین واعظی نویسنده و کارگردان نمایش «مشاهیر» درباره آماده‌سازی این اثر نمایشی به سینما خراسان گفت: از اوایل شهریور ماه تمرینات این اثر نمایشی را آغاز کردیم. «مشاهیر» قرار بود از ۱۵ آبان ماه در تماشاخانه ملک به صحنه برود که به دلیل نامناسب بودن شرایط این امکان فراهم نشد. در حال حاضر کار آماده اجراست و منتظر مناسب شدن وضعیت و از سرگیری فعالیت‌های تئاتری هستیم اما به نظر می‌رسد حداقل تا یک ماه آینده شرایط مساعد اجرای عمومی نباشد.

وی ادامه داد: «مشاهیر» ۷۰ بازیگر دارد و گروه بازیگران سه ماه با شرایط سخت تمرین کردند اما تا کارشان به ثمر نرسد نتیجه انرژی و سختکوشی شان را نخواهند گرفت. شرایط تمرین بازیگران نیز به دلیل زیاد بودنشان به صورت تفکیک شده، انجام می‌گرفت و هر ۹ نفر در یک گروه تمرین می‌کردند و تنها من و گروه کارگردانی سر تمام تمرینات حضور پیدا می‌کردیم.

واعظی درباره مضمون نمایش توضیح داد: در این نمایش شخصیتی به نام استاد در منزلش تعدادی از مشاهیر بزرگ جهان را برای صرف شام دعوت می‌کند؛ مشاهیری چون بتهوون، فروید، شکسپیر، مادام ترزا، تیمور لنگ، خیام، مرلین مونرو، کلئوپاترا، فریدا در این مهمانی درباره مسایل مهم جهان مانند خدا، دین، جنگ، آزادی و … با یکدیگر گپ می‌زنند. در این نمایش استاد قرار است با توجه به صحبت‌های هرکدام از این افراد یکی از آن‌ها را به طور کامل از تاریخ حذف کند که همین مساله آن‌ها را به سمت چالشی برای ماندن در تاریخ سوق می‌دهد و صحبت‌هایشان نیز تحت تاثیر همین مساله است چون هر کدام می‌خواهند ثابت کنند که نظرات و دستاوردهایشان مفید بوده و باید در تاریخ بمانند.

کارگردان «اکتورز استودیو» متذکر شد: در این نمایش بیشتر شاهد مانیفست گویی این افراد درباره فلسفه اخلاقی و مسایل مختلف در جهان هستیم تا اینکه درامی شکل گرفته باشد البته خرده داستان‌هایی هم در نمایشنامه جریان دارد که به روند کلی قصه کمک می‌کند.

وی درباره دلایل انتخاب این شخصیت‌ها عنوان کرد: هر کدام از این مشاهیر نماینده حوزه‌های مختلفی هستند. به عنوان نمونه تیمور لنگ به عنوان یک دیکتاتور در تاریخ معرفی می‌شود. البته غیر از این افراد گزینه‌های دیگری هم بودند که در نهایت به این جمع رسیدم چون در زندگی شخصی‌ام هم با آنها بیشتر آشنا هستم و درباره شان مطالعات بیشتری داشته‌ام.

واعظی در پایان درباره اجرا در تماشاخانه ملک گفت: تماشاخانه ملک تنها تماشاخانه خصوصی است که صحنه قاب عکسی دارد و از لحاظ امکانات و تجهیزات صحنه و چینش صندلی‌ها یکی از بهترین تماشاخانه‌های تئاتری است و در این بحران کرونا نیز توانست خودش را سرپا نگه دارد. از همین رو از ابتدا مایل بودم در این سالن نمایشم را به صحنه ببرم که امیدوارم این امکان زودتر فراهم شود.