جشنواره تئاتر منطقه‌ای باید در راستای حمایت از تئاتر استان‌ها باشد

عضو هیات داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور در منطقه خاوران گفت: به نظر من، جشنواره تئاتر منطقه‌ای باید در راستای حمایت از تئاتر استان‌ها باشد و در حال حاضر، بیشتر نگاه مدیریتی به این عرصه وجود دارد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و ستاد برگزاری بیست هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای خاوران، جهانشیر یاراحمدی، داور این جشنواره، در حاشیه برگزاری آن گفت: با توجه به این که آثار ارائه شده در جشنواره منطقه ای، متعلق به برترین‌های استان‌های مختلف حاضر در هر منطقه بود، انتظار اولیه ما این بود که کار‌ها به لحاظ کیفی در وضعیت خوبی قرار داشته باشند. اما بر خلاف انتظار، تفاوت کار‌ها از نظر کیفی بسیار زیاد بود و فاصله زیادی با هم داشتند.

وی افزود: البته شاید این مساله چندان دور از انتظار هم نباشد. ما در برخی از استان‌ها تئاتر خیابانی را با پیشینه‌ای قابل توجه از گذشته داریم که این اتفاق در برخی دیگر از استان‌ها رخ نداده است و چه بسا همین استان‌هایی که تئاتر خیابانی ضعیف تری هم دارند، در سال‌های آینده آثار درخشانی را ارائه دهند و تلاش مستمر در این عرصه به نتیجه خواهد رسید.

یاراحمدی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، با توجه به این که خود من از بدنه تئاتر شهرستان هستم و به این موضوع افتخار هم می‌کنم، اما با این شیوه برگزاری جشنواره منطقه‌ای موافق نیستم. جشنواره تئاتر منطقه‌ای باید در راستای حمایت از تئاتر استان‌ها باشد و بایستی توانی در راستای حمایت از تئاتر گروه‌های مختلف استان‌های کشور باشد.

وی افزود: در حال حاضر، بیشتر یک نگاه مدیریتی به این عرصه وجود دارد. به نظر من اگر بودجه و اعتباری که صرف برگزاری این جشنواره‌های منطقه‌ای شده، بین گروه‌های منتخب هر منطقه تقسیم می‌شد، خروجی بهتری داشت.

این داور جشنواره بیست و هشتم در ادامه گفت: الآن به واسطه کمرنگ بودن اتفاقات حمایتی از تئاتر استان‌ها از یک سو و کمبود بودجه و اعتبارات فرهنگی و هنری استان‌ها از سوی دیگر، هم گروه‌ها به نقطه حمایتی خود نمی‌رسند و هم میزبان‌ها بخش قابل توجهی از بودجه‌های فرهنگی و هنری خود را صرف جشنواره می‌کنند.

یاراحمدی خاطرنشان کرد: برای رشد بیشتر از تئاتر خیابانی، باید حمایت بیشتری از آن داشته باشیم. باید محدودیت‌های تئاتر خیابانی را کم کنیم. تئاتر خیابانی در مفهوم، تئاتری است که برای عموم مردم اجرا می‌شود. نتیجه این کار برای مردم و جامعه بسیار درخشان‌تر خواهد بود.

وی درباره تئاتر مشهد نیز گفت: مشهد از گذشته تا کنون، یکی از قطب‌های تئاتر کشور بوده است و آثار درخشانی در این شهر تولید شده است. امیدواریم با حمایت همه جانبه از تئاتر مشهد، شاهد درخشش بیش از پیش آن باشیم.