“دوریانی که بر سرم افتاد”، رونمایی شد

کتاب "دوریانی که بر سرم افتاد" نوشته امیر مسعود سهیلی از فیلمسازان برجسته مشهدی و صاحب رتبه های بین المللی در فیلم کوتاه، طی آیینی با حضور سفیر اندونزی و خانواده هنرمند سهیلی و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تئاتر و سینمای خراسان رضوی در محل سالن سینمایی گلشن مشهد رونمایی شد.

به گزارش سینما خراسان، امیرمسعود سهیلی عصر دوشنبه در این آیین درباره کتاب خود گفت: “دوریان” میوه ای خاص در کشور اندونزی است که در ایران وجود ندارد، برخی این میوه را دوست دارند و برخی دیگر از آن متنفر هستند، دوریان بوی بدی دارد اما مزه اش خوب است و من این میوه را دوست دارم.

وی افزود: “دوریانی که بر سرم افتاد” در کشور اندونزی کنایه از خوش اقبالی فرد است و این کتاب که مجموعه ای از عکسها و یادداشتهای من از دو سال زندگی در آن کشور و سفر به نقاط مختلف آن است، فرهنگ و سنن و آداب و رسوم آن کشور را به نمایش می گذارد.

وی نیت خود از نوشتن و چاپ این کتاب را نزدیک کردن فرهنگ دو کشور ایران و اندونزی ذکر کرد و گفت: شاید این دو کشور به لحاظ مسافت جغرافیایی دور از هم باشند اما اشتراکات فرهنگی زیادی دارند که به بخشی از آنها در کتاب “دوریانی که بر سرم افتاد” اشاره کرده ام.

هنر برنده ترین ابزار برای سر بریدن جهل بشریت است

یک کارگردان و فیلمساز مشهدی نیز در این آیین گفت: امان از درد مشترک بشر که همانا جهل است و امان از جهل مرکب، در این میان برنده ترین و تیزترین ابزار برای سر بریدن جهل، فرهنگ و هنر است.

سعید سهیلی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم به قلم قسم یاد می کند و من هم به کاغذ، صفحه، ورق، سطر و نوشته قسم یاد می کنم که جهل را از بین می برند، چرا که ریشه بسیاری از مشکلات بشر و حتی دردها و بیماریهای آن از جهل است، چه بسیار جنگها، نزاعها، طلاق ها و درگیریهای آدمیان از جهل بوده و بشر به سبب همین جهل چه بدبختی هایی را متحمل شده است.

وی بیان کرد: سهل ترین کارها می تواند سخت ترین کارها و سخت ترین کارها می تواند به سهل ترین کارها تبدیل شود مشروط بر اینکه عشق و اراده وجود داشته باشد، اراده مولود عشق است، با عشق اراده شکل می گیرد و متبلور می شود.

وی اظهار داشت: در جهل بشر است که اهمیت فرهنگ و هنر مشخص می شود، چرا که تنها ابزار مبارزه با جهل، فرهنگ است و شکل زیبای فرهنگ، هنر است، به این معنا که به هیچ وجه نمی توانید با جهل مبارزه کنید مگر اینکه ابزار هنر را در اختیار داشته باشید که می تواند سینما، عکاسی، نقاشی، گرافیک و دهها هنر دیگر باشد.

عکسها و فیلمهای امیرمسعود غافلگیرم کرد

بازیگر فیلم “گشت ارشاد” نیز در این آیین گفت: مشغله کاریم زیاد است و از امیرمسعود دور افتاده بودم اما وقتی عکسها و ویدیوهای او از اندونزی را دیدم، به شدت غافلگیر شدم و برایم بسیار جذاب بود.

ساعد سهیلی با بیان اینکه بخشی از سالهای نوجوانی اش را در اندونزی سپری کرده است، افزود: مردم اندونزی بسیار هنرمند و مهربان هستند، وقتی سفیر اندونزی را به عنوان یک فرد سیاسی در این آیین می بینم که به نشانه حمایت از یک اثر فرهنگی و هنری به صورت خودجوش حضور یافته است، دلگرم می شوم و بیشتر به خلوص نیت و هنردوستی مردم اندونزی ایمان می آورم.

وی بیان کرد: سفیر اندونزی بدون هیچ بازی تبلیغاتی که بعضا از سایر سیاستمداران در رویدادهای فرهنگی و هنری می بینیم، در آیین رونمایی از کتابی درباره مردم اندونزی حضور یافته است و این رفتار برای من به عنوان نسل جوان سینمای ایران آموزنده است و به وجود او افتخار می کنم و تلاش می کنم از ایشان بیشتر بیاموزم.

همسر ساعد سهیلی و از بازیگران فرانسوی – ایرانی کشورمان نیز در این آیین از حضور خود در چنین رویدادی اظهار خشنودی کرد و گفت: از کتاب و عکس های امیرمسعود بسیار غافلگیر شدم، از قبل با کارهای او آشنا بودم و می دانستم با جان و دل، عکسها را می گیرد و فیلمها را می سازد اما این اثرش درباره اندونزی بسیار جالب و در خور توجه است.

گلوریا هاردی افزود: امیرمسعود به دنبال پول درآوردن از کار هنر نیست، بیشتر دغدغه فرهنگی دارد و همواره تلاش کرده است که در قالب فیلمها و عکسهایش، فرهنگ و آداب و رسوم سایر کشورها را به ایرانیان بشناساند.

وی بیان کرد: حس نزدیکی با ذهن و افکار امیرمسعود دارم، زیرا من هم از فرانسه به ایران آمده ام و دوست دارم درباره فرهنگ ایرانی ها بیشتر بدانم و بیاموزم، بسیار خوشحالم که امیرمسعود بخشهای باارزشی از اندونزی را گردآوری و در قالب کتابی به چاپ رسانیده است.