جشنواره منطقه ای نقطه عطف اتصال بی واسطه هنرمندان کشور

فرشید تمری، هنرمند با سابقه تئاتر خراسان رضوی، جشنواره منطقه ای را نقطه عطفی می داند که می تواند حلقه اتصال هنرمندان کشور را گسترده تر نماید.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران به میزبانی مشهد، از یکشنبه ۱۰ دی تا پنجشنبه ۱۴ دی با حضور هنرمندان استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، مازندران و گلستان در حال برگزاری است.

فرشید تمری، هنرمند باسابقه هنرهای نمایشی خراسان رضوی، درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای برای تئاتر کشور می‌گوید: «من از برگزاری دوباره جشنواره‌های منطقه‌ای بسیار خرسندم، چون به نظر من قطعه گمشده پازل تئاتر ایران بود. در مقطعی مدیران احساس کردند برگزاری این رویدادها صرف انرژی و اعتبار مالی بیهوده است و تعطیلش کردند؛ اما به‌عنوان یک نویسنده و کارگردان تئاتر که از دل همین جشنواره‌ها به تئاتر کشور معرفی شدم، باید بگویم برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای بسیار مهم و مؤثر است.»

او می‌افزاید: «جشنواره تئاتر منطقه‌ای، نقطه عطفی است که می‌تواند هنرمندان استان‌ها را بدون واسطه به هم وصل کند. درست است که ازنظر اعتبارات، هزینه بسیاری را صرف می‌کند ولی در این میان با تبادل تجربیات آنچه برای هنرمندان شرکت‌کننده به دست می‌آید، ارزش بیشتری دارد»

این نویسنده و کارگردان تئاتر توضیح می‌دهد: «همین حالا در جشنواره خاوران، ۳۶ گروه نمایشی حضور دارند که فرصت این را دارند باهم آشنا بشوند و یکدیگر را بشناسند. از این ۳۶ گروه، فقط سه گروه به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کنند؛ اما در برگزاری این رویداد، هنرمندان همدیگر را پیدا می‌کنند، گستره تئاتر باز می‌شود، پیشرفت اهالی تئاتر در رفاقت‌ها شکل می‌گیرد و این رسالت تئاتر است. اگر جشنواره فقط در استان برگزار شود و آثار منتخب مستقیم به تهران بروند، در گستره تئاتر کشور خلأ ایجاد می‌شود.»

تمری با اشاره به این‌ که آنچه امروز در تئاتر ما مهجور مانده، احترام و حرمت است، می‌گوید: «این جشنواره‌ها شاید بتواند این خلاء را پر کنند و نسل امروز احترام به دیگر هنرمندان و پیشکسوت‌ها را بهتر لمس کنند. به نظر من، عاطفه در کنار دیگر مسائل هنری، علمی و تجربی در تئاتر اهمیت دارد.»

او با اشاره به اهمیت تئاتر خیابانی می‌گوید: «افزودن بخش خیابانی به جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر، باعث مشارکت و شور و نشاط مردم می‌شود اما باید با همان عظمتی که به تئاتر صحنه‌ای نگاه می‌کنیم، به تئاتر خیابانی هم نگاه کنیم و نباید این گونه نمایشی تحت تأثیر تئاتر صحنه‌ای باشد.»

این کارشناس و منتقد تئاتر ادامه می‌دهد: «اجرای تئاتر خیابانی در فرهنگ‌سازی بسیار مهم و مؤثر است. در نمایش صحنه‌ای، تماشاگر است که تئاتر را انتخاب می‌کند ولی در آثار خیابانی، تئاتر است که تماشاگر را انتخاب می‌کند و یک نمایش خیابانی خوب به‌ راحتی می‌تواند مواردی چون نقاط گمشده روابط خانواده و آیین شهروندی را به جامعه منتقل کند.»

فرشید تمری با گلایه از فشرده بودن اجراهای صحنه‌ای و خیابانی در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، پیشنهاد می‌دهد: «باید در چنین رویدادهایی، جدول اجراها به‌گونه‌ای بسته شود که تماشاگران هم بتوانند به تماشای آثار صحنه‌ای بنشینند و هم آثار خیابانی را ببینند.»

او در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات نقد و بررسی و کارگاه‌های آموزشی در خلال جشنواره‌های منطقه‌ای توضیح می‌دهد: «وقتی در روزهای محدود، تعداد بسیار زیادی اثر از صبح تا آخر شب اجرا می‌شوند دیگر برای هنرمندان توانی نمی‌ماند که در جلسات آموزشی و نقد شرکت کنند. این موضوع باید مدیریت شود و زمان بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای اجراها وجود داشته باشد. شاید هم بهتر است آثار کم‌تر ولی باکیفیت‌تری از جشنواره‌های استانی به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شوند که تعداد آثار این‌قدر زیاد نباشد و شاهد این میزان فشردگی نباشیم و هنرمندان بتوانند از کارگاه‌های آموزشی هم بهره کافی ببرند»

بیست‌وهشتمین جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای، دی ۱۴۰۲، بعد از استان فارس (پارس)، در استان‌های خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان شرقی (سهند) برگزار می‌شود و برگزیدگان این رویداد هنری‌، به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا خواهند کرد.