تجربه شخصیت‌پردازی با گریم/ از پرکارهای «فجر ۳۸» هستم

محمود دهقانی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم دارد عنوان کرد در گریم بیشتر سعی می‌کند شخصیت‌پردازی کند. محمود دهقانی از گریمورهای پرکار سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با سینما خراسان درباره آثارش گفت: امسال در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم با نام «مغز استخوان» […]


محمود دهقانی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم دارد عنوان کرد در گریم بیشتر سعی می‌کند شخصیت‌پردازی کند.

محمود دهقانی از گریمورهای پرکار سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با سینما خراسان درباره آثارش گفت: امسال در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم با نام «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی، «مردن در آب مطهر» به کارگردانی جمشید محمودی و «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت را دارم. درباره روال کار هم باید بگویم من و کارگردان در انتخاب بازیگر با یک‌دیگر مشورت می‌کنیم، سبک کاری من هم به این صورت است که گریم چندانی نمی‌کنم، یعنی اصولاً با کمترین متریال کار می‌کنم و بیشتر در انتخاب بازیگر سعی می‌کنم کارشناسی‌تر نظر بدهم و شخص درست‌تر را انتخاب کنیم، اما خیلی جاها هم پیش می‌آید که گریم لازم است‌.

وی افزود: برای مثال در فیلم سینمایی «مغز استخوان» با توجه به اینکه یک فیلم رئال بود ما گریم چندانی نداشتیم البته نه به معنای اینکه هیچ گریمی نداشته باشیم ولی گریم به شکلی بود که به داستان کلی فیلم بیاید.

این گریمور بیان کرد: در «آبادان یازده ۶۰» با توجه به اینکه قصه جنگ را داشتیم گریم بیشتر دیده می‌شود، برای مثال روی جای زخم‌ها و ترکش‌ها به خوبی کار کرده‌ایم یا در «مردن در آب مطهر» باید بازیگران ایرانی، نقش افغانستانی‌ها را بازی می‌کردند بنابراین باید شبیه آن‌ها می‌شدند و ما روی این قسمت کار کردیم.

دهقانی اظهار کرد: در «آبادان یازده ۶۰» قصه برای دهه ۶۰ بود البته در همین فیلم هم با کارگردان به این نتیجه رسیدیم که خودمان تعریف کنیم که آدم‌های قصه ما چه شکلی باشند و مثل «ماجرای نیمروز» و … حتما شبیه آدم‌های آن دوره نباشند برای مثال کاراکتر اصلی «آبادان یازده ۶۰» ممکن است اصلا شبیه آدم‌های آن دهه نباشد ولی باورپذیر است یعنی وقتی کنار بقیه کاراکترها قرار گرفته اصلا از قصه بیرون نزده و این توافق من و کارگردان بود که به نظرم نتیجه کار جالب شد.

این گریمور عنوان کرد: از همان اول که شروع به کار گریم در سینما کردم سبک کاری‌ام به این صورت بود که سعی نمی‌کردم کارم دیده شود البته در برخی از فیلم‌ها مجبوریم به گونه‌ای کار کنیم که گریم‌ها دیده شوند برای مثال فیلم‌های فانتزی، تاریخی و… از همین دسته هستند و نمی‌شود گریم نکرد.

دهقانی ادامه داد: البته خوشبختانه فیلم‌هایی که من کار کرده‌ام، رئال بوده‌اند و نظر کارگردان‌هایی که با آنها کار کرده ام به نظر من نزدیک بوده است، برای مثال در «سد معبر» و «قصر شیرین» به همین صورت کار کردیم یعنی در عین حال که کارکترها گریم دارند، ما گریمشان را به چشم نمی‌بینیم. این کار در اصلا یک نوع شخصیت‌پردازی است.

وی در پایان گفت: من هر سال که در جشنواره فیلم داشتم، همیشه امید هم داشتم فیلمم دیده شود و کاندیدا شوم ولی به هر حال یک وقت‌هایی باید خود فیلم دیده شود تا کار ما هم به چشم بیاید یعنی دریافت جایزه در حوزه گریم به عوامل زیادی بستگی دارد ولی به هرحال تعداد فیلم، فیلم خوب و … در دریافت جایزه تاثیر دارد.