انیمشین «شب آفتابی» را با ۱۰۰ میلیون تومان ساختیم

عوامل انیمیشن «شب آفتابی» در نشست خبری این فیلم به تشریح مصائب و دشواری‌های انیمیشن‌سازی پرداختند. به گزارش سینما خراسان، نشست رسانه‌ای انیمیشن سینمایی «شب آفتابی» به کارگردانی علی مدنی ظهر امروز ۱۳ بهمن ماه در خلال سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت؛ سینمای رسانه ها برگزار شد. در این نشست که […]


عوامل انیمیشن «شب آفتابی» در نشست خبری این فیلم به تشریح مصائب و دشواری‌های انیمیشن‌سازی پرداختند.

به گزارش سینما خراسان، نشست رسانه‌ای انیمیشن سینمایی «شب آفتابی» به کارگردانی علی مدنی ظهر امروز ۱۳ بهمن ماه در خلال سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت؛ سینمای رسانه ها برگزار شد.

در این نشست که ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این جشنواره هم حضور داشت، احسان کرمی درگذشت همسر علی نصیریان را تسلیت گفت.

در ادامه زهرا مشتاق تهیه‌کننده این اثر عنوان کرد: کار ساخت انیمیشن سخت و سخت‌تر از آن قضاوت کردن است، من از نیمه راه به این گروه پیوستم به دلیل اینکه این فیلم مشکلی مالی داشت اما این هم باید بگویم همه عوامل این انیمیشن یکدیگر را می‌شناسند.

سپس علی مدنی کارگردان «شب آفتابی» اظهار کرد: ما مبنا را در طراحی بر این گذاشتیم که هزینه‌های اضافی را کنار بگذاریم تا سرمایه‌گذاران حاضر شوند در این اثر سرمایه‌گذاری کنند البته ما در طول کار چندین بار به دلیل بی تجربگی، پول کم و اختلاف شکست خوردیم در نهایت سال نود و دو برای اینکه به لحاظ پولی دچار مشکل نشویم فیلمنامه را عوض و از فارابی کمک دریافت کردیم.

سپس مشتاق عنوان کرد: من سال‌هاست در تلویزیون به‌عنوان تهیه‌کننده حضور دارم ولی در سینما فعالیت نکرده بودم اما گویا وزارت ارشاد با کسانی که می خواهند انیمیشن بسازند مدارا می‌کند و از همین رو من تهیه‌کننده «شب آفتابی» شدم.

در ادامه یونس لطفی نویسنده این اثر درباره کارکرد توپ‌های سرگردان در این فیلم بیان کرد: در این فیلم اتفاقی در زیرمتن‌تر حال رخ دادن است که می شود معنا را با آن کشف کرد. ما سعی کرده بودیم از نکات مفهومی زیاد استفاده کنیم که فکر می‌کنم صرفا زمانی می‌توانیم به جواب ها برسیم که معناهای زیرمتن را دریافت کنیم.

مدنی عنوان کرد: ما اصلا فرصت فکر کردن به چیزی را نداشتیم و شاید امروز دفعه دوم بود که توانستم فیلم را ببینم و این شانس را آوردم چراکه اصلا نمی دانستیم کار ساخت تمام می شود یا نه! حتی فامیل‌های‌مان هم باور نمی کردند. ضمن اینکه درباره توپ های سرگردان باید بگویم که این توپ ها نماد افکار عمومی است.

آزاده مدنی مجری طرح و طراح صحنه هم اظهار کرد: برخی مسایل مثل فرصت کم باعث شد که ما ناچار شویم به اجزا نپردازیم و از این جهت شرمنده‌ام چون اجزای هویت‌ساز ما در فیلم کم است هرچند ما نمی خواستیم شهر تهران یا ایران را معرفی کنیم.

مدنی توضیح داد: دویست میلیون تومان نقدینگی به این کار تعلق گرفت ولی ما این فیلم را با صد میلیون تومان ساختیم چراکه صد میلیون تومان دیگر را صرف یک اثر شکست خورده کردیم.

آرمین رهبر آهنگساز «شب آفتابی» هم اظهار کرد: در انیمیشن فضا برای استفاده از موسیقی کلاسیک بسیار باز است. چیزی حدود یک ماه هم برای ساخت موسیقی این فیلم صرف کردیم و با توجه به اینکه فیلم فانتزی بود از موسیقی پاپ مانند استفاده کردیم.

مشتاق درباره پایان بندی این انیمیشن هم گفت: به نظرم جا دارد که فیلم را کوتاه کنیم.

لطفی درباره حضور صندوقچه در این فیلم هم بیان کرد: این صندوقچه می تواند نماد یک چیز با ارزش باشد از همین رو فکر می کنم به دلیل اینکه حرف دقیقی درباره‌ آن زده نشده می شود در هر فرهنگی از آن معنایی برداشت کرد.

گلناز ثانی انیماتور این انیمیشن هم از حضور در این فیلم ابزار خرسندی کرد.

عادل مدنی کارگردان فنی «شب آفتابی» هم عنوان کرد ما به لحاظ مالی بسیار در تنگنا بودیم و می خواستیم کار را نیمه به پایان برسانیم اما در نهایت سعی کردیم کار را به انتها برسانیم البته بی تجربگی هم کم تاثیر نداشت.

مدنی درباره نسخه اکران هم گفت: دستکاری کردن این فیلم هزینه دارد که ما باید ببینیم شرایط به چه صورت است.