ساعت ۱۳ سال‌تحویلِ سینمای فجر؛ کدام فیلم‌ها روز اول اکران می‌شوند؟

سال سینمایی ایران، ساعت ۱۳ به وقت تهران و با آغاز اکران‌های جشنواره فیلم فجر تحویل می‌شود، «دروغ‌های زیبا»، «شکار حلزون»، «دو روز دیرتر» و «ظاهر» چهار فیلمی هستند که در نخستین روز برای اهالی رسانه و سینما به نمایش درمی‌آیند.

به گزارش سینما خراسان، ساعت ۱۳ امروز (پنجشنبه۱۲ بهمن) سال به وقت سینمای ایران تحویل می‌شود، به جز اکران‌ فیلم‌ها، دیدارها هم تازه می‌شود، گپ‌های صنفی، نقدها و عکس‌های اهالی سینما و رسانه‌ای‌ها، ثبت خاطره از اولین روز مهمترین جشنواره فجری کشور است؛ احتمالا خیلی هم با هم حرف دارند، از پارسال تا امسال… عیدی هم خواهند داد و خواهند گرفت، با خبرهای خوب از دل فیلم‌هایشان و خبرهایشان.

تهران که عیدی‌اش را همین اول صبحی داد، پایتخت کار خود را با بارش برف آغاز کرد، ماشین‌هایی که از مناطق شمالی‌تر پایتخت می‌آیند چند سانتی برف روی سقفشان دیده می‌شود، برج میلاد که خانه جشنواره و اکران فیلم هاست، از همان اول صبح در میان ابر و مه و برف کمی ناپیدا است، مسیرهای منتهی به برج هم امروز بیشتر محل تردد اهالی سینما و رسانه است؛ امروز نخستین روز دهه فجر و آغاز اکران‌های جشنواره فیلم فجر است، ۱۱ روز جشن برای سینما.

طبق جدول برنامه‌ها هر روز در چهار نوبت، چهار فیلم اکران و به رسم هر سال نشست‌های خبری با حضور عوامل فیلم برگزار می‌شود، اکران روز نخست برنامه‌ها به این ترتیب است:

نوبت اول؛ ساعت ۱۳؛ فیلم دروغ‌های زیبا به کارگردانی مرتضی آتش زمزم

نوبت دوم؛ ساعت ۱۶؛ فیلم شکار حلزون به کارگردانی محسن جسور

نوبت سوم، ساعت ۱۹؛ فیلم دو روز دیرتر به کارگردانی اصغر نعیمی

نوبت چهارم، ساعت ۲۲؛ فیلم ظاهر به کارگردانی حسین عامری

فیلم دروغ‌های زیبا

دروغ‌های زیبا به کارگردانی مرتضی آتش زمزم یک ملودرام اجتماعی و محصول مشترک ایران و بنگلادش است که با حضور هنرمند مشهور این کشور جایا احسن و دیگر بازیگران این کشور از جمله شمون فاروق، ریکیتا ناندینی، شهیدالزمان سلیم، شاهد علی، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس در شهرهای داکا و قاضی پور مقابل دوربین بایرام فضلی رفته است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «فرشته و همسرش امجد برای زندگی به سختی تلاش می‌کنند…»

فیلم شکار حلزون

شکار حلزون یکی از فیلم اولی‌های این دوره از جشنواره است که محسن جسور آن را کارگردانی کرده و آخرین نقش‌آفرینی زنده‌یاد حسام محمودی در سینما در این فیلم نقش بسته است.

این فیلم روایتگر قصه مینو، زن جوان سرپرست خانواده‌ای است که برای تامین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به کار است‌. او با پیشنهاد شغل پرستاری از پدرِ یک جوان مواجه می‌شود که شرط پذیرفتن این شغل با حقوق مناسب، جاری شدن صیغه محرمیت میان آنهاست.

حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد رسول صفری، مسعودرضا عجمی، رابعه مدنی، یاسمن ترابی، علی‌اکبر قاضی نظام، امیرعلی سخایی، میثم محمدی در شکار حلزون ایفای نقش کرده اند.

فیلم دو روز دیرتر

دو روز دیرتر با موضوع فرزندآوری و ازدیاد جمعیت، با رویکرد طنز اجتماعی ساخته شده که اصغر نعیمی آن را کارگردانی کرده و در بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید شده است. سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی، سیدجواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان فیلم دو روز دیرتر آمده است: پدر مریم عاشق نوه است و برای نوه‌دار شدن آنها را تحت فشار قرار می‌دهد؛ «آقا جون می‌خوای ریش گرو بذاری، بذار، می‌خوای از اون دنیا امداد غیبی بفرستی، بفرست… من دیگه رد دادم»

فیلم ظاهر

فیلم ظاهر به کارگردانی حسین عامری محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و روح‌الله زمانی (بازیگر فیلم خورشید)، یدالله شادمانی و حامد محمودی هم در این فیلم بازی کرده اند.

در خلاصه داستان فیلم ظاهر آمده است: «ظاهر ۱۸ سال دارد و در شمال کشور سرباز است. او با اکبر و زیبا پیرمرد و پیرزنی که در کلبه‌ای نزدیک پادگان زندگی می‌کنند، آشنا می‌شود و در ادامه اتفاق‌هایی برایش رقم می‌خورد.»

چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه -۱۱ بهمن- رسما افتتاح و از روز پنجشنبه اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه -۲۲ بهمن- معرفی خواهند شد.