«غریبه شام» از دلایل حضور ایران در سوریه می‌گوید/پاسخ به یک تشکیک

نشست خبری دست‌اندرکاران چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین و نمایش عاشورایی «غریبه شام» دوشنبه یازدهم شهریور ماه در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، نشست خبری دست اندرکاران چهارمین همایش بین المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین و نمایش عاشورایی «غریبه شام» از تولیدات گروه تئاتر «آیین» دوشنبه یازدهم […]


نشست خبری دست‌اندرکاران چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین و نمایش عاشورایی «غریبه شام» دوشنبه یازدهم شهریور ماه در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، نشست خبری دست اندرکاران چهارمین همایش بین المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین و نمایش عاشورایی «غریبه شام» از تولیدات گروه تئاتر «آیین» دوشنبه یازدهم شهریور ماه در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و انوش معظمی و کاظم نظری از عوامل اجرایی نمایش «غریبه شام» حضور داشتند.

از سوریه تا جنگ با داعش و ورود به واقعه کربلا

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و کارگردان نمایش «غریبه شام» که قرار است از روز یازدهم شهریور ماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه برود، در ابتدای این نشست گفت: حدود چندماه پیش بود که شهرام کرمی من را دعوت کرد و از من خواست تا برای ایام محرم نمایشی را تولید کنیم. ما در این جلسه با او درباره چند و چون کار برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم و در نهایت به نمایش «غریبه شام» رسیدیم.

این درست که باید به اقتصاد مردم رسید اما معتقدم مشکلات فرهنگی ما بیش از مشکلات اقتصادی ماست. دشمن مشغول دزدیدن و نابودکردن بچه‌های ایران است. پس آقایان متولی فرهنگ و هنر به داد فرهنگ و هنر ما برسید!زارعی ادامه داد: به هر حال همه می‌دانید که پرداختن به موضوع کربلا خیلی کم‌لطف خواهد بود اگر دغدغه‌های امروزی را وارد آن نکنیم. بنابرین بر اساس متن سید حسین فدایی‌حسین ما فضای نمایش را با یک قصه امروزی شروع می‌کنیم و با یک خانواده شهید مدافع حرم روایت نمایش آغاز می‌شود. در این راه دختری به‌شدت چشم‌انداز پدرش است و برای این راه همراه با خانواده به سوریه می‌رود اما این چشم انتظاری ادامه دارد تا اینکه دختر به زیارت می‌رود و از آنجا روایت داستان وارد چارچوب جدیدی می‌شود که به واقعه کربلا پیوند می‌خورد.

وی افزود: ما در این نمایش به پرسش‌هایی که مردم ما سال‌هاست درباره جنگ سوریه مطرح می‌کنند، به نوعی پاسخ می‌دهیم و به آنها می‌گوییم که علت حضور نیروهای ما در سوریه چیست؟ به اعتقاد من این حافظ اسد و کشور سوریه بود که در دوران دفاع مقدس در سخت‌ترین شرایط ما را حمایت کرد و تا آخرین لحظه دست از حمایت ما بر نداشت. به هر حال کشور سوریه دوست و برادر ماست که اکنون دست نیاز به سمت ما دراز کرده و لازم است که ما به کمک برادران و خواهرانمان در این کشور بشتابیم.

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: به هر حال رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی نهایت تلاش خود را می‌کند تا امنیت را در منطقه از بین ببرد. پس لازم است ما در این فضا همراه مردم کشور سوریه باشیم. نمایش «غریبه شام» هم می‌خواهد بیانگر چنین رویکردی باشد که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. ما در این نمایش فقط روایت کربلا را روی صحنه پیاده نکردیم. گرچه این روزها بسیاری مشغول ایجاد تشکیک در جامعه به ویژه در حوزه‌های مذهبی هستند که لازم است در این حوزه بی‌اعتقادی و باورها کارهایی را انجام دهیم.

آقایان حواستان به فعالیت فرهنگی دشمن هست؟

زارعی تصریح کرد: دشمن به شدت مشغول نابود کردن نسل جوان ما و بی‌اعتقاد کردن آن‌هاست. آن‌ها می‌خواهند مملکت ما را نابود کنند پس لازم است ما در عرصه فرهنگ کارهایی را انجام دهیم. این درست که باید به اقتصاد مردم رسید اما معتقدم مشکلات فرهنگی ما بیش از مشکلات اقتصادی ماست. دشمن مشغول دزدیدن و نابودکردن بچه‌های ایران است. پس آقایان متولی فرهنگ و هنر به داد فرهنگ و هنر ما برسید! اینها دردهایی است که تمام خانواده‌های ایرانی مشغول دست و پنجه کردن با این دردهاست و امیدوارمن خدا به ما کمک کند که مانند گذشته از این گذرگاه سخت عبور کنیم. اینها را گفتم که تاکید کنم نمایش غریبه شام یک اثر صرفا آیینی نیست و می‌خواهد با بیان حرف‌های امروزی با تکیه بر واقعه کربلا با تماشاگرانش ارتباط برقرار کند. نمایش غریبه شام می‌خواد با تطبیق سال ۶۱ هجری و ۲۰۱۹ میلادی بگوید نسلی که در آن دوران تاریخی ظلم‌های زیادی را گکردند در این دوران ظلم‌های به مراتب بیشتری را به ما می‌کنند.

کارگردان نمایش «غریبه شام» در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا اجرای چنین نمایشی گرایش به کلیشه‌های رایج این آثار مذهبی نیست؟ تاکید کرد: همیشه کلیشه و شعار بد نیست. کما اینکه سینمای هالیوود و سینمای اروپا هم از کلیشه و شعار استفاده می‌کند. درباره نمایش غریبه شام هم باید بگویم که گروه تئاتر آیین یکی از پایه‌گذاران شیوه‌های جدید در تئاتر آیینی هستیم که در این حوزه واقعاً مدعی هستیم و ان‌شالله چنین روندی را ادامه می‌دهیم. البته این را هم بگویم ما در صحنه‌های مختلف نمایش از جمله پیروزی‌های داعش فضای جدیدی را به تصویر بکشیم که در نوع خود می‌تواند یک بدعت باشد.

زلف ما با اهل بیت (ع) گره خورده است

انوش معظمی یکی از بازیگران نمایش «غریبه شام» هم درباره نحوه حضورش در این اثر نمایشی توضیح داد: بسیار خدا را شکر می‌کنم که زلف ما را با اهل بیت گره زده است به طوری که در دوران اخیر کمتر پیش آمده که من کار مذهبی نداشته باشم. البته امسال من کمی دلشکسته بودم، چرا که چند متن کودک را به دوستان مرکز هنرهای نمایشی و کانون دادم اما هنوز جوابی را به من نداده‌اند. وقتی هم که کوروش زارعی با من برای حضور در این نمایش صحبت کرد من فارغ از دوستی با او و حتی روایت داستان، با تمام وجودم پذیرفتم و به کار وارد شدم. این کار به شکل کاملا حرفه‌ای دور خوانی شد و پس از آن در طول تمرین بود که به خروجی مناسبی برای اجرا رسیدیم که فکر می‌کنم کار با کیفیتی شده باشد.

کاظم نظری از عوامل اجرایی نمایش «غریبه شام» هم در این نشست رسانه‌ای گفت: نزدیک به ۳۰ سال است که با گروه تئاتر آیین همکاری می‌کنم و در این نمایش افتخار دارم که ایفاگر نقش خولی باشم. جالب است که همواره در این گروه من نقش‌های منفی را بازی می‌کنم و این همواره برای من جذاب است. به هر حال اینجا فقط می‌خواهم بگویم که در ایران برعکس خیلی از کشورها کار می‌کنیم و به جای اینکه اول به فرهنگ توجه کنیم به اقتصاد می‌پردازیم. چرا که من معتقدم با توجه به فرهنگ است که اعتقاد شکوفا می‌شود.

جزییاتی از همایش پیاده‌روی تئاتر اربعین

بخش بعدی این نشست خبری اختصاص به همایش بین‌المللی «تئاتر پیاده‌روی اربعین» اختصاص داشت که کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره آن توضیح داد: از سال ۹۵ که من تکلیف پیدا کردم تا در مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری حضور داشته باشم، یکی از دغدغه‌های من موضوع پیاده‌روی اربعین بود که دوست داشتم در این زمینه کارهای نمایشی آیینی انجام دهیم.

فراخوان همایش «تئاتر پیاده‌روی اربعین» دیروز منتشر شد؛ در این راستا هزینه ایاب و ذهاب گروه‌ها به عهده ماست اما می‌توان گفت این کار یک نذر فرهنگی است که ما در این زمینه کمک هزینه‌ای را به دوستان شرکت‌کننده نمی‌دهیموی افزود: از این روز همراه با دوستانم در این عرصه فعالیت‌های نمایشی را در موکب‌ها اجرا کردیم که خوشبختانه مورد توجه قرار گرفت. همین انگیزه باعث شد تا در سال‌های دوم و سوم که تجربیات زیادی را کسب کردیم ماجرای تئاتر موکبی، تئاتر خیابانی، مقتل‌خوانی و پرده‌خوانی را راه انداختیم. این رویکرد بسیار موردتوجه زائران قرار گرفت. البته در همان دوران هم این تجربه را داشتیم که در کنار کارهای عربی و فارسی زبان‌های دیگر را وارد کردیم. از این جهت در دوره اخیر زبان اردو، انگلیسی، فارسی، ترکی، عربی و برخی دیگر از زبان‌ها را نیز اضافه کردیم که در این راه هنرمندان مختلفی همراه ما هستند.

وی افزود: فراخوان این همایش از دیروز از سامانه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در موضوعات مختلف بارگذاری شده است. در این راستا هزینه ایاب و ذهاب گروه‌ها به عهده ماست اما می‌توان گفت این کار یک نذر فرهنگی است که ما در این زمینه کمک هزینه‌ای را به دوستان شرکت‌کننده نمی‌دهیم.

زارعی تأکید کرد: البته باید بگویم که اگر کمک‌های رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین نبود قطعا ما نمی‌توانستیم کار را ادامه بدهیم. ما امسال اجراها را که تا ۲۴ مهرماه ادامه پیدا می‌کند در ایران شروع کرده و در کربلا به پایان می‌رسانیم. ما نهایت تلاشمان می‌کنیم که تعداد آثار نمایشی با زبان عربی را بیشتر داشته باشم که زائران بیشتری از نمایش‌های ما استفاده کنند.

وی افزود: به هر حال امیدوارم بعد از رفتن ما این حرکت ادامه پیدا کند و کشورهای دیگر در این پروژه جهانی حضور پیدا کنند و آثاری را هم اجرا کنند. به هر ترتیب چشم انداز رهبر انقلاب چشم رتمدن اسلامی برای ظهور امام زمان است که قطعا باید ما همراه منویات ایشان باشیم و امیدوارم در این عرصه جبهه فرهنگی داشته باشیم و برای ایجاد تمدن اسلامی تاثیر فرهنگی بگذاریم تا مقدمات ظهور حصرت حجت(عج) فراهم شود.