رؤسای جمهور فقط شعار حمایت از جوانان را می دهند/پذیرش تکنیک صبوری

نشست رپرتوآر گروه تئاتر «لیو» با تشریح برنامه ها و فعالیت های این گروه تئاتری در ماه های باقیمانده سال جاری برگزار شد. به گزارش خبرنگار، نشست فعالیت ها و رپرتوآر گروه تئاتر «لیو» با حضور حسن معجونی، رضا بهبودی، مهدی چاکری و حسام نورانی روز سه شنبه ۱۰ دی در فروشگاه کتاب «فرهنگنان قریب» […]


نشست رپرتوآر گروه تئاتر «لیو» با تشریح برنامه ها و فعالیت های این گروه تئاتری در ماه های باقیمانده سال جاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار، نشست فعالیت ها و رپرتوآر گروه تئاتر «لیو» با حضور حسن معجونی، رضا بهبودی، مهدی چاکری و حسام نورانی روز سه شنبه ۱۰ دی در فروشگاه کتاب «فرهنگنان قریب» برگزار شد. در ابتدای این نشست حسن معجونی سرپرست گروه تئاتر «لیو» درباره رپرتوآور نمایشی این گروه، گفت: در گروه حدود ۲ تا ۳ سال روی مدرسه تئاتر «لیو» متمرکز بودیم که متأسفانه تعطیل شد اما فعالیت ها متوقف نشد و روی موضوع «آموزش اجرا» فعالیت خود را ادامه دادیم. در حال حاضر که هفتمین دوره فستیوال «مونولیو» را برای برگزاری تدارک دیده ایم و احتمالا از هفته آینده فستیوال «میکرولیو» هم احیا می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کار جدیدی را تولید نکرده ام و قصد دارم نسخه چهارم نمایش «آشپزخانه» را در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه ببرم. همزمان نمایش «بازتاب حلقه» به کارگردانی سیاوش البخشی از اعضای گروه «لیوسایه» نیز در تئاتر شهرزاد به صحنه می رود و رضا بهبودی نیز قرار است در تماشاخانه ایرانشهر کار جدیدی را اجرا کند.

سپس رضا بهبودی بازیگر و کارگردان تئاتر و از اعضای گروه تئاتر «لیو» نیز درباره فعالیت های این گروه تئاتری، یادآور شد: همیشه دغدغه گروه «لیو» کیفیت بوده و سعی کرده ایم این دغدغه را حفظ کنیم. فستیوال «مونولیو» از جمله فعالیت های گروه «لیو» بوده که تأثیر کیفی بسزایی در تولید نمایشنامه‌های مونولوگ با توجه به مختصات ایران و نیازهای معاصر مردم، داشته است. نمایشنامه نویسان خوبی در این فستیوال شناخته و معرفی شدند. بعد از برگزاری فستیوال «مونولیو» بود که فستیوال‌های مونولوگ در دانشگاه ها و مراکز مختلف شکل گرفت و برگزار شد و این امر نشان داد که جای اجراهای مونولوگ در تئاتر ایران خالی بود.

وی تأکید کرد: فستیوال «مونولیو» در رشد و پرورش بازیگری تئاتر نیز بسیار تأثیرگذار و در بحث کارگردانی و ایده‌پردازی تئاتر نیز مهم بود. در کنار فستیوال «مونولیو» یک جنبه پژوهشی نیز شکل گرفته است.

بهبودی درباره فعالیت جدید خود در زمینه کارگردانی تئاتر، گفت: قرار است در بهمن ماه نمایشنامه ای از ادوارد آلبی را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ببریم.

در ادامه این نشست مهدی چاکری از اعضای گروه تئاتر «لیو سایه» و مسئول برگزاری هفتمین دوره فستیوال «مونولیو» نیز با اشاره به تقاضای ۴۰۰ نمایشنامه برای حضور در این فستیوال، افزود: تمرکز موضوعی ما در این دوره روی سفرنامه است که البته تعداد متون ارسالی با این موضوع نسبت به متون ارسالی با موضوع آزاد کمتر بوده است. ما در دوره هفتم فستیوال «مونولیو» و با هدف بالا بردن کیفیت این رویداد، از محمد مطهری پور، آزاده شاه میری و میلاد اخگر دعوت کردیم تا ۳ اثر خود را بدون حضور در مرحله بازبینی فستیوال، روی صحنه ببرند.

وی درباره زمان برگزاری هفتمین فستیوال «مونولیو» گفت: تاریخ برگزاری این دوره که قرار بود از نیمه دی ماه برگزار شود، به دلیل همزمانی با آغاز اجرای نسخه چهارم نمایش «آشپزخانه» ۲ هفته به تعویق افتاد.

چاکری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قرار است برنامه ریزی هایی برای اجرای رپرتوآر اجراهای برتر هفتمین فستیوال «مونولیو» در شهرهای شیراز، رشت و تهران انجام شود، درباره دیگر فعالیت های مدنظر برای این دوره افزود: به همت دوستان در گذشته ۱۸ شماره از نشریه «مونولیو» منتشر شده بود و قرار است در این دوره شماره نوزدهم نشریه به صورت الکترونیکی منتشر شود.

در بخش دیگری از این نشست حسن معجونی درباره نظر خود درباره چرایی کم بودن نمایشنامه های با موضوع سفرنامه نسبت به نمایشنامه های با موضوع آزاد برای حضور در هفتمین دوره فستیوال «مونولیو»، اظهار کرد: همواره با تعیین یک محتوای مشخص، همه چیز محدود می‌شود، البته تعداد نمایشنامه های با موضوع سفرنامه که به فستیوال مونولیو ارسال شده اند قابل قبول است. در فستیوال «مونولیو» مد نظر ما ظرفیت‌هایی است که بتوان مونولوگ را از آن‌ها استخراج کرد و ظرفیت‌های دراماتیک آنها را بالا برد.

متأسفانه شعار «حمایت از جوان‌ها» در جامعه ما تنها تبدیل به تیتر سخنرانی کاندیداهای ریاست جمهوری برای کسب رأی شده استسرپرست گروه تئاتر «لیو» درباره روند فعالیت های اخیر خود که آموزش و کار کردن با جوانان علاقه مند به تئاتر است و همچنین روند آموزش، تمرین و تولید نسخه های شیراز، رشت و تهران نمایش «آشپزخانه»، یادآور شد: خوشبختانه این روزها از تئاتر پول درمی آید و حالا شاهدیم که سینمایی ها نیز به سمت تئاتر می آیند. برخی افراد در مقوله آموزش هم پول‌های زیادی به جیب می‌زنند. موضوع «ایده تا اجرا» از سوی برخی تبدیل به فرصتی برای پول درآوردن شده است. اگر تصمیم گیری ها دست من بود خیلی جاها را تعطیل می‌کردم. هدف ما در گروه «لیو» این بوده و هست که نمونه‌ای را در حوزه آموزش ارائه دهیم که بدون داشتن نگاه بازاری، آموزش تئاتر در اولویت باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه شعار «حمایت از جوان‌ها» در جامعه ما تنها تبدیل به تیتر سخنرانی کاندیداهای ریاست جمهوری برای کسب رأی شده است.

معجونی درباره اجرای نسخه چهارم نمایش «آشپزخانه» نیز گفت: این اجرا تلفیقی از سه نسخه شیراز، رشت و تهران نمایش «آشپزخانه» و اجرای نهایی از این نمایشنامه خواهد بود.

سپس رضا بهبودی نیز درباره وضعیت آموزش در تئاتر ایران و لطمه ای که برخی افراد و آموزشگاه ها به علاقه مندان بازیگری تئاتر و سینما می زنند، تأکید کرد: تماس‌های بسیاری از سوی شاگردان جوانم دریافت می کنم که طی آن می گویند که مبالغی را به کارگردانی پرداخت کرده‌اند تا در نمایش او به ایفای نقش بپردازند ولی برایشان اتفاقی نیفتاده و پول شان را هم از دست داده اند. این روندی کثیف و خیانت بزرگی است که توسط برخی افراد و آموزشگاه ها در این سال‌ها در تئاتر ایران رخ داده است.

از جوان‌های علاقه مند به بازیگری خواهش می کنم تا در کنار تکنیک‌های بازیگری، تکنیک صبوری را هم پذیرا باشند که بسیار مهم و تأثیرگذار استوی با بیان اینکه خواسته ام از جوان های علاقه مند به تئاتر و بازیگری این است که صبوری و خویشتن‌داری کنند و به هر تقدیری روی صحنه نروند، تصریح کرد: از جوان‌های علاقه مند به بازیگری خواهش می کنم تا در کنار تکنیک‌های بازیگری، تکنیک صبوری را هم پذیرا باشند که بسیار مهم و تأثیرگذار است.

در بخش دیگری از این نشست حسن معجونی درباره اینکه آیا گروه تئاتر «لیو» در مکانی ثابت مستقر خواهد شد یا نه، گفت: قرار است به زودی مکانی جدید به تئاتر معرفی شود و در معرفی این مکان جدید گروه تئاتر «لیو» کمک خواهد کرد اما امیدوارم در آینده این اتفاق بیفتد و گروه تئاتر «لیو» در مکانی ثابت مستقر شود.

وی تصریح کرد: به قول دکتر رفیعی متأسفانه بعضی از سالن‌های تئاتر تبدیل به گاراژ شده‌اند. متأسفانه هنوز سالنی در تهران وجود ندارد که هویت مشخصی داشته باشد زیرا همه به فکر گرفتن پول از گروه های مختلف تئاتری هستند.

سرپرست گروه تئاتر «لیو» درباره ارزیابی خود از جشنواره تئاتر فجر و حضور در این جشنواره، یادآور شد: من ۲ بار و فقط به خاطر بچه های جوان حاضر در کارم در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردم وگرنه اعتقادی به جشنواره تئاتر فجر ندارم.

معجونی با بیان اینکه در زندگی تئاتری ام ۲ تا ایده داشتم که اجرایی نشد و در اجرا کردن آن ها شکست خوردم، توضیح داد: ایده اول این بود که هنرمندان تئاتر مقیم شهرستانی‌ها بفهمانم در تهران خبری نیست و دومین ایده نیز این بود که در جشنواره تئاتر فجر خبری نیست ولی در خصوص اثبات این ۲ ایده شکست خوردم.

رضا بهبودی نیز در ادامه سخنان معجونی با بیان اینکه دولت می تواند با بودجه خود جشنواره های دولتی را برگزار کند، تأکید کرد: در کنار این رویدادهای دولتی، باید اجازه بدهند ایده‌های مستقل نیز پا بگیرد. ما دلمان می‌خواهد در راستای کیفی عمل کردن، حرکت کنیم.

در بخش پایانی این نشست نیز حسام نورانی درباره چگونگی شکل گیری رپرتوآر گروه تئاتر «لیو» در زمستان سال جاری و اجرای آن در پردیس تئاتر شهرزاد، یادآور شد: با راه افتادن تئاتر خصوصی دغدغه من این بود که چرا گروه ها در سالن های خصوصی مستقر نمی شوند. مقوله رپرتوآر در فرهنگ تئاتری اروپا جا افتاده و حتی در تئاتر دهه ۵۰ ایران نیز وجود داشت. از این رو وقتی قرار شد پروژه ای را که مدیا و در راستای تخصصی و علاقه خودم بود در یک بازه زمانی در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرم، به فکر این افتادم که برای حمایت از اثر خودم، آن را در قالب رپرتوآری از چند اثر نمایشی اجرا کنم.

وی با اشاره به اینکه وارد عرصه تهیه کنندگی تئاتر شده است ادامه داد: من در تئاتر ایران با ۲ گروه تئاتر «لیو» و «مهر» در ارتباط هستم و خوشبختانه وقتی با حسن معجونی این موضوع را در میان گذاشتم پذیرفت و قرار شد تا بازه زمانی مشخصی یک رپرتوآر داخلی برای گروه تئاتر «لیو» داشته باشیم. توصیه ام به گروه های جوان هم این است که چند گروه به صورت همزمان در یک سالن اجرا کنند زیرا در شکل اجرای رپرتوآری هزینه های تبلیغات و تولید کمتر و در عین حال حمایت کارها از یکدیگر بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

نورانی تصریح کرد: تئاتر ما نیاز به مدیران فرهنگی دارد. بزرگترین ضعف ما بعد از انقلاب این است که مدیریت فرهنگی نداریم.

وی در بخش پایانی این نشست نیز درباره زمان آغاز اجراهای گروه تئاتر «لیو» در پردیس تئاتر شهرزاد، گفت: اجرای نسخه چهارم نمایش «آشپزخانه» به کارگردانی حسن معجونی از ۱۵ دی و ساعت ۲۰:۳۰ و اجرای نمایش «بازتاب حلقه» به کارگردانی سیاوش البخشی نیز از ۲۵ دی در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می شود. قرار است تخفیف ۳۰ درصدی بلیت نیز برای دانشجویان مدنظر قرار گیرد ضمن اینکه سعی مان بر این است در تعیین بهای بلیت اجراهای گروه تئاتر «لیو» اقتصاد مخاطبان تئاتر و همچنین اقتصاد کار خودمان را مدنظر قرار دهیم.