دریغ که یکی از بهترین بازیگران از میانمان رفت/ هنرمندی مردمی

در پی درگذشت محمدعلی کشاورز پیام های تسلیتی از سوی مراکز و افراد مختلف صادر شد. به گزارش سینما خراسان، روز گذشته ۲۵ خردادماه محمدعلی کشاورز بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون دار فانی را وداع گفت. متن پیام تسلیت مراکز و افراد مختلف را در زیر می خوانید: متن پیام تسلیت مرکز گسترش سینمای مستند […]


در پی درگذشت محمدعلی کشاورز پیام های تسلیتی از سوی مراکز و افراد مختلف صادر شد.

به گزارش سینما خراسان، روز گذشته ۲۵ خردادماه محمدعلی کشاورز بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون دار فانی را وداع گفت. متن پیام تسلیت مراکز و افراد مختلف را در زیر می خوانید:

متن پیام تسلیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به شرح زیر است:

«استاد محمدعلی کشاورز از بزرگان حرفه بازیگری در عرصه سینمای فرهنگی و ارزشمند ایران بود که بیش از نیم قرن، نقش‌های اصلی پروژه‌های مهمی چون دایی‌جان ناپلئون، خشت و آینه، آقای هالو، رگبار، آتش بدون دود، شطرنج باد، هزار دستان، مادر، دلشدگان، روز واقعه، سربداران، زیر درختان زیتون، پدرسالار و… را برعهده داشت.

او در کنار استاد علی نصیریان و زنده یادان عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی و جمشید مشایخی، پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر و سینما و تلویزیون ایران به‌شمار می‌آید.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، درگذشت محمدعلی کشاورز را به خانواده محترم وی و جامعه سینمای ایران تسلیت گفته، برای روح بلند آن مرحوم آمرزش و علو درجات الهی مسئلت می‌نماید.
یادش گرامی و نامش جاوید باد.»

محمدعلی کشاورز آفریننده شخصیت های ماندگار بود

در متن شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران آمده است:

«دریغ بسیار که سینما، تئاتر و تلویزیون ایران یکی دیگر از بهترین بازیگرانش را از دست داد. محمدعلی کشاورز آفریننده شخصیت های ماندگار و فراموش نشدنی در آثار کارگردانان مهم تاریخ سینما چون ناصر تقوائی، بهرام بیضائی، علی حاتمی، داریوش مهرجوئی، ابراهیم گلستان، عباس کیارستمی، فرخ غفاری و … بود. او دائی جان سرهنگ در سریال دائی جان ناپلئون، شعبان استخوانی در سریال هزاردستان، خواجه قشیری در سریال سربداران، خواب گزار اعظم در سریال سلطان و شبان، پدرسالار در سریالی به همین نام، اتابک در فیلم سینمایی کمال الملک، برادر بزرگ فیلم مادر و نقش های مهم فیلم هایی چون روز واقعه، دلشدگان، ناصرالدین شاه آکتور سینما، زیر درختان زیتون و … بود. او حضوری فراموش نشدنی در نمایش هائی چون آنتیگون، آندورا، ادیپوس شهریار و… داشت و افسوس که با داشتن چنین آثار با ارزشی در سینما و تلویزیون او را از دست دادیم.

محمدعلی کشاورز در سن نود سالگی این یادگارهای ماندنی را برای اهل هنر و همه مردم ایران باقی گذارد و خود به سرای باقی شتافت.

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران، درگذشت این هنرمند برجسته را به ایرانیان، خانواده اش، همکاران و همه هنر دوستان این سرزمین مانا تسلیت می گوید. یاد و خاطره هنرمندانه مرحوم کشاورز و هنرمندانی چون او فراموش شدنی نیست و برای همیشه در خاطره هنر ایران زمین باقی خواهد ماند.»

هنرمندی مردمی که جهان خاکی را ترک گفت

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر در متن تسلیت خود آورده است:

«انسانی شریف، مردی بزرگ و هنرمندی مردمی جهان خاکی را به سوی منزل گاه ابدی خویش ترک کرد.

محمدعلی کشاورز هنرمند ارزشمندی که با نقش‌آفرینی‌های هنرمندانه‌اش در ذهن و زمانه ما ماندگار شد و نام او همیشه در فرهنگ و هنر ایرانیان زنده و جاویدان است.

درگذشت این هنرمند را به خانواده گرامی ایشان، جامعه هنری و مردم هنردوست تسلیت می گویم.»

نقش محمدعلی کشاورز همواره در پس صحنه ذهن ما زنده می ماند

متن پیام مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر به این شرح است:

«محمدعلی کشاورز از پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی کشور پس از تحمل یک دوره درد و رنج بیماری، سرانجام در واپسین روزهای بهار دار فانی را وداع گفت و به لقاء‌ دوست پیوست. او از نسل هنرمندان برجسته‌ای بود که متاسفانه در سال‌های اخیر یکی پس از دیگری ما را ترک می‌کنند، با این حال کارنامه درخشانی که محمدعلی کشاورز در دوران فعالیت هنری خود به‌جا گذاشت، نقش او را همواره در پس صحنه ذهن ما زنده نگاه خواهد داشت.

دلشدگان، هزارستان، کمال‌الملک، کفش‌های میرزا نوروز، مادر، ناصرالدین شاه آکتور سینما، آقای بخشدار، زیر درختان زیتون، روز واقعه تنها تعداد اندکی از آثار برجسته‌ای است که استاد محمدعلی کشاورز در آنها هنرمندانه به ایفای نقش پرداخت.

بازی در نقش پدرسالار، کشاورز را به هنرمندی ماندگار در میان توده‌های مردم تبدیل کرد.

استاد محمدعلی کشاورز نمونه کم‌نظیر هنرمندی است که امروز نسل جوان هنرهای نمایشی کشور می‌تواند از کارنامه هنری او، درس‌های بسیاری فراگیرد.

درگذشت این هنرمند گرامی را به خانواده و بازماندگان محترم ایشان و به ویژه جامعه هنری کشور تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن عزیز روحی شاد طلب دارم.»

حضوری ماندگار در عرصه های مختلف

در پیام تسلیت حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی می خوانید:

«خبر درگذشت هنرمند فقید استاد محمدعلی کشاورز موجب تأثر و تألم گردید.

جامعه هنری ایران به خصوص فعالان عرصه سینما و تئاتر همواره از گذشته تا امروز شاهد حضور موثر، فعال و به یادماندنی این هنرمند فقید در عرصه های مختلف سینما و تئاتر بودند و یاد و خاطره نقش آفرینی های ماندگار او در آثار مختلف سینمایی را فراموش نخواهند کرد.

اینجانب به نمایندگی از هیات امنای انجمن که در رأس آن‌ها مقام ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، ضمن عرض تسلیت فقدان این هنرمند گرانمایه به خانواده آن مرحوم وجامعه فرهنگی و هنری کشور، از درگاه خداوند متعال علو درجات را برای این هنرمند تازه گذشته مسألت دارم و امیدوارم خداوند روح آن مرحوم را با روح نیکان محشور فرماید.»