جبر اجتماع و زندگی مثل یک «دوزیست»/ فیلمی که فریب نمی‌دهد

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد با حضور عوامل فیلم و توضیحاتشان درباره جزئیات تولید این اثر سینمایی برگزار شد. به گزارش سینما خراسان، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «دوزیست» آخرین نشستی بود که امروز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه در چهارمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت […]


نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد با حضور عوامل فیلم و توضیحاتشان درباره جزئیات تولید این اثر سینمایی برگزار شد.

به گزارش سینما خراسان، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «دوزیست» آخرین نشستی بود که امروز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه در چهارمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در این نشست رسانه‌ای برزو نیک نژاد کارگردان، سعید خانی تهیه کننده، پژمان جمشیدی، هادی حجازی فر، ستاره پسیانی، الهام اخوان بازیگران، علیرضا برازنده مدیرفیلمبرداری، مهدی سعدی تدوینگر، امیرحسین قدسی طراح صحنه از جمله عواملی بودند که در سالن حضور داشتند.

حمیدرضا مدقق نیز به عنوان منتقد مهمان در نشست حضور داشت.

مدقق در ابتدای نشست درباره فیلم گفت: چیزی که برای من جالب بود این است که «دوزیست» یک روایت با پایان غافلگیرکننده است و از آن پایان‌هایی دارد که مخاطب عام را شگفت زده می‌کند اما اتفاق خوبی که در فیلمنامه افتاده این است که تماشاگر را فریب نمی‌دهد و از ابتدا نشانه و سرنخ می‌دهد تا مخاطب احساس نکند دارد رو دست می‌خورد.

وی افزود: فیلم، فیلم مراقبت و زیرنظر گرفتن است و همه در عین این که وانمود می‌کنند یکدیگر را دوست دارند به هم نارو می‌زنند. «دوزیست» بیش از هر چیز روایت ناصداقتی است و این مفهوم در معنای فیلم هم مستتر است. یکی دیگر از مولفه‌های دیگر فیلم آشنایی زدایی از بازیگران است. نیک‌نژاد و خانی می‌توانستند یک «لونه زنبور۲» بسازند و فروش خوبی هم می‌کرد اما ترجیح دادند به دنبال دغدغه دیگرشان بروند.

جمشیدی درباره نقشش بیان کرد: صادقانه‌اش این است که بیشتر پیشنهاداتی که به من در طول سال می‌شود کمدی است اما علاقه دارم نقش‌های جدی هم ایفا کنم که «دوزیست» از آن جمله بود. در این فیلم برای دومین بار افتخار همکاری دوباره با نیک‌نژاد و خانی را داشتم که از این انتخاب خرسندم.

وی درباره حضورش در تئاتر و تاثیرش در کار سینما عنوان‌ کرد: شاید این جمله کلیشه‌ای باشد اما تئاتر حتما به من کمک کرده است. امسال در نمایشی به نام «فرانکنشتاین» بازی داشتم که برای من بسیار سخت بود و از من آدم دیگری ساخت. من تا امروز ۱۳ نمایش کار کرده ام اما تا به حال در نمایش کلاسیک بازی نداشتم که برای سخت بود و در عین حال به من خیلی کمک کرد.

نیک نژاد درباره پرداختن به این ایده توضیح داد: «دوزیست» به سراغ من آمد و من دنبالش نرفتم. فکر می‌کنم خیلی از ماها این لطمات را در زندگی خورده ایم چون جبر زندگی گاها آدم‌ها را مجبور می‌کند که دوزیست‌وار زندگی کنند و این آدم‌های قصه «دوزیست» من را مجبور کردند که به سراغشان بروم.

وی درباره حضور سعید پورصمیمی گفت: سعید پورصمیمی صددرصد انتخاب اولم برای ایفای این نقش بود. در این فیلم به غیر از یکی از بازیگران بقیه همه انتخاب اولم بودند. خوشبختانه ما شانس داشتیم که آقای پورصمیمی فیلمنامه ما را دوست داشتند و در کنارمان بودند.

خانی درباره اینکه ابتدا قرار بر اکران فیلم بوده است، توضیح داد: چون‌ من خودم پخش کننده هستم ابتدا قصد داشتم پاییز فیلم را اکران کنم اما به دلیل شلوغ بودن این فصل تصمیم گرفتیم ابتدا فیلم را به جشنواره بدهیم بعد آن را اکران‌ کنیم.

نیک نژاد در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد که از نظرش شخصیت عطا با بازی جواد عزتی یک قهرمان است و تا پایان هم قهرمان می‌ماند.

در ادامه حجازی فر درباره نقشش یادآور شد: این از شانس من است که نقش‌های متفاوت به من پیشنهاد می‌شود. این تجربه برایم دوست داشتنی و سخت بود چون کلی بازیگر درجه یک و خلاق در کنارم بودند. چون در بازیگری رویایی ندارم و در حال تجربه کردن هستم ریسک پذیری بالایی دارم و دمشان گرم که برای این کار به من پول هم می‌دهند.

ستاره پسیانی نیز با اشاره به اعتمادی که تهیه کننده و کارگردان برای پیشنهاد نقش اصلی زن به او کرده بودند، گفت: بازیگری، بازیگری است و به نظرم تئاتر و سینما فرقی با هم ندارند و البته که تئاتر به من کمک کرده است.

نیک نژاد درباره انتخاب الهام اخوان توضیح داد: همیشه تلاش کردم از بازیگران در فیلم هایم بازی‌های متفاوت بگیرم. برای انتخاب نقش مریم حتما چهره جدید می‌خواستم. وی فارغ التحصیل و بازیگر تئاتر است و ۲ سال برای ایفای این نقش با وی کار کردم. از انتخابم بسیار راضی هستم و از نظر من بازی‌ها بسیار یکدست است و بازی خانم اخوان هم بسیار متفاوت از الناز حبیبی است چون با او هم خودم کار کردم.

اخوان نیز درباره حضورش در این فیلم یادآور شد: بازیگران بسیار با من همراه بودند و خیلی به من کمک کردند مخصوصا ستاره پسیانی و جواد عزتی که از آنها سپاسگزارم. امیدوارم از پس نقش برآمده باشم.

علیرضا برازنده درباره فیلمبرداری فیلم بیان کرد: این کار جزو آثار متفاوتی بود که امسال کار کردم. چون فیلم فضای پرکنتراستی داشت و ما هم لنزهای تله بیشتری استفاده کردیم که کار را برای ما سخت تر می‌کرد.

مهدی سعدی درباره تدوین فیلم توضیح داد: تدوین این فیلم برای من لذت بخش بود و در کل سعی کردم زحمت بچه‌ها هدر نرود و به یک سرانجام خوب برسیم.

امیرحسین قدسی طراح صحنه فیلم نیز توضیحات کوتاهی درباره صحنه پردازی فیلم داد.

نیک نژاد درباره استفاده بیش از اندازه از کلوز آپ بیان کرد: نوع روایت فیلم اینطور ایجاب می‌کرد. ما هرچه به سکانس‌های پایانی می‌رسیم از لانگ شات استفاده می‌کنیم و انگار همه چیز کم کم عریان می‌شود.

خانی در پایان درباره تولید فیلم اجتماعی توضیح داد: من بعد از فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» پشت دستم را داغ کردم که فیلم اجتماعی بسازم چون ۵ سال است که سرمایه ما خوابیده است اما بعد از «لونه زنبور» با برزو نیک نژاد به این نتیجه رسیدیم به جای فیلم کمدی به سراغ یک فیلم اجتماعی برویم که همه عوامل از جمله کارگردان و بازیگران خیلی با من همراه بودند و راه آمدند.