اگر به دنبال وحشت هستید، این فیلم ها را از دست ندهید

سینمای جهان، پر از فیلم هایی است که در ژانر وحشت ساخته شده اند.

انسان از دیدن برخی از آنها، احساس وحشت زدگی می کند و گاهی نیز با شخصیت های داستان، همزاد پنداری می کند. وحشت و وحشت آفرینی در فیلم های سینمایی، جذابیت خاصی به آنها می دهد. افرادی که فیلم ترسناک دوست دارند، به احتمال بسیار زیاد، فیلم های معروفی همچون سجین و سری فیلم های راهبه را به خوبی می شناسند. کارگردان و نویسنده این قصه، هر دو کوشیده اند تا با خلق صحنه ها و دیالوگ های خاص، وحشت و ترس را در دل تماشاگران، بیدار کنند.

ژانر وحشت و معرفی ویژگی های آن

ژانر وحشت یا همان HORROR از عجیب ترین و پیچیده ترین ژانرهای سینمایی دنیا محسوب می گردد. این نوع فیلم ها با روح و روان فرد سر و کار داشته و نکات روانشناسی بسیاری در آنها وجود دارد. با اینکه در تمامی ادوار تاریخی ترسیدن، امری نکوهیده به شمار می رفته است، اما برخی از افراد، بنا به دلایل فیزیولوژیکی، رفتاری و روانسناسی، دوست دارند که بترسند و از این کار، لذت می برند. در هنگام ترس، هورمون های خاصی از مغز ترشح می شوند که می توانند برای برخی از افراد، لذت بخش باشند.

برخی از مهم‌ترین ویژگی های فیلم ترسناک و ژانر وحشت، شامل موارد زیر است:

  1. جان بخشیدن به اشیاء و تکان خوردن یا صحبت آنها
  2. استفاده از جلوه های ویژه بصری با دقت و ظرافت خاص
  3. استفاده از موسیقی ترسناک و افکت های مختلفی که با هر صحنه از فیلم، چفت شده اند.
  4. استفاده از شخصیت های ترسناک قصه مانند ارواح، شاطین، جن و پری و . . .

هر نوع فیلم ترسناک  و دلهره آور که بتواند روایتگر یک قصه ترسناک باشد، نوعی ژانر وحشت و ترس به حساب می آید. ادبیات وحشت، داستان سرایی های ترسناک و قصه پردازی های خیالی در این زمینه، که  بتوانند احساس تنفر، انزجار و ترس را در فرد بیدار کنند، پایه و اساس فیلم های ترسناک هستند. معمولا در فیلم ترسناک، صحنه های خاص مانند خودکشی، قتل، آشفتگی های روحی و روانی، ارواح، شیاطین، خون آشام، زامبی، جن گیری و جادوگری و امثالهم به نمایش در می آیند.

در ژانر وحشت، می توان شاهد انواع قصه و رمان بلند و کوتاه بود. در پردازش این قصه ها، سعی می شود اعمال اسرار آمیز مانند سخن گفتن اشیاء، حیوانات و یا قدرت نفوذ روح و جن در انسان، به شکل هنرمندانه ای به تصویر کشیده شوند. در نتیجه، بیننده سر جای خود، میخ کوب خواهد شد و تا انتهای فیلم را با ترس و دلهره، دنبال می کند.

شاید بتوان تماشای فیلم های ترسناک را، نوعی خودآزاری دانست. زیرا هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که ترس را دائما تجربه کند. اما با این حال، برخی همچنان از دیدن این فیلم ها و ترسیدن از آنها، لذت می برند. در حالی که برخی اصلا به این ژانر، هیچ علاقه ای ندارند.

سینمای امروزی دنیا، با اهدافی کاملا تجاری، سعی در ساخت داستان های ماورایی و ترسناک دارد تا مخاطب بیشتری را به خود جذب کند. البته لازم به ذکر است که سینمای وحشت، عمری نزدیک به ۱ قرت داشته و محصول سینمای  نوظهور نیست.

پیشینه ژانر وحشت در سینما

سینمای ژانر وحشت، عمری نزدیک به ۱ قرن دارد. این سینما، اصلا نوظهور نیست. در تاریخ سینمای دنیا، آثار مختلفی از این ژانر ساخته و اکران شده است. برخی از فیلم‌هایی که روایتگر داستان دایناسورها و انقراض آنها بوده و یا فیلم‌های وحشت آفرین همچون nosferatu اثر اف دبیلو مورنائو و the evil house، همگی مربوط به ۵۰ الی ۶۰ سال قبل هستند. برخی هم قدیمی تر از این تاریخ هستند و حدودا ۱ قرن قدمت ساخت دارند.

همان طور که از شواهد بر می آید، کارگردانان و نویسندگان، علاقه عجیبی به فیلم های گیشه دارند و ژانر ترس، یکی از بهترین انتخاب ها برای سینمای بدنه یا گیشه می باشد.

معرفی سری فیلم های سجین، ژانر ترسناک

سری فیلم های سجین که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ ساخته شد، روایتگر داستان های وحشت آور در مورد ارواح هستند. قصه ی این سری فیلم ها، ریشه عمیقی در اسطوره های ترکی و داستان های فولکلور این سرزمین در مورد ارواح دارد.

مجموعه فیلم های ترکی سجین  Siccin یا کالکشن سجین، طرفداران قابل توجهی در بین علاقه مندان به فیلم های ترسناک دارند. در اینجا به معرفی هر ۶ سری از این فیلم ها می پردازیم.

سجین ۱، قصه ای ترسناک و آمیخته با عشق

در این فیلم، قصه اوزنور، بک دختر جوان به تصمیر کشیده شده است که دچار وحشت و اضطراب از کابوس های شبانه است. در نظر او، اشیا به حرکت در می آیند. داستان، زمانی اوج می گیرد که اوزنور توسط یک نیروی شیطانی، وارد رابطه عشق ممنوعه می شود و در این مسیر، از یک جادوگر و رمال، کمک می گیرد. سجین یا همان سیجین، بیشتر از یک فیلم ژانر وحشت است. در این فیلم، تلفیق عشق و خانواده با جریانی کاملا اسطوره ای و ترسناک، بر جذابیت قصه افزوده است.

سجین ۲، ادامه ای وحشتناک تر از سجین یک

سجین ۲ در سال ۲۰۱۵ ساخته و اکران شد. این فیلم، ادامه سجین ۱ است و دقیقا از همان جایی که سجین ۱ پایان می پذیرد، شروع می شود. سجین ۲ هم پیرامون کتاب سیاه نفرین شده و شیاطین می پردازد. فیلم ساز با بهره گیری از صحنه های وحشت و دلهره، سعی در ارساندن هرچه بیشتر مخاطبان خود دارد که از پس این کار، خوب برآمده است.

سجین ۳، فیلمی متفاوت از سجین یک و دو

سجین ۳ کاملا با سجین ۱ و ۲ فرق دارد. این نسخه از این فیلم، بیشتر به جنبه های درونی و ترس و وحشت درونی می پردازد. دقیقا برعکس سجین ۱ و ۲ که در مورد عشق و بیرونی و ترس و دلهره خارجی بود.

سجین ۴، روایتی متفاوت از ترس و وحشت

سجین ۴  در سال ۲۰۱۷ اکران شد و در این فیلم، گارگردان و نویسنده، سعی کرده اند تمام آنچه در سجین ۱ و ۲ منجر به وحشت بیننده شده بود را در فضایی جدیدتر ترسیم کنند. در این فیلم، قصه ی خانواده‌ای روایت می شود که بابت مشکلات مالی، به خانه ای قدیمی پناه می برند و با جریانات ترسناکی مواجه می شوند.

سجین ۵، داستان خودشناسی

سجین ۵ قصه ای متفاوت از ترس را بیان می کند. در این فیلم، به موضوعاتی همچون آسیب های خانوادگی، آیین های ممنوعه و غرق شدن در دانش ممنوع، اشاره می شود. در این فیلم، فقط ترس و دلهره های خارجی وجود ندارد. بلکه نوعی خودشناسی هم در این ماجرا وجود دارد که نویسنده قصه، به خوبی آن را نوشته و کارگردان هم، آن را به نمایش در آورده است.

سجین ۶، آخرین سجین

سجین ۶ به عنوان آخرین فیلم در سال ۲۰۱۹ اکران شد. این فیلم، فصل آخر قصه را روایت کرده است و در آن، یک نتیجه گیری از سایر فصل های قبلی به عمل آمده است. همچنان، ترس و دلهره از اصلی ترین ویژگی های این فیلم هستند که در قالب یک جن گیر به نمایش درآمده است.

معرفی سری فیلم های راهبه، ژانر ترسناک

فیلم ترسناک راهبه، یکی از معروف ترین فیلم های ترسناک است که مانند سجین و دیگر فیلم ها، وحشت و دلهره را به جان تماشاگر می اندازد. در حال حاضر، دو سری از فیلم های راهبه ساخته و پخش شده است. فیلم ترسناک راهبه را می توان پیش درآمدی بر  فیلم های احضار دانست. در فیلم های احضار که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ ساخته شدند، جریانی تقریبا واقعی به تصویر کشیده شد که بدون استفاده از صحنه های وحشتناک، ترس را در دل بیننده بیدار می کرد.

راهبه ۱، شروعی قوی و دلهره آور

راهبه ۱  درباره زمانی است که یک راهبه، بنا به دلایل نامعلومی در این فیلم کشته می شود و یک راهبه و یک کشیش دیگر کلیسا، مسئول تحقیق در این باره می شوند. این داستان، رمزآلود و وحشتناک بوده و ترس را در دل بیننده بیدار می کند. کارگردان این فیلم، کوین هاردی است و این فیلم در سال ۲۰۱۸ اکران شد.

راهبه ۲، ادامه ای وحشتناک تر

راهبه ۲ در سال ۲۰۲۳ اکران شد و کارگردان آن، مایکل چاوز می باشد. این فیلم به دنبال راهبه ۱ ساخته شد و در آن، جریان قصه به ۵ سال بعد از راهبه ۱ اشاره می کند. قصه این فیلم در سال ۱۹۵۶ رخ می دهد و والاک هنوز نابود نشده و بر چهره های مذهبی، سیطره پیدا کرده است. صحنه های ترس و وحشت و قتل و خونریزی در این فیلم، بسیار زیاد است.

و در آخر لازم به ذکر است که فیلم های ژانر وحشت، به راهبه ۲ و سجین ۱ تا ۶ خلاصه نمی شوند. هر ساله، فیلم های بسیار زیادی در این ژانر ساخته و پخش می شوند که در نوع خود، بی نظیرند.