اعتراض صنفی به برگزاری اولین جلسه شورای نظارت بر مجسمه‌های شهری

انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نسبت به برگزاری اولین جلسه شورای عالی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری با انتشار یک بیانیه، واکنش نشان داد. به گزارش سینما خراسان، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران پس از برگزاری اولین جلسه شورای عالی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری که سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه با حضور معاون هنری […]


انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نسبت به برگزاری اولین جلسه شورای عالی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری با انتشار یک بیانیه، واکنش نشان داد.

به گزارش سینما خراسان، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران پس از برگزاری اولین جلسه شورای عالی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری که سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی و نمایندگان نهادها و هنرمندان برگزار شد، واکنش نشان داد و بیانیه‌ای صادر کرد. در متن این بیانیه آمده است:

«انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران به عنوان عالی‌ترین نهاد و متولی هنر مجسمه‌سازی در ایران ضمن ابراز نارضایتی و اعتراض به تدوین و تصویب هرگونه قانون، مصوبه و آئین‌نامه در غیاب و بدون اهتمام به حضور نمایندگان قانونی این حرفه، دستورالعمل ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی را مغایر با حقوق حرفه‌ای خود می‌داند.

مطابق اصل بیست و هشتم قانون اساسی دولت موظف به ایجاد امکانات برای گسترش یک شغل است و ایجاد محدودیت برای آن مغایر با این اصل است، در عین حال مطابق بند ب ماده ۹۲ قانون ششم توسعه در خصوص کاهش تصدی‌گری فرهنگی و هنری دولت و حذف مجوزها، در موارد ضروری مجوزها به سازمان‌های مردم نهادِ ذی‌ربط، واگذار می‌شوند.

با توجه به فرصت کوتاه تا پایان سال و لزوم اعلام موضع انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، تصریح می‌شود، انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران مطابق با اساسنامه، دفاع از حقوق قانونی اعضای خود را وظیفه اصلی و رسالت خود دانسته و اولویت خود را بر گسترش و حمایت از هنر مجسمه‌سازی می‌داند. بر حسب این مسئولیت، صدور هرگونه آئین نامه و دستورالعمل، توسط هر نهاد و ارگانی که حقوق مجسمه‌سازان را به عنوان صاحبان اصلی شغل، حرفه و تخصص مجسمه‌سازی نادیده بگیرد، مخل و معارض کار و فعالیت مجسمه‌سازان قلمداد می‌نماید. لذا با تکیه بر حق قانونی و اجتماعی خود جهت طرح شکایت در مراجع قضائی، هرگونه قانون و مصوبه‌ای که در غیاب نمایندگان قانونی مجسمه‌سازان صادر شده به رسمیت نشناخته و «دستورالعمل صدور مجوز ساخت و نصب مجسمه و یادمان» را نشأت گرفته از مصوبه‌ای تاریخ‌گذشته و بی‌ارتباط با ضرورت‌ها و نیازهای امروز جامعه و فاقد قابلیت‌های لازم جهت اجرا می‌داند. با این باور، شورای صدور مجوز را فاقد صلاحیت و تخصص در امر مجسمه‌سازی دانسته و از مراجع ذی‌صلاح درخواست تجدید نظر عاجل و قاطع دارد.»