۴هنرمند ایرانی در یک نمایشگاه جهانی/ هنرمند امروز «دن‌کیشوت» است؟

نمایشگاه هنرهای تجسمی «آرتیست/ دن‌کیشوت» با حضور ۲۲ هنرمند از کشورهای مختلف جهان شامل چهار هنرمند ایرانی در شهر فرانکفورت آلمان در حال برگزاری است. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، نمایشگاه هنرهای تجسمی «آرتیست/ دن‌کیشوت» برای اولین‌بار به مدت حدود چهار ماه (از جولای تا اکتبر) در شهرهای آشافنبورک و فرانکفورت آلمان به کیوریتوری […]

نمایشگاه هنرهای تجسمی «آرتیست/ دن‌کیشوت» با حضور ۲۲ هنرمند از کشورهای مختلف جهان شامل چهار هنرمند ایرانی در شهر فرانکفورت آلمان در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، نمایشگاه هنرهای تجسمی «آرتیست/ دن‌کیشوت» برای اولین‌بار به مدت حدود چهار ماه (از جولای تا اکتبر) در شهرهای آشافنبورک و فرانکفورت آلمان به کیوریتوری و مدیریت احمد رفیع در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه ۲۲ هنرمند از جهان حضور دارند که از ایران نیز مهدی نادری، امیر موبد، محسن حسینی و شهرام کریمی حضور دارند.

علاوه بر این هنرمندان ایرانی، هنرمندانی چون کریستین بیلر، سوفیا گرف، توماس بروئر، ای برترامز، کارین هورلر، ولراد کاسچر، آنا اسلادتیک، یورگن فریتس، لیموتر، وولفگانگ مولرسون، رالف مونز، اریک پلاند، مونیکا تیِری، احمد رفیع، اکارد کاچنبگر، و برناردی رویگ در این رویداد حضور دارند.

احمد رفیع هنرمند نقاش و ویدئو آرتیست ایرانی و کیوریتور نمایشگاه هنرهای تجسمی «آرتیست/ دن‌کیشوت» درباره این نمایشگاه به سینما خراسان گفت: موضوع و عنوان این نمایشگاه اشاره‌ای به دن کیشوت شخصیت معروف رمان سروانتس دارد که اولین رمان مدرن ادبیات جهان به حساب می‌آید و قصد داریم همسانی این شخصیت را با هنرمند امروز به نمایش بگذاریم؛ در واقع این نمایشگاه، سوالی به همراه دارد و همین سوال است که نمایشگاه بر اساس آن بنا نهاده شده است.

وی تصریح کرد: سوال این است که دن کیشوت کیست؟ او یک ایده آلیست است که برای برقراری عدالت تلاش کرد و در جستجوی حقیقت بود، ولی از بیرون به او به‌عنوان یک دیوانه نگریسته می‌شد که با آسیاب بادی می‌جنگد و یک جنگ بی‌پایان و پوچ را آغاز می‌کند. در واقع برای بهتر متوجه شدن فیگور این شخصیت، باید به زندگی شخصی سروانتس پرداخت و سپس متوجه می‌شویم که دن کیشوت همان سروانتس است که این موضوع خودبه‌خود سوالات دیگری را به همراه دارد و برای یافتن پاسخ آن‌ها، موضوع نمایشگاه آشکار می‌شود که در واقع اینجا، به خود هنرمند و زندگی امروز او در قرن ۲۱ اشاره می‌شود با تمام سوالاتی که برای او مطرح است.

زندگی هنرمند امروز زیر ذره‌بین

رفیع در مورد هدف از برپایی این نمایشگاه با توجه به اینکه رویدادهای بسیاری تحت تاثیر این عنوان در جهان برگزار شده است، توضیح داد: می‌دانم با همین عنوان، رویدادهای زیادی در زمینه تئاتر، سینما، ادبیات، موسیقی و غیره انجام شده است اما اهمیت این مجموعه نمایشگاه با این عنوان و همسانی‌اش با هنرمند امروز این است که برای اولین‌بار به این شکل و زمینه هنری فاین‌آرت اتفاق می‌افتد به ویژه که این موضوع خود هنرمند امروز را با زندگی هنری‌اش زیر ذره‌بین می‌بیند و تمام پیچیدگی کارش در قرنی که تشخیص اصل از تقلبی بسیار دشوار است، نمایان می‌کند.

وی در ادامه درباره معیارهای دعوت یا انتخاب هنرمندان برای حضور در این نمایشگاه به مهر گفت: هنرمندان این نمایشگاه متشکل از هنرمندان منتخب و دعوتی هستند؛ با برخی از آن‌ها، طی سال‌هایی که در اروپا هستم و از طریق فعالیت‌های مشترک آشنا شدم به همین دلیل زندگی و آثار آن‌ها را خوب می‌شناسم. برخی دیگر از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه نیز هنرمندان ایرانی هستند که با شیوه کار آن‌ها از قبل آشنا بودم و کارهای آن‌ها را دنبال می‌کردم. در کل، این هنرمندان نه تنها در زندگی هنری‌شان بلکه در زندگی شخصی، انحصارا به سوالات مذکور می‌اندیشند و همینطور هر کدام، یک ایده آلیست هستند. حتی برخی از آن‌ها، به طور واضح این عنوان یعنی «ایده‌آلیسم در خود» یا «دن‌کیشوت در خود» را موضوع کارهای‌شان انتخاب کرده‌اند و من برای انتخاب آن‌ها سه سال در مورد شیوه کاری‌شان مطالعه کردم. البته باید اضافه کنم که بخش عمده آثار برای این نمایشگاه طراحی شدند.

کیوریتور نمایشگاه هنرهای تجسمی «آرتیست/ دن کیشوت» درباره آثار هنرمندان بیان کرد: ۲۲ هنرمند از شش کشور اروپایی و چهار هنرمند ایرانی دعوت به همکاری شدند که در زمینه فاین آرت مثل ویدئو آرت، فیلم، پرفورمنس، نقاشی و چیدمان کارهایشان را که برای این نمایشگاه طراحی شدند، ارائه دادند. آثار منتخب در چهار نمایشگاه یعنی در فرانکفورت و سه شهر دیگر اروپایی به نمایش گذاشته می‌شوند، البته آثاری در هر نمایشگاه متفاوت از نمایشگاه قبلی خواهد بود.

پیگیری برای برگزاری نمایشگاه در ایران

وی درباره برپایی این نمایشگاه در ایران اظهار کرد: یکی از خواسته‌های اولیه من در شروع کار این بود که این هنرمندان دعوت شده به همراه آثارشان در ایران نیز حضور داشته باشند چراکه تجربه‌ای ارزنده برای هنرمندان جوان به حساب می‌آید و همین طور می‌تواند برای هنرمندان اروپایی بازتاب جدیدی داشته باشد.

رفیع افزود: تاکنون استقبال خوبی از این نمایشگاه را شاهد بودیم؛ بخشی زیادی از مخاطبان این نمایشگاه هنرمندان حرفه‌ای و شخصیت‌های فرهنگی بودند که این موضوع نشانگر بالا بودن سطح کیفیت رویداد است.

وی در پایان با اشاره به تفاوت موجود بین کارهای ارائه شده، گفت: هر هنرمند با یک نوع نگاه و فرم با یک موضوع مشترک درگیر بودند اما این در حالی است که تفاوت قابل توجهی بین آثار ارائه شده وجود دارد و این موضوع ناشی از وسیع بودن و هم عصر بودن موضوع این رویداد است.

نمایشگاه هنرهای تجسمی «آرتیست/ دن کیشوت» در حال حاضر در گالری «د مونتز» در شهر فرانکفورت در حال برگزاری است.