پاتوق فیلم مشهد همراه با “خون خدا” / فیلمی که اکران نشد

هفتمین برنامه از سلسله برنامه های پاتوق فیلم مشهد به نمایش و نقد و بررسی فیلم "خون خدا" با مضمون محرم اختصاص داشت که به گفته عوامل فیلم تاکنون این فیلم اکران نشده است.

به گزارش سینما خراسان، تهیه کننده فیلم “خون خدا” شنبه شب در نشست نقد و بررسی بعد از نمایش فیلم به تشریح چگونگی مشارکت خود در ساخت این فیلم اشاره کرد و گفت: روزی در سفر بودم، آقای فرجی، مدیر سابق شبکه یک سیما، با من تماس گرفت و گفت که “مرتضی علی” می خواهد فیلمی بسازد که فقط هفت تا هشت روز برای دریافت پروانه ساخت، پیش تولید و شروع فیلمبرداری آن فرصت داریم.

سیاوش حقیقی” افزود: از آقای فرجی پرسیدم که موضوع فیلم چیست، ایشان گفتند که “کار عاشورا است و پولی هم ندارد”، من بلافاصله پذیرفتم، سفر را نیمه کاره گذاشتم و با مرتضی علی دیدار کردم، توصبف او از فیلم “خون خدا” این بود که “کار دلی است که می خواهیم با دوستان بسازیم”.

وی اظهار داشت: خوشبختانه به محض شروع کار، همه دوستان پای کار آمدند بدون آنکه دستمزدی آن هم در شرایط سینمای حرفه ای کنونی، دریافت کنند، به نحوی برای این فیلم سهامداری کردند، زحمت تدوین فیلم را هم خواهر مرتضی علی کشید.

وی با بیان اینکه عوامل این فیلم با همکاری بنیاد سینمایی فارابی “خون خدا” را ساختند، افزود: در هر بخشی که نیاز مالی برای تامین هزینه های جانبی تولید فیلم داشتیم، دوستان کمک کردند اما اتفاق ناخوشایند زمانی بود که آقایان حتی حاضر نشدند، بگویند که این فیلم را یکبار بازبینی کنیم تا حداقل در ایام ماه محرم و صفر به نمایش درآید.

نویسنده و کارگردان فیلم “خون خدا” نیز در این نشست ساخت این فیلم را مشابه یک کار هیاتی برای عاشورا دانست و گفت: تنها کاری که من برای این فیلم انجام دادم، بیان قصه ام برای دوستان بود و بخشی از تامین مالی را نیز انجام دادم، باقی زحمات بر دوش تهیه کننده فیلم بود، در واقع من هیچ یک از فیلمهای خود را به تنهایی نساختم و دوستان یاری کردند.

مرتضی علی عباس میرزایی افزود: در ابتدای کار فیلمبرداری که قرار بود با ما کار کند، به دلایل عجیب و غریبی از ما خداحافظی کرد، بعد از آن یکی از دوستان که قبلا دستیار فیلمبردار بود، به من زنگ زد و داوطلبانه خواست فیلمبرداری این کار را برعهده بگیرد، بعدها این دوست کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد.

وی اظهار داشت: “رضا اخلاقی راد” بازیگر نقش اول فیلم “خون خدا” که یکی از هنرمندان مشهدی است، در ابتدای کار به عنوان بازیگر این فیلم انتخاب نشده بود، چون فردی که از چهره های مهم سینمای ایران است، قرار بود نقش اول را برعهده گیرد که در لحظات آخر، حضورش در این فیلم میسر نشد لذا از آقای اخلاقی راد کمک گرفتیم، وی بعد از این فیلم برای کار دیگری جایزه بهترین بازیگری را از اروپایی ها گرفت، صدابردار این فیلم نیز که داوطلبانه وارد کار شد و اولین کارش بود، بعدها به یکی از مهمترین صدابرداران سینمای ایران تبدیل شد.

کارگردان فیلم “خون خدا” گفت: در پاسخ به سوال شما که می فرمایید “چرا فیلمهایی با مضامین مذهبی کم ساخته می شود یا تولید نمی شود، آیا به صرفه است یا نیست” به نظرم در شان کارگردان نیست که در این خصوص صحبت کند، نویسنده یا کارگردان تمام توان و هنرش را می گذارد تا کارش را به نحو احسن انجام دهد، در واقع فیلمهایی که به نظر مخاطبین یا منتقدین یا خبرنگاران در حوزه مذهبی قرار می گیرند، مذهبی نیستند و هیچ ژانر مذهبی در دنیا وجود ندارد، بلکه فیلمهایی از نوع “خون خدا” می تواند یک فیلم از نوع درام اجتماعی باشد، فقط قصه در فضایی اتفاق می افتد که موقعیت مهمی برای مذهب شیعه است.

عباس میرزایی اظهار داشت: برای ما ایرانی ها ایام محرم بخصوص روزهای نهم و دهم آن اهمیت زیادی دارد و ما در این روزها به اوج عزاداری خود می رسیم، عزاداری ها از ابتدای محرم تا روز دهم اوج می گیرد و به نهایت شور خود می رسد و بعد از آن انگار همه چیز تمام می شود، گویی دیگر فردایی بعد از روز دهم نیست، این مساله بارها در جامعه ما رخ داده است، خیلی هم شنیدیم که آقا یا خانم فلانی در تمام طول سال حق مردم را پایمال می کند و  بعد در روزهای محرم سفره پهن می نماید و می خواهد روزی همه را برساند، همین که محرم تمام می شود، دوباره روال عادی کار خود را در پی می گیرد.

وی افزود: در فیلم “خون خدا” در حالی که همه برای واقعه عاشورا عزاداری می کنند، برای هیچ کس مهم نیست که فردی در نزدیکی آنان در ترک اعتیاد یابویی بسر می برد و یک نوزایی برای او در حال رخ دادن است، بی توجه به او کار خود را ادامه می دهند و …

هادی حاجتمند، یکی دیگر از فیلمسازان مشهدی نیز درباره فیلم “خون خدا” در این نشست گفت: سینمای عاشورا در کشورمان، فیلمهای متوسط رو به پایینی دارد، اما در فیلم “خون خدا” شیدایی نهفته است که به شخصیت خود کارگردان آن بازمی گردد، این شیدایی در تیتراژ، پلانها و بخشهای مختلف فیلم نمایان است، خوشحال هستم که آقای عباس میزرایی خیلی خوب فرم سینمای عاشورا می شناسد و فیلمی متفاوت در این عرصه ساخته است.

فیلم “خون خدا” به کارگردانی و نویسندگی “مرتضی‌علی عباس میرزایی” و تهیه‌کنندگی “سیاوش حقیقی” ساخته سال ۱۳۹۷ است که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

«”خون خدا» در سه پرده روایت می شود. فیلم داستان مهندس علی پاکزاد است که بعد از چندسال اعتیاد موفق به ترک آن می شود. او در شب تاسوعا در ظرف غذای نذری پاکتی آغشته به خون پیدا می کند که در آن چکی با مبلغی نجومی قرار دارد، بقیه داستان تلاش او برای نقد کردن چک است و …

در این فیلم “رضا اخلاقی راد، شیوا ابراهیمی، سعید داخ، علیرضا ثانی فر، خسرو احمدی، فرید سجادی حسینی و میثاق جمشیدی” ایفای نقش دارند.