بازخوانی آثار عطار زمینه را برای تبدیل این آثار به انیمیشن هموار می‌کند

یک کارگردان انیمیشن گفت: اگر بخواهیم آثار عطار را به انیمیشن تبدیل کنیم باید یک بازخوانی و پژوهش عمیق انجام دهیم. سید علی پور حسینی درحاشیه مراسم گرامیداشت روز عطار درگفتگو با سینما خراسان گفت: متاسفانه ما در حوزه پژوهش، ضعف‌های بسیاری داریم از جمله نگاه به آثار کهن ادبیات فارسی. این کارگردان انیمیشن با […]

یک کارگردان انیمیشن گفت: اگر بخواهیم آثار عطار را به انیمیشن تبدیل کنیم باید یک بازخوانی و پژوهش عمیق انجام دهیم.

سید علی پور حسینی درحاشیه مراسم گرامیداشت روز عطار درگفتگو با سینما خراسان گفت: متاسفانه ما در حوزه پژوهش، ضعف‌های بسیاری داریم از جمله نگاه به آثار کهن ادبیات فارسی.

این کارگردان انیمیشن با اشاره به اینکه همه به غنی بودن ادبیات فارسی اقرار دارند اظهار کرد: ادبیات فارسی ادبیات بسیار غنی است چرا که از پشتوانه تمدن چندهزار ساله برخوردار است.

وی ادامه داد: اما برای اینکه بتوان از این ادبیات کهن، سرشار و غنی در انیمیشن استفاده کنیم نیاز به بازخوانی این ادبیات داریم.

پور حسینی بیان کرد : اگر از دست‌اندرکاران تولید ، سرمایه‌گذار و یا حتی مخاطب بپرسید چقدر با آثار عطار آشنا هستند، شاید به تعداد انگشتان دست هم نتوانند از آثارعطار جز تعدادی از آن را نام ببرند .

وی با بیان اینکه این ضعف ما شناخت آثار غنی بزرگان و فرهیختگان جهان و ایران است اظهار کرد: این موضوع باعث شده وقتی در وادی خاص تر و عمیق تر بخواهیم وارد شویم به خاطر این عدم شناخت کمتر به سراغ این آثار می رویم.

پور حسینی ابراز کرد: زمانی به سراغ تولید کارانیمیشن می رویم که نتوانیم آن ایده را در قالب کار رئال ارائه دهیم اما تولید انیمیشن بسیار پر هزینه و بسیار زمان بر و درعین حال بسیار جذاب است اما این جذابیت نباید سبب شود ما به سراغ هر موضوعی برای تولید انیمیشن  برویم.

این کارگردان انیمیشن ابراز کرد: در آثار بزرگانی همچون عطار می توانیم موضوعاتی را پیدا کنیم  که هم جذابیت های حوزه انیمیشن را دارست و هم پیوندی با تمدن ایرانی دارد به عنوان مثال می توان به داستان سیمرغ اشاره کرد.

وی گفت: همین ایده که تعدادی از مرغ ها و پرندگان میخواهند به دیدار سیمرغ بروند موضوع جذابی است. اگر فرض را بر این بگذاریم کسی منطق الطیر عطار را نشناسد  همین یک جمله از خلاصه داستان او را به خود جذب می کند.

پور حسینی بیان کرد: درکارهای دیگر شما نمی‌توانید پرندگان را به سخن وا دارید و به آنهاشخصیت و هویت بدهید و بعد هم به صورت تمثیلی و نمادین جامعه انسانی را در شکل حیوانی بروز دهید اما در کار انیمیشن این موضوع به بهترین شکل امکان پذیر است.

این کارگردان انیمیشن ادامه داد:  اما این داستان جذاب و فوق العاده عطار نیازمند باز خوانی است آنهم یک بازخوانی و پژوهش بسیار عمیق لازم دارد .

وی  با بیان اینکه هر شاعری با زبان متناسب زمان خودش شعر می گفته عنوان کرد: با این وجود اگر بخواهیم داستان عطار را در زمان حال مطرح کنیم  باید زبانش را به دهه ۹۰ بیاوریم و با مقتضیات سال ۹۸ تطبیق دهیم.یعنی ابتدا باید اولویت‌ها، رسالت، مشکلات، ظرفیت‌ها ،پتانسیل‌ها و به تعبیر ما نیازمندی‌های مخاطب امروزمان را به خوبی شناسایی کرده باشیم.

پور حسینی اضافه کرد: اگر این بازنگری از این جنس انجام نشود یعنی اگر مخاطب امروز را نادیده گرفته و  فقط بازگوی مطالب گذشته باشیم شاید اثر، ارتباط لازم را با مخاطب برقرار نکند.

این کارگردان با بیان اینکه مخاطب انیمیشن  اکثرا کودکان و نوجوانان هستند گفت:  جامعه امروزی ما یکسری نیازمندی و دغدغه ها دارد که اگر از ابتدا رصد نکنیم  و سپس محتوای خودمان را در این قالب نریزیم به نوعی طرح ما شکست خورده است و نمی تواند با مخاطب ما ارتباط برقرار کند لذا من می گویم ادبیات کهن ما نیاز به بازخوانی دارد.

وی افزود: منظورم این است که بیایم عطار، فردوسی‌، سعدی وحافظ ها را در جامعه امروز بوجود بیاوریم و این کار با بازنگری آثار ایشان امکان پذیر است و این بازنگری نیازمند پژوهش عمیق است.

پور حسینی در پاسخ به این سوال که چه کسی باید کار پژوهش را برای انیمیشن انجام دهد گفت: تولید یک انیمیشن مثل قطعات پازل است که هر کس باید در جای خودش بنشیند و ایفای نقش کند.

این کارگردان ادامه داد: متاسفانه در خروجی‌های هنری خیلی از بیننده‌ های ما تنها آن قالبی را که هنرمند برای انتقال مفاهیم استفاده کرده در نظر می‌گیرند و شاید فقط تنها جنبه های فنی ماجرا را مد نظر قرار میدهند و نه محتوای آن اثر را.

وی اظهار کرد: تولید هراثر هنری از جمله انیمیشن را  باید یک قطعه کامل ببینیم، این اثر هنری باید از یک سیر تکاملی برخوردار باشد واگر این سیر را درست پشت سر بگذاریم به یک اثر فاخر دست پیدا می کنیم.

پور حسینی اظهار کرد: اگر این سیر درست پشت سر گذاشته نشود همانطورکه در بعضی از آثار مشاهده می شود با وجوداینکه از نظر فنی بسیار رشد خوبی کرده  ولی از نظر محتوا و دیگر موارد ضعف داشته و مخاطب را جذب نمی کند.

این کارگردان انیمیشن افزود: اگر دنبال این باشیم که علاوه بر جذب مخاطب، روی مخاطب تاثیر گذار باشیم به نظر من باید تمام قطعات حوزه انیمیشن را باهم دید و روی همه آنها سرمایه گذاری نمود.

وی با بیان اینکه خط تولید یک انیمشین سه بعدی  مراحل متعددی دارد که در سه دسته پیش تولید، تولید و پس تولید تقسیم می شود گفت: متاسفانه بحث پژوهش، حوزه مغفول مانده و حلقه گمشده بین انمیشن و ادبیات کهن است.

پور حسینی افزود: این که بگویم این موضوع یعنی پژوهش تنها بر عهده پژوهشگران است شایدخلاف گفته باشم و صادقانه صحبت نکرده باشم بلکه همه از سرمایه گذار، پژوهشگر و خط تولید باید دست به دست هم بدهند تا پژوهش عمیقی انجام شود.

این کارگردان انیمیشن گفت: یعنی قبل از تولید باید سرمایه‌گذار توجیه شود که برای تولید انیمیشن آن هم در زمینه ادبیات کهنی چون عطار نیشابوری یا سایر بزرگان ادبیات نیازمند پژوهش عمیق است.

وی با ابراز خرسندی از موفقیت های هنرمندان خراسانی و مشهدی در حوزه انیمیشن گفت:ما در این استان تبدیل به قطب انیمیشن کشور شده ایم و هنرمندان ما به لحاظ توانایی های فنی از ظرفیت های بالایی برخوردار هستند و امیدوارم با پژوهش و استفاده از ادبیات کهن این خطه در تولید محتوا و اثر فاخر هنری بتوانیم به درستی فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی را به نسل حاضر و نسلهای بعدی منتقل نماییم.