یک جایزه برلیناله به حالت تعلیق درآمد/ تقویت رد پای نازی‌ها

اهدای جایزه «آلفرد باوئر» برلیناله به دنبال روشن شدن روابط جدی‌تر این مدیر با نازی‌ها، به حالت تعلیق درآمد. به گزارش سینما خراسان به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم برلین اعلام کرد این جشنواره اهدای جایزه آلفرد باوئر را به حالت تعلیق درآورده است زیرا فردی که اولین مدیر برلیناله بود و جایزه‌ای به نام […]


اهدای جایزه «آلفرد باوئر» برلیناله به دنبال روشن شدن روابط جدی‌تر این مدیر با نازی‌ها، به حالت تعلیق درآمد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم برلین اعلام کرد این جشنواره اهدای جایزه آلفرد باوئر را به حالت تعلیق درآورده است زیرا فردی که اولین مدیر برلیناله بود و جایزه‌ای به نام وی اهدا می‌شود، به نظر می‌رسد ارتباط جدی با حزب نازی داشت.

باوئر که تاریخ‌نگار سینمایی بود و نخستین بار در سال ۱۹۵۱ ریاست جشنواره فیلم برلین را برعهده گرفت، تا سال ۱۹۷۶ این مسئولیت را برعهده داشت. این جشنواره از سال ۱۹۸۶ که وی درگذشت اهدای جایزه‌ای به نام وی را برای گرامیداشت یاد وی شروع کرد.

در حالی که این اطلاع وجود داشت که باوئر برای دفتر فیلم رایش سوم در دهه ۱۹۴۰ همکاری می کرد و پس از جنگ هم به دولت نظامی بریتانیا درباره مسایل سینمایی مشاوره می‌داد، اکنون یک گزارش جدید در روزنامه آلمانی «دی سایت» افشا کرده که ارتباط وی با نازی‌ها خیلی فراتر از این بوده است.

گزارشگر «سایت» کشف کرده سندهایی که در آرشیو فیلم آلمان فدرال وجود دارد از سوابق مخرب وی با نازی‌ها پرده برمی‌دارد. در یک سند که توسط یک مقام حزب نازی نوشته شده، از باوئر به عنوان «یک فرد مشتاق جبهه توفان (بال شبه‌نظامی حزب)» یاد شده است.

پس از ۱۹۴۲ باوئر یک مقام بلند پایه در اداره فیلم رایش آلمان بود که زیر نظر یوزف گوبلز وزیر تبلیغات و روشنگری عمومی کار می‌کرد. آنجا او برفعالیت‌های تولید فیلم کشور نظارت داشت و درباره اشتغال بازیگران و کارگردان‌ها تصمیم می‌گرفت و تعیین می‌کرد چه کسی می‌تواند از سربازی معاف شود و چه کسی باید به جبهه فرستاده شود. برمبنای این گزارش پس از جنگ وی توانست به طور سازمان‌یافته رد پای گذشته تاریک خود در حزب نازی را محو کند.

برلیناله پس از انتشار این گزارش که روز چهارشنبه انجام شد، با صدور بیانیه‌ای عمومی اعلام کرد که این گزارش و اسناد نشان می‌دهند وی رابطه عمیق‌تری با حزب نازی داشته است.

به همین دلیل برلیناله اهدای جایزه آلفرد باوئر را که بخشی از جوایز خرس نقره‌ای است و به فیلم‌های اولی که چشم‌انداز جدیدی ارایه می‌کند اهدا می‌شود، را به حالت تعلیق درآورده است.

برگزار کنندگان برلیناله اعلام کرده‌اند با توجه به این یافته‌ها، تحقیقات وسیع‌تری در این باره انجام می‌دهند و از متخصصان خواسته‌اند در این راه به آنها کمک کنند.

در سال‌های اخیر فیلمی چون «رومئو و ژولیت» باز لورمان با دریافت این جایزه تجلیل شد. سال پیش نورا فینگشتایت برای «خرابکار سیستم» این جایزه را برد.