خوش اقبالی «جهان» در «فجر جهانی»/ وقتی دبیر هم پشت در می‌ماند!

همزمان با هشتمین روز برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حلقه منتقدان ارزیابی خود از آثار به نمایش درآمده در این رویداد را با رونمایی از فهرست برگزیدگان خود، اعلام کردند. به گزارش سینما خراسان، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت […]

همزمان با هشتمین روز برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حلقه منتقدان ارزیابی خود از آثار به نمایش درآمده در این رویداد را با رونمایی از فهرست برگزیدگان خود، اعلام کردند.

به گزارش سینما خراسان، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و حالا به مرور متن و حاشیه «سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

روز گذشته و در هشتمین روز اکران فیلم‌های جشنواره جهانی در پردیس سینمایی چارسو، «حلقه منتقدان» با حضور جمعی از منتقدان سینمای ایران برای دومین سال ۱۵ فیلم راه‌یافته به بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) را ارزیابی و از میان آن‌ها دو فیلم را به‌عنوان آثار برتر از نگاه خود معرفی کردند.

فیلم روز؛ گرگ‌نما

«روایت تمثیلی و سبک دیداری» دو وجه بارز فیلم از نگاه منتقدان ایرانی شناخته شد و به همین دلیل جایزه اول حلقه منتقدان جشنواره جهانی فیلم فجر به آن تعلق گرفت؛ فیلم سینمایی «گرگ‌نما» به کارگردانی آدرین پانِک محصول مشترک آلمان، هلند و لهستان در سال ۲۰۱۸ است.

«گرگ‌نما» پیش از این در جشنواره فیلم «شب‌های سیاه تالین»، برنده جایزه بهترین فیلم و در جشنواره فیلم لهستان، برنده جایزه‌های بهترین فیلم بلند و بهترین کارگردانی شده بود.

داستان این فیلم در تابستان ۱۹۴۵ روایت می‌شود؛ هشت کودکِ فراری از اردوگاه کار اجباری گروس روزن، یک مکان موقت برای مخفی شدن در نزدیکی یک یتیم‌خانه متروک در دلِ جنگل پیدا کرده‌اند و اکنون به نظر می‌رسد این کودکان ناآرام، پس از تحمل وحشت‌های دوران جنگ می‌توانند به زندگی عادی بازگردند. اما آرامشِ این فضای دل‌پذیر و سرشار از صلح خیلی زود برهم می‌خورد؛ کابوس بازمی‌گردد. سگ‌هایی درشت‌هیکل در محیط جنگل مشغول گشت‌زنی هستند. این سگ‌ها توسط افسران اس‌اس مستقر در کمپ گروس روزن در جنگل رها شده‌اند.

سگ‌ها (که برای کشتن زندانی‌ها تعلیم دیده‌اند و بدین منظور از آن‌ها استفاده می‌شده) قهرمانان جوان را در ساختمان یتیم‌خانه به دام می‌اندازند. تمام تلاش‌های آن‌ها برای فرار با شکست مواجه می‌شود. کودکان بدون آب و غذا، دوباره به سمت جنون و توحش گام برمی‌دارند. اما خطر اصلی جایی در درون ساختمان در کمین آن‌هاست.

فیلم «گرگ‌نما» دومین ساخته این کارگردان لهستانی است که اکران آن در سانس نخست سالن اصلی پردیس چارسو در روز گذشته هم با استقبال ویژه مخاطبان و منتقدان ایرانی همراه بود.

سعید عقیقی فیلم‌نامه‌نویس و منتقد سینما درباره این فیلم نوشته‌است؛ «اگر فکر می‌کنید فیلمی پساجنگی در زیرژانر اردوگاهی قادر نیست با منطق اثری در ژانر وحشت کنار بیاید و گروهی نوجوان و کودک اسارت‌زده را این بار در محاصره سگ‌های تربیت‌شده از سوی نازی‌ها، محبوس در خانه‌ای خالی از مایحتاج زندگی به نمایش بگذارد، گرگ‌نما را ببینید.»

چهره روز؛ علی مصفا

پیش‌تر و به بهانه نقش‌آفرینی جواد عزتی از تجربه غیرمنتظره سروش صحت در میدان کارگردانی سینما نوشته بودیم؛ فیلم «جهان با من برقص» اما همچنان یکی از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های جشنواره سی‌وهفتم است که شب گذشته تیم اصلی بازیگران آن برای دومین نوبت اکرانش به پردیس چارسو آمده بودند.

برای معرفی فیلم به مخاطبان برخلاف روال مرسوم جشنواره، این بار شخص رضا میرکریمی در مقام دبیر جشنواره روی سن حاضر شد و از میزان علاقه‌اش به فیلم «جهان با من برقص» و دلیل انتخاب آن برای حضور در بخش «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل) گفت.

در میان بازیگران فیلم سروش صحت اما نقش‌آفرینی علی مصفا طعم و رنگ دیگری دارد. بازیگری که ایفاگر نقش «جهانگیر» یا همان «جهان» در فیلم است و احوالاتش بهانه‌ای شده تا دوستانش در ویلای او گردهم بیایند و ماجراهای فیلم شکل بگیرد.

«جهان» حالا یکی از کاراکترهای خوش‌اقبال فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره جهانی فیلم فجر است که سرنوشت و داستانش حسابی به دل مخاطبان نشسته و کیفیت مواجهه مخاطبان با علی مصفا و خوش و بش با او پس از اکران شب گذشته گواهی برای خوش اقبالی بود.

مصفا که سال گذشته «گرگ‌بازی» و «درساژ» را در ویترین جشنواره جهانی داشت امسال هم علاوه‌بر «جهان با من برقص» فیلم «روزهای نارنجی» را هم روی پرده فرستاد. باید دید نقش‌آفرینی دل‌نشین او در فیلم سروش صحت علاوه‌بر مخاطبان به دل داوران بخش بین‌الملل جشنواره هم خواهد نشست؟

حاشیه روز؛ نظم اکران و پشت در ماندگان راضی!

در نخستین گزارش «مهرنامه» نوشتیم که از بارزترین نکات اجرایی درباره جشنواره جهانی در روز اول نظم اکران فیلم در سالن‌ها و به‌خصوص مدیریت ورود و خروج افراد تا پیش از آغاز اکران فیلم و مهمتر از آن متناسب با بلیت‌ها و کارت‌های توزیع‌شده بود. آن روز نوشتیم که ای کاش این نظم همچنان بر قرار بماند و امروز در آستانه برگزاری آیین اختتامیه می‌نویسیم که همچنان «نظم» یکی از برگ‌برنده‌های سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است.

هر فیلم رأس ساعت اکران می‌شود، مخاطبانی که می‌خواهند به تماشای فیلم بنشینند نهایتاً تا ۵ دقیقه پس از شروع سانس (زمان تقریبی تیزرهای مرتبط با جشنواره پیش از نمایش فیلم اصلی) فرصت دارند خود را به سالن نمایش برسانند و پس از اتمام این زمان مسئولان سالن بدون هیچ استثنایی هر درخواستی برای ورود را رد می‌کنند.

این وضعیت درباره فیلم‌هایی که با استقبال ویژه مخاطبان مواجه شده و به دلیل تکمیل ظرفیت امکان ورود افراد به سالن وجود ندارد نیز مشهود است؛ در این موارد اولویت بلیت خریداری شده بر بلیت مهمان و اولویت هر دو بر کارت‌ها در اکران‌های مردمی به‌صورت کامل رعایت می‌شود و همین پایبندی سفت و سخت به اجرای قانون پدیده جالبی را هم رقم زده است؛ برخلاف تجربه‌های مشابه جمعیتی که به هر دلیل با ممانعت مسئولان سالن برای ورود مواجه می‌شوند به جای اعتراض تن به شرایط می‌دهند و حتی زبان به تحسین نظم برقرار شده باز می‌کنند.

این نکات البته که گام بلندی در برگزاری استاندارد یک رویداد سینمایی است اما به همان اندازه لزوم برنامه‌ریزی جهت تناسب میان تقاضای تماشای یک فیلم و ظرفیت سالنی که به نمایش آن اختصاص داده می‌شود را دوچندان کرده است؛ اتفاقی که در سال‌های بعد می‌توان امیدوار به رفع آن هم بود.

به‌عنوان شاهد مثال در کیفیت اجرای سفت و سخت قوانین مرتبط با ورود و خروج به سالن‌ها بد نیست به اکران روز گذشته نسخه اصلاح‌شده «دونده» اشاره کنیم؛ فیلم تحسین‌شده امیر نادری که همچنان مخاطبان بسیاری علاقمند به تماشای آن هستند و همین مسئله هم باعث شد دقایقی مانده به سانس اعلام شده و به رغم حضور تعداد زیادی از متقاضیان در پشت درهای سالن، ظرفیت تکمیل شود و درها بسته!

در همین موقعیت علاقمندانی که شاید با اندکی حسرت پشت در مانده بودند با تصویر جالبی مواجه شدند؛ سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره یکی از مهمانان خود را برای حضور در سالن و تماشای فیلم آورده بود اما تقاضای دبیر هم نتوانست درهای بسته سالن را باز کند. ظرفیت تکمیل بود و طبق قانون هیچ‌کس اجازه ورود نداشت؛ حتی مهمان ویژه دبیر جشنواره.

پیشنهاد ویژه؛ پرده آخر

درباره بخش ویژه «کلاسیک‌های مرمت‌شده» در چند نوبت نوشتیم و حالا نوبت به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در میان منتقدان رسیده است؛ «پرده آخر» اولین فیلم سینمایی واروژ کریم‌مسیحی محصول سال ۶۹ است و حالا در سال ۹۸ نسخه مرمت‌شده آن در قالب جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود.

روز گذشته آیین رونمایی از این نسخه ترمیم‌شده در سینما فلسطین برگزار شد و علاقمندان به تماشای این نسخه تازه، می‌توانند امروز پنجشنبه ساعت ۱۶ خود را به پردیس چارسو برسانند و در سالن شماره ۴ به تماشای این فیلم بنشینند.

شادمهر راستین فیلم‌نامه‌نویس، منتقد سینما و مدیر باشگاه جشنواره در مراسم رونمایی از این نسخه ترمیم‌شده درباره آن گفت: بعد از ساخت فیلم «پرده آخر» هر جا می‌خواهیم نمونه‌ای ارائه دهیم که بگوییم در فیلمبرداری خودکفا شده‌ایم به این فیلم ارجاع می‌دهیم. بازی بازیگران در «پرده آخر» بی نظیر بود و من هرگاه این فیلم را می‌بینم عاشق بازی فریماه فرجامی می‌شوم. این فیلم در نهمین جشنواره فیلم فجر ۹ سیمرغ کسب کرد، در سالی که بهروز افخمی با فیلم «عروس» حضور داشت و خود بهروز افخمی در اختتامیه اظهار کرد که به واقع سیمرغ‌ها حق فیلم «پرده آخر» بوده است.