پویا سرایی قطعه «بینالود» را منتشر کرد/ معرفی یک فرم آوازی

همزمان با سالروز تولد استاد پرویز مشکاتیان نوازنده و آهنگساز فقید موسیقی ایرانی قطعه آکاپلای «بینالود» با هنرمندی پویا سرایی منتشر شد. دریافت ۷ MB به گزارش سینما خراسان، پویا سرایی نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان همزمان با سالروز تولد زنده یاد استاد پرویز مشکاتیان قطعه آکاپلای «بینالود» را بر اساس قطعه «چهار […]


همزمان با سالروز تولد استاد پرویز مشکاتیان نوازنده و آهنگساز فقید موسیقی ایرانی قطعه آکاپلای «بینالود» با هنرمندی پویا سرایی منتشر شد.

دریافت ۷ MB

به گزارش سینما خراسان، پویا سرایی نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان همزمان با سالروز تولد زنده یاد استاد پرویز مشکاتیان قطعه آکاپلای «بینالود» را بر اساس قطعه «چهار مضراب چوپانی» این هنرمند فقید منتشر کرد.

سرایی درباره این قطعه توضیح داد: آکاپلا یکی از فرم‌های رایج بین المللی در موسیقی آوازی است. در ایران نیز این فرم بارها با درون مایه‌های مذهبی، عاشقانه و تم های دیگر به کار رفته است. اما این نخستین بار است که یک قطعه سازی (مثل چهارمضراب یا رنگ) به صورت آوازی ارائه می‌شود. فرم آکاپلا در سالیان اخیر با پسوندهایی نظیر مدرن و بومی رشد فزاینده داشته است. به ویژه در سالهای اخیر که محتوای این آثار بیشتر به سمت اِفِکت، فضاسازی و مهمتر از همه در راستای «بازنماییِ ساز توسط حنجره» است. به هر حال موسیقی آوازی، قدیمی ترین گونه موسیقایی برای بشر است و به این جهت گستردگی بسیار زیادتری دارد. در ایران نیز دوست دیرینه ام، میلاد عمرانلو نخستین کسی بود که سالهای اخیر، برای این جنس موسیقی پیشگام شد و البته با گشاده رویی مشوق من هم برای انتشار این اثر بود. با این توضیح که در قطعات اجرایی گروه وکاپلا (به رهبری و مدیریت میلاد عمرانلو) از موسیقی سازی ایرانی اجرا نشده است.

وی افزود: اجرای ربع پرده‌ها، دینامیسم و آرتیکولاسیون مخصوص موسیقی ایرانی با خوانندگان کرال کلاسیک بسیار دشوار و نتیجه آن کاملاً بی نقص نیست. در مقابل، این بر دوشِ موزیسن ها به ویژه خوانندگان ایرانی است که این فرم جذاب و نوین را گسترش دهند. در شرایطی که صدا و سیما سالهاست از انتشار تصاویر سازها اجتناب کرده است. شاید این راه، بهترین راه برای معرفی، شناساندن و زمزمه کردن آثار شاخص موسیقی ایرانی باشد.

این آهنگساز و مدرس موسیقی ایرانی تاکید کرد: آثار استاد مشکاتیان از نظر ملودیک بدون شک یکی از غنی‌ترین و جذاب ترین آثار بوده و هستند. من برای «بینالود»، پارتیتور چهارصدایی نوشتم و آن را در حد توانِ خودم در خوانندگی، ضبط کردم. فرم خواندن در نقاطی، کلاسیک است، در نقاطی ادوات تحریر ایرانی و در نقاطی حروفی مثل دِ، لِ، با، بام به جهت بازنمایی سازهای مضرابی ایرانی در فرم آکاپلا قرار می‌گیرد. به هر صورت تصور می‌کنم انتخاب آثار این استاد یگانه به بهانه زادروزشان، برای معرفی این فرم آوازی در موسیقی معاصر ایران می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.