پیمایش روز پایانی اجراهای جشنواره تئاتر خراسان رضوی

در روز پایانی اجرای نمایش های منتخب مرحله نهایی جشنواره تئاتر سی و سوم که برای رقابت در مشهد مقدس حضور یافتند؛ ۴ نمایش به روی صحنه رفت و ۴ نمایش خیابانی در فضای داخلی پارک ملت اجرا شد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سومین و آخرین روز اجرای نمایش‌های بخش صحنه ای تئاتر استان با نمایش‌های «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه»،  «شام آخر » «گم» و «مزون» پی گرفته شد.

نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه»، کاری از محسن مسعودی‌فر از نیشابور، اولین نمایش روز پایانی نمایش ها بود که روی صحنه تماشاخانه بهار، اجرا شد،

این نمایش در ۳ اپیزود با موضوع ۴ قتل بر اساس پرونده‌های حقیقی در ایران نوشته شده است که در نگاه اول شکلی از تئاتر مستند به نظر می رسد که البته، بارها دور بودن خود از ساختار مستندوار کسالت آور را با اجرای باور پذیر بازیگران به اثبات می‌رساند.

هر اپیزود داستان، از طریق گفتگوی قاتل با خبرنگار نقل می‌شود. خبرنگاری که هر سه موضوع قتل را در زمان حیات قاتلان، پیگیری می کرده است.

طراحی صحنه نمایش به شکلی هوشمندانه کاملاً در خدمت اجرا قرار گرفته است.

تردیدی نیست که یکی از اصلی‌ترین دلایل تاثیرپذیری مخاطبان نمایش، حضور قدرتمند و کاملاً پذیرفتنی بازیگران آن است. این نمایش با اجرای خوب و موسیقی به جا و طراحی صحنه کاربردی یکی از بهترین‌های این جشنواره بود.

نمایش دوم روز سوم جشنواره، «شام آخر» به کارگردانی

مصطفی لعلیان، اجرا شده در تماشاخانه استاد نوری است. این نمایش الهام گرفته از نمایشنامه «لیرشاه» شکسپیر است که به مشکلات ریشه‌ای فرزندان خانواده با پدرشان می‌پردازد.

شام آخر کاری از هنرمندان سبزوار بر اساس بداهه‌پردازی بازیگران پیش می‌رود و در بعضی از فضاهای نمایش، فقط داستان، روایت می‌شود. ریتم کند این نمایش تجربی به ساختار اجرا صدمه زده است. .

«گم» به کارگردانی احسان دبیر از مشهد، سومین نمایش اجرا شده در در روز سوم جشنواره است.

داستان نمایش روایت فردی است که به واسطه فوت همسرش، دچار افسردگی و سردرگمی می‌گردد؛ تا آنجا که از وقایع اطرافش دور مانده و گمان می‌کند هنوز همان روز نخست است که همسرش را از دست داده است.

هر آنچه در این تئاتر اتفاق می‌افتد، زاییده تفکرات اوست که می‌خواهند به او کمک کنند که واقعیت مرگ همسرش را بپذیرد؛ اما برای تجربه کار مناسبی است.

«مزون» از مشهد، آخرین اجرای اثرِ بخش نمایش‌های صحنه‌ای است که در تماشاخانه بهار روی صحنه می‌رود. علی سعادتی، نویسنده و کارگردان «مزون» که روز گذشته نمایش خیابانی اش به نام «به خاطر یه مشت دلار» مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، امروز بار دیگر با مخاطبانش روبه رو می‌شود.

داستان این اثر در یک مزون می‌گذرد و روایتی دارد از زندگی دو خواهر که با همکاری یکدیگر مرد‌هایی را که آخرین بار برای بردن لباس عروس همسرانشان به مزون می‌آیند، می‌کشند؛ تا اینکه مردی مرموز بدون حضور زنی به مزون می‌آید و اتفاقات به شکلی دیگر رقم می‌خورد.

دربخش خیابانی روز سوم نیز، نمایش های «سوگ سهراب» به کارگردانی زهره محمدی از سبزوار، به عنوان نمایش بخش جنبی، «چای لاته» به کارگردانی احمد اکبرزاده از تربت حیدریه، «چشم‌ها را ببند» به کارگردانی مسعود رشیدی از قوچان و نمایش «خون بست» به کارگردانی حامد عطایی از تربت جام اجرا شد.