سعید سهیلی: قدر ملتخواه های هنر را بیشتر بدانیم

فیلمساز، کارگردان و تهیه کننده خراسانی با اظهار تسلیت عمیق خود برای درگذشت “شهاب ملتخواه”، هنرمند فقید خراسان رضوی گفت: در این دوره لازم است که قدر ملتخواه ها را در عرصه تئاتر و سینما بیشتر بدانیم.سعید سهیلی سه شنبه شب در مراسم ترحیم شادروان استاد شهاب ملتخواه که به صورت لایو اینستاگرامی برگزار شد، […]

فیلمساز، کارگردان و تهیه کننده خراسانی با اظهار تسلیت عمیق خود برای درگذشت “شهاب ملتخواه”، هنرمند فقید خراسان رضوی گفت: در این دوره لازم است که قدر ملتخواه ها را در عرصه تئاتر و سینما بیشتر بدانیم.
سعید سهیلی سه شنبه شب در مراسم ترحیم شادروان استاد شهاب ملتخواه که به صورت لایو اینستاگرامی برگزار شد، افزود: درگذشت این هنرمند عالیقدر را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می گویم و اگر بخواهم درباره این موضوع رک و پوست کنده صحبت کنم، شاید باعث رنجش خیلی ها شوم.
وی بیان کرد: غم مضاعفی بر سینه من نشسته است، من با درگذشت ملتخواه، سه فرد را از دست دادم چون که او هم برادر، هم رفیق و هم مراد و استاد من بود و من عزادار سه نفر هستم.
سهیلی ویژگی خاص ملتخواه را تنهایی او دانست و گفت: شهاب در طول دوران کاریش همیشه تنها بود، تنها تلاش کرد، تنها خندید، تنها گریه کرد، تنها نوشت، تنها فیلم ساخت و در نهایت تنها از بین ما رفت، شاید او همزبانی نداشت که عمق درد نهفته در سینه او را درک کند.
این فیلمساز خراسانی افزود: من عزادار تمام دوستان هنرمند از دست رفته ام هستم، امیدوارم همیشه ملتخواه هایی که رفتند را یاد کنیم و قدر ملتخواه هایی که هستند را بیشتر بدانیم.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این برنامه با قرائت پیام “ُسید عباس صالحی” وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای درگذشت هنرمند فقید، “شهاب ملتخواه” گفت: درگذشت چهره فرهیخته هنرمند سینما و تئاتر، شادروان شهاب ملتخواه موجب تالم و تاسف گردید، فقدان این هنرمند عزیز را به خانواده محترم و عموم علاقه مندان و جامعه فرهنگی و هنری استان خراسان رضوی تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر و بردباری خواستارم.
یوسف امینی افزود: یکی از عادات بد جامعه ما این است، تا زمانی که هنرمندان ارزشمند و عالیقدری مانند “شهاب ملتخواه” است را کمتر قدر می نهیم و وقتی از بین ما می روند به یاد آنان می افتیم و در غم از دست دادنشان به سوگ می نشینیم.
وی اظهار امیدواری کرد که بعد از برطرف شدن کرونا و رفع محدودیتهای ناشی از آن در برگزاری مراسم تکریم و ترحیم، بتوان در قالب برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری به نحو شایسته ای از هنرمند فقید “شهاب ملتخواه” و خانواده ایشان تجلیل کرد.
امینی با اشاره به تلاشهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برای تسریع در واکسیناسیون اهالی فرهنگ و هنر در برابر ویروس کرونا گفت: رایزنی هایی با ستاد مقابله با کرونا انجام گرفته است و به جد پیگیر تسریع در واکسیناسیون اهالی فرهنگ و هنر هستیم که امیدواریم این تلاشها به نتیجه برسد.
به گزارش سینما خراسان، «شهاب ملت‌خواه» نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینما و تئاتر مشهد،عصر جمعه ۱۱ تیر ماه بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سن ۶۹ سالگی گذشت.
نویسندگی و کارگردانی فیلم های سینمایی “شب حورا”،«دیوار»، و نویسندگی بیش از ۲۵۰ نمایش نامه رادیویی، بخشی از کارنامه هنری وی را تشکیل می‌دهد.
«نور و نمایش»، «فریاد خون حبیب»، «پروانه ها و عروج» و «غزلنامه  تابران» از  آثار مکتوب به جامانده از این هنرمند فقید است.
شهاب ملت‌خواه مؤسس، مدیر عامل و مدرس نخستین انجمن فیلمنامه نویسان در ایران در مشهد بود.
نویسندگی و کارگردانی فیلم های کوتاه «مسیر مکرر»  ،”آتا”،”زیر آتش ” ،نویسندگی فیلم نامه های سریال های «روح مهربان”، سی و سه روز مهربان» ،”دست های کوچک، قلب های بزرگ”، «غروب در نیمروز» ، «دریای نور”،”سنگ سیاه»، ،”خورشید اردهال” و” سی  و سه روز ” از دیگر فعالیت ایشان به شمار می آید.
ملتخواه عضو شورای ساخت فیلم های بلند ویدیوئی استان خراسان رضوی نیز بود و همچنین بیش از یکهزار تابلوی نقاشی در سبک ابداعی خود بنام «پارادایسیسم» داشته که اخیرا نمایشگاهی با تعدادی از آثار برگزار شده بود.

روشنا