«ققنوس» و «گمش» تماشایی شدند/ نمایش «همدردی»های یک هنرمند

نمایشگاه‌های نقاشی و مجسمه «ققنوس»، «گمش» و «همدردی تمام چیزی است که ما نیاز داریم» در روز جمعه ۶ تیرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به ترتیب گالری‌های نگر، کاما و فرمانفرما گشایش می‌یابند. به گزارش سینما خراسان، پس از گذشت سه هفته از بازگشایی گالری‌ها، به مرور و هفته به هفته شاهد برپایی بیشتر نمایشگاه‌های […]


نمایشگاه‌های نقاشی و مجسمه «ققنوس»، «گمش» و «همدردی تمام چیزی است که ما نیاز داریم» در روز جمعه ۶ تیرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به ترتیب گالری‌های نگر، کاما و فرمانفرما گشایش می‌یابند.

به گزارش سینما خراسان، پس از گذشت سه هفته از بازگشایی گالری‌ها، به مرور و هفته به هفته شاهد برپایی بیشتر نمایشگاه‌های هنری هستیم و این در حالی است که تعداد افتتاح نمایشگاه‌های هنری در اولین جمعه تابستانی سال ۹۹، به بیش از ۱۵ رسیده است. در هفته‌ای که گذشت همچنین مراسمی برای بزرگداشت عباس کیارستمی برگزار شد که بهانه آن برگزاری مسابقه عکس «پنج» بود و آثار برگزیدگان این مسابقه روز جمعه ۶ تیرماه در گالری ثالث به نمایش درمی‌آید. در ادامه برخی نمایشگاه‌های هنری که در اولین جمعه تیرماه در گالری‌های پایتخت گشایش می‌یابند، برمی‌شمریم.

گالری پروژه‌های آران

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های محیا گیو با عنوان «بی‌کرانگی» روز جمعه ۶ تیرماه در گالری پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ گشایش می‌یابد. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

«فضای جادویی و سرزمین پریان مهیا گیو، بسیار گویا است. طبیعتی که اجزای آن از فرم اولیه موجود در واقعیت فاصله گرفته و به فرم‌ها و فضاهای خیالی هنرمند تغییر شکل می‌یابند.

با لایه سازی و بهره گرفتن از غنای رنگ و روغن، هنرمند عمقی را برای دعوت بیننده به داخل نقاشی پدید می‌آورد. در آثار بزرگ‌تر حتی به نظر میاید که دروازه و مدخلی برای ورود به نقاشی و دنیایی که می‌تواند هم شکل روزهای بکر و ابتدایی پدید آمدن جهان باشد، شکل گرفته. جزئیات و مشخصه‌هایی که القای حرکت و نور را در این مناظر رویایی پدید می‌آورند، عناصر نقاشی را زنده نشان می‌دهند؛ حس لازمانی و آرامشی که از خلال آن صدای پرندگان و وزش باد را می‌شود شنید. این تصویری است از بی‌کرانگی، از لایتناهی، تأملی مجهول بر ابدیت در یک دقیقه گذرا. نقاشی‌های هنرمند ارائه زیباشناسانه است از آزادی و ابدیت، که در عین حال تهدیدی همیشگی را نیز در پس زمینه دارد، به آن گونه که طبیعت در دقایقی کوتاه می‌تواند تغییر حال دهد.

ظرافت و شکنندگی و هوس بازی به زیبایی در این آثار دیده می‌شوند. در چیدمان‌های هنرمند نیز، به جهت استفاده از عناصری همچون گل پنبه و پنبه سرشته شده، خیال پردازی و ناپایداری، در حرکتی دورانی بین چیدمان‌ها و نقاشی‌ها و دنیای واقعی حرکت می‌کنند. ضرب‌های قلم هنرمند در اصطکاک با هم و در هموار کردن هم، فرآیند شکل گرفتن نقاشی را نشان می‌دهند، مسیری که در عین حال همدمی عمیق هنرمند با سوژه را نشان می‌دهد.

این مجموعه حتی می‌تواند پیش درآمدی بر دایره‌المعارف گیاه شناسی هنرمند باشد: راهنمای ضروری برای شناخت گیاهان بومی و عجیب در جهانی جادویی. و نهایتاً ستایشی در وصف هرآنچه جزئی از طبیعت است و موهبت زندگی و ذات بودن.

این سرزمینگاهی است همایون، سرزمین موعود، منظرگاهی که در آن رویاها به واقعیت خواهد پیوست. باز به دست آوردن امید و پاسخی به آشوب، عدم ثبات و درماندگی که قرن هاست ملتی را سرگشته کرده.»

گالری نگر

نمایشگاه گروهی نقاشی «ققنوس» به کیوریتوری حیدر زاهدی از ۶ تا ۱۷ تیرماه در گالری نگر به آدرس زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول برگزار می‌شود.

حیدر زاهدی در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: «گالری نگر نمایشگاه کیوریتوریال «ققنوس» را در میانه همه‌گیری ویروس کووید -۱۹ برگزار می‌کند. مقارن با زمانی که فضای هنری کشور و همین‌طور جهان در محاق است و ما نیز از هر جهت نیازمند نوزایی و بازنگری هستیم؛ در برقراری روابط فضای هنری، در عرصه‌های اجتماعی و حتی به مثابه یک انسان در مواجهه با جهان امروز. «ققنوس» پرنده‌ای افسانه‌ای است. نمادی است از سوختن در رنج خویش و از خاکستر خود برآمدن و تولدی دیگر؛ درست همان‌چیزی که این روزها بر آن امیدواریم. پس همان‌طور که کدکنی می‌گوید: «کجا ققنوس بال افشان کند / در آتشی دیگر؟ / خوشا مرگی دیگر / با آرزوی زایشی دیگر»

گالری کاما

نمایشگاه انفرادی مجسمه‌های عارف رودباری شهمیری با عنوان «گمش» از ۶ تا ۱۷ تیرماه در گالری کاما به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین، طبقه دوم برپا می‌شود.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم عارف رودباری آمده است: «کلمه ای است شگفت‌انگیز: ایکیگای (دلیلی که صبح‌ها برای آن برمیخیزم)

برایش راه می‌روم

برایش نفس می‌کشم

و برایش زندگی می‌کنم.

هر روز، هر ساعت و هر لحظه سراپا ذوقم برای ساختن، برای جان بخشیدن به گاو جدیدتری.. آیا گاوهای پنبه چوله ما ایکیگای زندگی من شده‌اند!

کسی چه می‌داند شاید قدم‌های این گاوها بر لب رودخانه تجن مسیر زندگی مرا جور دیگری رقم زد!! و این گاوها هستند که چقدر ریشه دارند در من، در خاطراتم، شاید در کودکی ام، در حال خوبم و در تمام روزهایی که به آنها جان می‌دهم و شاید هم جان دوباره می‌دهم.

چنان در من لمیده‌اند که گویی خیال رفتن ندارند و من همه آنها را نفس می‌کشم. گویی در تک تک سلول‌های من رخنه کرده‌اند و احساسم را لبریز از شوق می‌کنند و انرژی مضاعف به من می‌بخشند و برخلاف ظاهرشان احساسی لطیف نهفته است که با چشم دل آن را باید دید و حس کرد….

هر چه زمان می‌گذرد می‌بینم نه تنها در من ریشه دارند بلکه هر صبح از وجودم جوانه می‌زنند و مرا بیدار می‌کنند

و مرا بیدار می‌کنند

و مرا بیدار می‌کنند…»

گالری فرمانفرما

نمایشگاه نقاشی‌های الینا زوار با عنوان «همدردی تمام چیزی است که ما نیاز داریم» از جمعه ۶ تیرماه در گالری شماره ۲ فرمانفرما افتتاح می‌شود و تا ۲۶ این ماه ادامه خواهد داشت. در استیتمنت این نمایشگاه نوشته شده است: «همدردی تمام چیزی است که ما بدان نیاز داریم.

همدردی یا ترحم، همان پذیرش است. پذیرش، درک و واکنش انسان نسبت به پریشانی، احساس نیاز یا وضعیت بن بست در انسان یا موجودی دیگر است.

پات تساوی در بازی شطرنج است، یا به گونه‌ای بن بست موقعیتی است که حریف مات نشده اما امکان حرکت قانونی در جهت پذیرش شکست یا پیروزی را نیز نداشته باشد. پات گرفتاری در موقعیت است، رنج و لذت را درون خود دارد. هم نفی پیروزی و هم نفی شکست را توأمان حکایت می‌کند، در واقع گرفتاری، رنج، شکست را با لذت پیروزی در هم می‌آمیزد. رنج را به طرزی لذت گونه تبدیل به جزئی از وجود انسان می‌کند، مانند جام زهری است که معلوم نیست در دست کدام طرف است.

این تجربه گرفتاری در بن بست، بیش از هر چیز به همدردی نیاز دارد..»

گالری فرمانفرما به آدرس خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲، میزبان هنر دوستان با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی و رعایت استفاده از ماسک است. همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۱۲ الی ۲۰ و روزهای جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ شما را به دیدن این نمایشگاه دعوت می‌کند.

گالری شیرین

نمایشگاه گروهی نقاشی، حجم و عکس با نمایش آثاری از ۴۳ هنرمند از جمعه ۶ تا سه شنبه ۱۷ تیرماه در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ی سیزدهم، پلاک ۵ گشایش می‌یابد.

گالری ایرانشهر

نمایشگاه انفرادی حجم‌های مرتضی بصراوی با عنوان «درون، بیرون و دوباره درون» اولین جمعه تیرماه در گالری ایرانشهر به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ افتتاح می‌شود.

گالری ثالث

برگزیدگان جشنواره عکس «پنج» روز اول تیرماه در موزه سینما معرفی شدند و آثار آنها روز جمعه ۶ تیرماه در گالری ثالث به نشانی خیابان کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره١۴٨ به نمایش در می‌آید.

عبدالرحمان مجرد نفر چهارم، محمد معتمدی از نیویورک نفر سوم، محمد نظری از زنجان نفر دوم و سورنا جوانی نفر اول این دوره از جشنواره بودند. همچنین سورنا جوانی نفر اول این دوره یک تندیس از دست طلای عباس کیارستمی را دریافت کرد.

گالری چهارده

نمایشگاه نقاشی‌های سالومه دارابیان و مرجان محمدی با عنوان «سکوت تشویش» از جمعه ۶ تیرماه در گالری چهارده واقع در خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک ۱۴، خانه نگار ۱۴ افتتاح می‌شود.