تکمیل ۶ خوشه صنعتی در خراسان رضوی

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: تاکنون 6 خوشه صنعتی در زمینه های فرش، کفش، مبلمان، طلا و جواهرات، قطعات خودرو و زعفران در این استان تکمیل شده است.

محمد احسانی در گفتگو با خبرنگار سینما خراسان افزود: برخی از این خوشه های توسعه قابل توجهی داشته اند به طوری که فعالان خوشه صنعتی مبلمان در برنامه های نمایشگاهی ترکیه حضور می یابند و شرکت شهرکهای صنعتی استان نیز از آنها برای بازاریابی در کشورهای دیگر، تخصصی کردن فعالیتشان با برگزاری دوره های آموزش تخصصی طراحی با بهره گیری از اساتید خارج از کشور حمایت می کند.

وی اضافه کرد: خوشه صنعتی طلا و جواهرات مشهد نیز دارای برند جهانی “پیوه ژن” است که بیش از سه سال از خاتمه یافتن تشکیل این خوشه می گذرد اما شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی همچنان از این خوشه و فعالان آن حمایت می کند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت:طرحی تحت عنوان نیازسنجی آموزشی برای بخش صنعتی در خراسان رضوی تعریف شده است که براساس آن این استان ظرفیت برگزاری ۳۳۰ دوره آموزشی را دارد و ۱۰۰ درصد هزینه این آموزشها را شرکت شهرکهای صنعتی استان تامین می کند که هم اینک دوره های آموزشی برای هر یک از رسته های صنعتی در حال برگزاری است.

احسانی با بیان این که برای توسعه هر خوشه صنعتی سه سال زمان نیاز است افزود: انتخاب عامل خوشه صنعتی فرایندی طولانی دارد چرا که این عاملان باید گواهینامه لازم را دریافت کنند و از سوی دیگر سازمان صنایع کوچک دوره های آموزشی ایجاد کرده تا بتوان خوشه های صنعتی را با استانداردهای جهانی راهبری کرد و مناقصه لازم در این زمینه برگزار شود.

وی ادامه داد: برای ارزیابی عاملان توسعه خوشه های صنعتی، با یکی از مراکز دانشگاهی در خراسان رضوی قراردادی منعقد شده است تا در راستای اتصال بین صنعت و دانشگاه، آن مرکز، ارزیاب عاملان توسعه خوشه های صنعتی باشد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: ایجاد خوشه های صنعتی باعث تجمیع واحدهای تولیدی در یک مکان و کاهش هزینه های تولید می شود، شبکه و مرکز خدمات کسب و کار تخصصی به وجود می آورد و فرایند توسعه آن صنعت را شتاب می دهد.