هفت سال گذشته بدترین دوران اهل هنر بود/ فیلمسازی که قربانی شد

مسعود جعفری جوزانی درباره زنده‌یاد سیامک شایقی بیان کرد شایقی با کوله‌پشتی پر از حرف و ایده‌های بکر به سینما آمد اما از سایه سنگین «سرمایه لعنتی» بر سر سینما بی‌خبر بود. دریافت ۱۱ MB به گزارش سینما خراسان، مسعود جعفری جوزانی به بهانه درگذشت زنده‌یاد سیامک شایقی کارگردان سینمای ایران پیام ویدیویی را در […]


مسعود جعفری جوزانی درباره زنده‌یاد سیامک شایقی بیان کرد شایقی با کوله‌پشتی پر از حرف و ایده‌های بکر به سینما آمد اما از سایه سنگین «سرمایه لعنتی» بر سر سینما بی‌خبر بود.

دریافت ۱۱ MB

به گزارش سینما خراسان، مسعود جعفری جوزانی به بهانه درگذشت زنده‌یاد سیامک شایقی کارگردان سینمای ایران پیام ویدیویی را در اختیار سینما خراسان قرار داد.

در متن این ویدیو آمده است:

«درست، رفیق و همکار عزیزم، سیامک شایقی را از زمانی که وارد سینما شد می‌شناسم شوق زده، پرشور، اندیشناک با کوله‌پشتی پر از حرف‌ها و ایده‌های بکر و تازه قدم به میدان گذاشت. وقتی درباره سینما حرف می‌زد، از برق چشم‌هاش پیدا بود که این پهلوان جوان با چاله‌ها و چاه‌هایی که بر سر راه اهل هنر این دیار کندند آشنایی ندارد. یک تنه با هر چه داشت شروع به کار کرد.

گرم بود و تازه نفس، به تنها چیزی که فکر نمی‌کرد سرمایه لعنتی بود که سایه سنگینش را سینما پهن کرده. هر چه داشت در طبق اخلاص گذاشت و بیشتر فیلم هاشو با سرمایه شخصی خودش و دوستانش ساخت.

چیزی نگذشت که تارهای نامریٔی و کشنده صاحبان نو کیسه سرمایه به دست و پاش پیچیدند. مشکلی که باعث شد بیش از نود درصد از نیروی خلاقه اش رو صرف کارهای فرعی تولید و تهیه کند. همین چند سال پیش، بانک قصد داشت خانه اش را که برای ساخت فیلم گرو گذاشته بود از او بگیرد. هرگز نفهمیدم از این دام هولناک به سلامت گذشت یا نه.

یادم هست برای فیلم آخرش صبح تا شب می‌دوید و مجبور بود به دیدار کس و ناکس برود بلکه یک سانس درست برای اکران فیلم «ماه در جنگل» بگیره، اما نمی‌دانست که مافیای سالن و پخش به داشتن و نداشتن «جهیزیه‌ای برای رباب» اهمیتی نمی‌دهد، متاسفانه این هفت سال گذشته بدترین دوران زندگی اهل هنر و اندیشه در این مملکت بوده و هست. دوران بی معنی و غم انگیزی که هر اهل هنری، امیدش را از دست داده و بار و بندیلش را بسته که برود!

سیامک عزیز یادت گرامی، در این روزهای کرونایی مظلوم رفتی… راهت پر رهرو و سبز باد.»