جشن فردوسی گستره خراسان رضوی را فرامی‌گیرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جشن روز ملی فردوسی تنها به مشهد اختصاص ندارد و با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برپایی آن برای کل گستره استان برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش سینما خراسان ، محمد حسین‌زاده افزود: روز گذشته با محوریت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، ستاد بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که از مدتی قبل در سطح ملی شکل گرفته بود، برنامه های خود را در نشستی خبری در تهران در خصوص ۲۵ اردیبهشت ماه، روز ملی فردوسی و پاسداشت زبان و ادب فارسی اعلام کرد.

وی بیان کرد: اهم ویژه برنامه های روز ملی فردوسی شامل برگزاری همایشی علمی است که به نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی ایرانیان می پردازد، شعاری که هم امسال برای بحث بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی انتخاب شده است “فردوسی، پاسدار هویت ملی ایرانیان” است که مجموعه برنامه ها در راستای همین شکل طراحی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در کنار همایش علمی، برنامه های فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی حول محور توس و شاهنامه فردوسی برنامه ریزی شده است، طبق آن همایش علمی در روزهای ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه در دانشگاه فردوسی و بزرگداشت مردمی این روز با حضور فردوسی‌دوستان، هنرمندان، ادیبان و اهالی فرهنگ و هنر در بعد از ظهر ۲۴ اردیبهشت ماه در محل آرامگاه فردوسی در توس برگزار می شود.

وی اظهار داشت: در آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، برنامه اعطای نشان ملی فردوسی را به حماسه‌پژوهان، حماسه سرایان و حماسه سازهای استان و کشور خواهیم داشت.

حسین زاده افزود: به همت شهرداری مشهد، یک تئاتر حماسی و اقتباسی از شاهنامه فردوسی نیز به مدت ۱۰ شب و تا پایان اردیبهشت ماه اجرا می شود و همچنین برنامه های متعددی اعم از ورزش های باستانی در سطح مدارس و تولیدات فرهنگی، هنری و ادبی هم در سطح فضای مجازی و رسانه ملی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: رادیو تاجیک و رادیو دری هم ویژه برنامه هایی را به صورت اختصاصی برای روز ملی فردوسی تدارک دیده اند که در روز مقرر برگزار می شود، طبق برنامه ریزی مشترک ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات میراث فرهنگی نیز برنامه هایی متناسب با فضای هر شهرستان را در روز ملی فردوسی به اجرا می گذارند.