روز دوم جشنواره تئاتر خراسان رضوی با هفت نمایش

سه نمایش صحنه ای و چهار نمایش خیابانی دستاورد هنری نمایشگران استان در روز دوم جشنواره تئاتر استان به اجرا در آمد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در دومین روز از برگزاری جشنواره تئاتر خراسان رضوی، ۷ نمایش شامل ۳ نمایش صحنه‌ای و ۴ نمایش خیابانی در مشهد اجرا شد.

بر اساس برنامه اعلام شده، گروه‌ها در نوبت صبح اجرایی نداشتند و نمایش«یه جور دیگه‌ای یعنی همین» به نویسندگی هوشنگ جاوید و کارگردانی امیر احسان امیرپور، نخستین اجرای روز دوم جشنواره سی و سوم تئاتر استان بود.

این نمایش با طراحی صحنه به شکل و شمایل نمایش‌های روحوضی قدیمی و سیاه‌ بازی، گذشته نمایش ایران را به یاد بیننده می‌اندازد. حرکات فرم و موسیقی و شعرهای ریتمیک با داستانی براساس شخصیت مبارک اما از نوع فضایی آن در بین بازیگران روحوضی زمینی، زمان مفرحی را برای تماشاگران فراهم می‌نماید. بازیگر سیاه فضایی، بازی قابل‌قبولی را ارائه می‌دهد و این شاید بهترین تعریفی است که می‌توان از این نمایش ارائه داد.

نمایش «برچسب»، تئاتری تجربی _ مفهومی است که بر پایه تئاتر فیزیکال، بنا شد است و وابسته به موقعیت‌های دیداری است، این نمایش، دومین اثری بود که روز دوم جشنواره تئاتر خراسان رضوی، به روی پرده رفت. کارگردان نمایش احسان عاقل از هنرمندان دانش‌آموخته رشته تئاتر در شهرستان کاشمر است. نمایش برچسب گونه‌ای از نمایش فلسفی است که به موضوع انسان و هستی پرداخته است این سبک، ساختار داستانی ندارد و تنها به بیان مفاهیم می‌پردازد. تعدد برداشت، براساس تماشاگران متعدد است. هر شخص بنا به حال خود، برداشت خود را از این نمایش خواهد داشت.

تئاتر «شب، گربه، زیرطاقی» آخرین نمایش در بخش صحنه ای در روز دوم است که نویسنده آن محمد چرمشیر است و به کارگردانی مرتضی عیدی از قوچان اجرا شد.
محمد چرمشیر در نمایشنامه خود، «شب، گربه، زیرطاقی» داستانی از زندگی دو مرد کارتن خواب در یک شب سرد زمستان در زیر طاقی یک مغازه را روایت می کند که یکی از آن دو قصد باز کردن در مغازه را دارد، اما برای بازکردن این در، اتفاقاتی بین رفتارهای این دو شخصیت رخ می دهد. در این تئاتر واقع گرای اجتماعی، محسن لقمانیان و فریبرز ساجدی به ایفای نقش می پردازند.

در بخش خیابانی در دومین روز برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی ۴ نمایش «هفت سنگ» به کارگردانی «مهناز پاکدل» و «سعید نظریان» از مشهد، «شمر و مجنون» به کارگردانی «مصطفی عنایت پور» از سبزوار، «به خاطر یک مشت دلار» به کارگردانی «حمید ابری» از مشهد و «گرای ۳۶۱» به کارگردانی «سید جواد رحیم زاده» از مشهد در مجموعه فرهنگی هنری امام رضا (ع) به اجرا درآمد.