روایت عکس‌هایی که «میرا» شدند/ نمایش تولد «پلانارین»

نمایشگاه‌های هنری «میرا» و «پلانارین» از جمعه ۲۱ شهریورماه در تالار «این/جا» و گالری فرمانفرما گشایش می‌یابند. به گزارش سینما خراسان، روزهایی که در حال تجربه و گذران آنها هستیم، موسوم به روزهای کرونایی برای همه مردم است و اهالی فرهنگ و هنر نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ این در حالی است که فعالیت‌های […]


نمایشگاه‌های هنری «میرا» و «پلانارین» از جمعه ۲۱ شهریورماه در تالار «این/جا» و گالری فرمانفرما گشایش می‌یابند.

به گزارش سینما خراسان، روزهایی که در حال تجربه و گذران آنها هستیم، موسوم به روزهای کرونایی برای همه مردم است و اهالی فرهنگ و هنر نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ این در حالی است که فعالیت‌های هنری از جمله سینما، تئاتر، موسیقی و نمایش آثار تجسمی به صورت نیمه تعطیل برگزار می‌شوند. در این میان گالری‌هایی در پایتخت هستند که نمایشگاه‌های هنری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا به صورت آنلاین برگزار می‌کنند.

روزهای جمعه نیز که عمدتاً روزهای افتتاحیه نمایشگاه‌های هنری است، همچون قبل رونق ندارند اما با تعداد افراد کمتری در حال برگزاری هستند و همگان سعی می‌کنند این روزها را پشت سر بگذارند تا به روزهای پررونق گذشته بازگردیم. امروز جمعه ۲۱ شهریورماه ۱۹ نمایشگاه هنری در گالری‌های تهران افتتاح می‌شوند که در ادامه تعدادی از آنها را برمی‌شماریم.

گالری شلمان

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مرجان یزدیان با عنوان «انرژی رنگ‌ها» امروز ۲۱ شهریورماه در گالری شلمان به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ گشایش می‌یابد.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «رنگ‌های جسورانه و زمخت، بازتاب دادن به واقعیت‌های بیرونی و درونی، استفاده از رنگ‌های خالص و شفاف به‌گونه‌ای پرخاشگرانه و پرشور، قانون‌شکنی در رنگ و درعین‌حال وفادار بودن به طبیعت و رعایت شکل کلی در تناسبات اجزای تصویر ازجمله مواردی است که در آثار این نمایشگاه مشاهده می‌شود.

مرجان یزدیان گرچه در آثار خود با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم، سعی کرده که از آثار فوویسم‌ها خصوصاً هنری ماتیس الهام بگیرد ولی برخلاف آثار ماتیس اشکال خیلی ساده و نامتعارف نیستند و تا حدی از قوانین و اصول رعایت شده و مهم‌تر از همه استفاده از خطوط اسلیمی و همچنین مساله سایه و نور کاملاً مشهود هست. استفاده از منحنی‌ها و قوس‌های دورانی مختلف که جز ذات اسلیمی است و همچنین بازی با نور و سایه و تمایل به هنر شرق و زنان شرقی با رنگ‌های خالصانه بازتاب خوبی را در تابلوها به چشم بیننده القا می‌کند.»

گالری فرمانفرما

گالری فرمانفرما، از ۲۱ شهریور تا ۴ مهر ماه سال ۱۳۹۹، میزبان دو نمایشگاه نقاشی از ازم طباطبایی و آزاده اولیایی شاد است.

نمایشگاه انفردی آثار ازم طباطبایی با عنوان «پلانارین» در گالری شماره یک فرمانفرما برپا می‌شود. در استیتمنت این نمایشگاه نوشته شده است: «کدام باکره‌گی آبستن معنای تازه از پیرمرد روان آدمی است؟ چرا انسان همواره شکاف‌هایش را با خود به دوش می‌کشد؟

در هم تنیدگی روان انسان، خراش‌هایش را می‌پوشاند، چرا که از لحظه زاده شدن آموخته است در نهایت ظرافت، تمام تکه‌ها را به هم کوک بزند و یکپارچگی روانش را قاب بگیرد، پس از هر بار فروپاشی، مانند پلانارین (کرمی است بکرزا، نامیرا و تک جنس که از راه دو نیم شدن تولید مثل می‌کند و چون ویژگی بارزش ترمیم کنندگی است)، پدر و مادر خویش باشد، بارها از زهدان زمان رفته و خود را به تمام و کمال متولد کند. گویا داشته‌ها و نداشته هایش را در میان تار و پود نقش‌ها پنهان کرده تا زوایای تاریک روانش را در طرح‌های پرتکرار به زیبای نمایان کند.

یونگ عزیز تو بگو؟! بین ناخود آگاه و خودآگاه کدام فاصله است که هر چه می‌کند پر نمی‌شود و هم چنان خون سرخ دردهایش، از پس خنده‌هایش بیرون می جهد؟ انسان در جیب‌های چهل تکه لباس روان اش، زخم‌هایش را در مشت می‌فشارد تا به هر آنکه خواست نشان شأن دهد و گاه پشت پرده‌های تور و زیر لباس پنهان شأن می‌کند، تا شگفتی دردهایش را از دست ندهد و هنرمندانه مرهمی به آنها کوک زند؛ پرده‌هایی هزار گره بر خشونت درد که گاه نه لایه‌ای برای پوشاندن بلکه برای شفاف نمایاندن رازهایی است گره خورده در تجربیات زیسته. در نیمه‌ای که فاقد سر است شروع به بازسازی و تشکیل سر کرده و مغز خود را که حاوی همان خاطرات قدیمی است، مجدداً بدست می‌آورد.»

همچنین نمایشگاه نقاشی‌های آزاده اولیایی شاد با عنوان «دیوان» در گالری شماره ۲ فرمانفرما گشایش می‌یابد. در استیتمنت نمایشگاه «دیوان» آمده است: «در فارسی دیوانه ریشه در دیو دارد، همچو دیو مجنون و به کنایه عاشق. در نقاشی‌های من نیز انسان همچون دیو سرشتی از پلیدی و همچون دیوانه عشقی به روشنی اهورایی دارند. او تجسم انسان معاصری است که میان گذشته، حال و آینده وامانده و خود زاده اتفاقی است که در بازی لکه رنگ‌ها و فرم‌ها شکل گرفته و در بی‌مکانی و بی‌زمانی فضای آبستره تصویر به دنبال کشف تازه ای از درون خویش است.»

گالری فرمانفرما در خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ واقع است و هنرمندان و هنر دوستان گرامی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت استفاده از ماسک می‌توانند همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۱۲ الی ۲۰ و روزهای جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از نمایشگاه دیدن کنند.

مرکز نبشی

بخش سوم نمایشگاه «عکس از م. صیاد» با موضوع جنگ تحمیلی و پس از نمایشگاه عکس‌های انقلاب اسلامی و آوارگان کرد عراقی، از روز جمعه ۲۱ شهریورماه در مرکز نبشی به نشانی خیابان کریم خان، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، کوچه خسرو، پلاک ۵۱ افتتاح می‌شود.

عکس‌های دوران جنگ از زندگی روزمره مردم ایران در هنگام جنگ آغاز می‌شود و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانی‌ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران‌های شهری و لحظه‌های حماسی و تراژیک را در بر می‌گیرد. بخشی از عکس‌ها جسورانه به ضمیر جنگ و خط مقدم و صحنه‌های بمباران شیمیایی غیرنظامیان می‌روند و بخش دیگر شانه به شانه مردم در میان صفوف آوارگان غیرنظامی و راهپیمایی‌های حامی رزمندگان حاضر می‌شوند.

ویژگی بارز این عکس‌ها، بازتاب وفادارانه به واقعیت هر رویداد به‌دور از هر نگاه جانبدارانه و صحنه‌پردازی‌شده است؛ م. صیاد معتقد است عکاس خبری باید هر بار شاترش را با شرافت تمام بزند.

تالار این / جا

نمایشگاه انفرادی نقاشی مینا محمدی سرشت با عنوان «میرا» از امروز در تالار این / جا واقع در خیابان کریمخان‌زند، خیابان میرزای‌شیرازی، شماره ۹۵ گشایش می‌یابد و تا ۴ مهر ادامه خواهد داشت.

مینا محمدی سرشت خودش را نقاشی تجربه‌گر می‌داند و از جستجو در موضوعات و متریال‌های مختلف لذت می‌برد. ولی در نهایت پرتره و فیگور با تکنیک مدادرنگی از ویژگی‌های بارز نقاشی‌های مینا هستند. او فضای شخصی‌اش را به تصویر می‌کشد و به نظر او اثر هنری تحت‌تأثیر زندگی هنرمند و محیط اطرافش آفریده می‌شود. او برای خلق کارهایش از عکس استفاده می‌کند. عکس‌هایی که خودش می‌گیرد. در مجموعه آخرش، به سراغ آرشیو عکس‌های خانوادگی‌اش رفته‌است.

او درباره مجموعه «میرا» می‌گوید: «در حین نگاه کردن به عکس‌های قدیمی خانوادگی، حس می‌کردم که چه حیف که در آن دوران نیستم. با دیدن هر عکس خیال پردازی می‌کردم و به این فکر کردم که خاطراتی که در ذهن ما از گذشته مانده میرا هستند و آنچه از گذشته در ذهن می‌ماند، تصویری است که به مرور رو به زوال می‌رود.»

این مجموعه شامل ۶۰ فریم نقاشی مداد رنگی و ترکیب مواد روی مقوا است که هنرمند بر اساس آلبوم‌های خانوادگی آن‌ها را ترسیم کرده است. گاهی این تصاویر را با هم ترکیب کرده و فضای جدیدی درست شده و گاهی هم دقیقاً خود عکس را اجرا کرده است.

گالری باوان

نمایشگاه «مسخ» با آثاری از معصومه مهتدی جمعه ۲۱ شهریور در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک ۷ افتتاح می‌شود و تا ۱۱ مهرماه ادامه خواهد داشت.

در توضیح این نمایشگاه آمده است: مهتدی در اولین نمایشگاه انفرادی‌اش روایت‌های متفاوت و متناقضی را با متریال زبان و متون مختلف نمایش می‌دهد. او در آثارش با رویکردی مفهومی عمدتاً به کندوکاو در مضامین زبان‌شناسی و نظام‌های قراردادی می‌پردازد. مهتدی با طیف وسیعی از مدیوم‌ها کار می‌کند و زبان و سوءتفاهم‌های زبان همواره محور و موضوع آثارش بوده‌اند. وی با دستمایه قرار دادن مفهوم دگردیسی، تفاوت میان ادراک مخاطب و چیزی که به واقع در ذهن مؤلف شکل گرفته است در نمایشگاه «مسخ» با مخاطبانش به اشتراک گذاشته است. دگردیسی به معنای تغییر مشهود و کمابیش ناگهانی در شکل پدیده‌ها است و در این نمایشگاه، ذهن مخاطب بستر این تحولات قرار می‌گیرد.