گرامیداشت زنده یاد ماشالله اسدی نژاد در خانه موزه خیمه شب بازی

خانه موزه خیمه شب بازی ایران با مدیریت ستاره اسکندری بزرگداشتی را برای زنده یاد ماشالله اسدی نژاد هنرمند خیمه شب بازی استان خراسان برگزار کرد. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، خانه موزه خیمه شب بازی ایران با مدیریت ستاره اسکندری در قالب بزرگداشت زنده یاد ماشالله اسدی نژاد هنرمند خیمه شب بازی استان […]


خانه موزه خیمه شب بازی ایران با مدیریت ستاره اسکندری بزرگداشتی را برای زنده یاد ماشالله اسدی نژاد هنرمند خیمه شب بازی استان خراسان برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، خانه موزه خیمه شب بازی ایران با مدیریت ستاره اسکندری در قالب بزرگداشت زنده یاد ماشالله اسدی نژاد هنرمند خیمه شب بازی استان خراسان، جایگاه و تأثیرگذاری این هنرمند فقید را ارج نهاد.

خانه موزه خیمه شب بازی ایران به مناسبت این بزرگداشت، یادداشتی را در اختیار گروه هنری سینما خراسان قرار داد که در ذیل این یادداشت آمده است:«ماشالله اسدی نژاد زادۀ پنج فروردین ۱۳۰۹ در مشهد که به نقل فرزندش و بنا به رسم آنزمان که تاریخ تولد در شناسنامه ها به دقت انجام نمی شده و به دلایل مختلف تاریخ تولد دگرگونه ثبت می شده تولد وی نیز سال ۱۳۱۳ به ثبت رسیده است. از او بعنوان آخرین و پُرتاب ترین چراغ دار خیمه شب بازی خراسان از میان نسل قدیم، و یکی از بهترین های تقلید در این استان یاد می شود. وی در ایفای رل های تاریخی نیز به غایت هنرمندی نشان می داد که به نمایش تاریخی حجاج بن یوسف می توان اشاره داشت و به استناد روزنامه های چاپ شده زمانه خویش وی صدای خوشی داشته و پیش پرده خوانی نیز می کرده است.

ماشالله اسدی نژاد بنیانگذار و پایه گذار تماشاخانه کوهسنگی مشهد (۱۳۵۴ – ۱۳۳۸) بود و هنوزه نسل قدیم مشهد با خیمه شب بازی های کوهسنگی خاطرات دارند و از او به عنوان مرد خاطره ها یاد می کنند.
در سال های بعد با وقوع انقلاب اسلامی که بسیاری از هم نسلانش منزوی شده بودند و به دلیل افکار مذهبی حاکم کمتر به این شیوه های نمایشی اعتنایی می شد او به شهربازی رفت و خیمه شب بازی هایش را در آن مکان ادامه داد. مکانی که شاید در شأن اجرای هنر اصیل خیمه شب بازی نبود اما به گمان ماشالله اسدی نژاد عاشقی بود که عاشقی اش به ما فهماند هنر نمایش مفر خویش را می یابد.
وی از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۸۴ در آن مکان اجرای خیمه شب بازی داشت.

ماشالله اسدی نژاد را می توان به عنوان متحول کننده و آشتی دهنده مخاطب امروز با هنر خیمه شب بازی در خراسان دانست. وی عناصر درام مدرن را وارد خیمه شب بازی کرد و برخلاف هم نسلانش که صرفا بر داشته های سابق تکیه داشتند توانست نگاه تازه ای را به این هنر نمایشی تزریق و تحولات بسیاری در ساختار نمایش خیمه شب بازی ایران ایجاد کند که از میان آن می توان به نقاشی کردن صفحه تعجیر متناسب با موضوع نمایش و اضافه کردن متون و اشعار نو به ساختار نمایش خیمه شب بازی ایرانی، آن هم در زمانی که همکارانش وابسته به متون کهن بودند، اشاره کرد.

در سال ۱۳۸۵ با او به عنوان قدیمی ترین خیمه شب باز ایران مصاحبه ای صورت گرفت. بعد از این مصاحبه پیشنهادات بسیاری برای همکاری به وی داده شد. و یکی از این برنامه گذاران بعد از چهل شب اجرا برای یک عمر فعالیت هنری بدون حضور مسئولین هنری و در فقط در مقابل چشم تماشاگران نمایشش بزرگداشتی ترتیب داد و از او تجلیل کرد.

ماشالله اسدی نژاد یکی از تاثیر گذاران هنر های نمایشی اصیل ایرانی بود که بدلیل عدم ارتباطات و تکنولوژی امروزی در گمنامی و فراموشی، از میان ما رفت. علت مرگش سرطان حنجره بود و یکی از موجباتش سوت خیمه شب بازی. براستی که از این عاشقانه تر نمی توان زیست … با خیمه شب بازی زندگی کنی و با خیمه شب بازی ورطه از این جهان برون کشی … .

گفتنی است پس از فوت استاد اسدی نژاد فرزند او محمد که از کودکی همراه پدر بوده و در تئاترهای بسیاری با هنرمندان شهیر خراسانی مشارکت داشته راه او را ادامه می دهد و چراغ خیمه شب بازی خراسان را روشن نگه داشته است.

برای استاد ماشالله اسدی نژاد آرزوی رحمت و برای محمد اسدی نژاد آرزوی سلامتی و تندرستی داریم.

اسناد و عروسک های به یادگار مانده ازاین استاد گرانقدر به همت فرزند هنرمندش به رسم امانت در اختیار خانه موزه خیمه شب بازی ایران قرار گرفته تا در معرض دید عموم قرار بگیرد.»