روش تدریس در آموزش‌های مجازی تغییر می‌کند/ لزوم تقویت زیرساخت‌ها

مسعود طیبی معتقد است برپایی کلاس‌های آموزشی و اجراهای تئاتر به صورت مجازی در شرایط به وجود آمده نه تنها بد نیست بلکه باعث جذب علاقه‌مندانی که به این کلاس‌ها و اجراها دسترسی نداشتند، می‌شود. مسعود طیبی کارگردان تئاتر در گفتگو با سینما خراسان درباره پدیده تئاتر آنلاین و آموزش از طریق فضای مجازی که […]


مسعود طیبی معتقد است برپایی کلاس‌های آموزشی و اجراهای تئاتر به صورت مجازی در شرایط به وجود آمده نه تنها بد نیست بلکه باعث جذب علاقه‌مندانی که به این کلاس‌ها و اجراها دسترسی نداشتند، می‌شود.

مسعود طیبی کارگردان تئاتر در گفتگو با سینما خراسان درباره پدیده تئاتر آنلاین و آموزش از طریق فضای مجازی که در دوران بحران کرونا به اجبار باب شده است، گفت: با توجه به وضعیت به وجود آمده و تعطیلی دانشگاه‌ها و تماشاخانه‌های تئاتری با کلیت برپایی آنلاین کلاس‌های آموزشی و همچنین اجرای تئاتر آنلاین موافقم. من به عنوان مدرس تئاتر در طول این بحران همه کلاس‌هایم را از طریق فضای مجازی برگزار کرده‌ام و این فضا برایم کاربردی بوده است.

وی ادامه داد: فضای تدریس در محیط مجازی به ۲ گروه تقسیم می‌شود. اول کلاس‌های درس دانشگاه‌ها است که در آن از اپلیکیشن‌های مختلفی برای تدریس استفاده می‌شود و دوم کلاس‌های آموزشی آموزشگاه‌های هنری را شامل می‌شود که بیشتر از طریق پیام‌رسان‌ها صورت می‌گیرد اما در هر حال هر ۲ این روش‌ها در صورتی مثمر ثمر خواهند بود که زیرساخت‌های استفاده از فضای مجازی فراهم شود. متاسفانه مساله قطع و وصل شدن اینترنت مشکلات عدیده‌ای را چه برای آموزش و چه اجرای تئاتر آنلاین به وجود آورده است.

طیبی با اشاره به مزیت‌های اجرای آنلاین کارگاه‌های آموزشی بیان کرد: برپایی کارگاه‌های آموزشی به شیوه مجازی این فرصت را برای افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند در کلاس‌های رسمی شرکت کنند و یا در شهرهایی غیر از تهران مستقر هستند، فراهم می‌کند اما این کار باید با تغییر متدولوژی تدریس و متناسب شدن با امکانات و ویژگی‌های فضای مجازی همراه باشد. طبیعتاً کارایی تدریس آنلاین مخصوصاً در مورد کلاس‌های عملی به اندازه کلاس‌های اصلی نیست اما اگر برای من به عنوان مدرس ۴۰ درصد هم کاربری داشته باشد به هدفم رسیده‌ام چون در شرایط پیش رو کاری از دستمان برنمی آید پس بهتر است به جای غر زدن کاری را که می‌توانیم و بلد هستیم، انجام دهیم و حداقل دانشجویان را از بلاتکلیفی در بیاوریم.

کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم» درباره اجرا تئاتر آنلاین نیز بیان کرد: برخی از دوستان و همکارانم به این طرح معرض بودند اما من معتقدم که اجرای تئاتر به صورت آنلاین در ماهیت خود اقدام بدی نیست و حتی سال‌هاست که در کشورهای دیگر اجرا می‌شود اما باز هم به شرطی که زیرساخت‌ها برای اجرایی شدن چنین طرحی فراهم باشد. بهره‌گیری از تکنولوژی به معنای داشتن اینترنت پرسرعت و اپلیکیشن‌های مناسب است و در صورت فراهم بودن این شرایط و البته بالا بودن کیفیت خود اثر چه در نحوه ضبط و چه از لحاظ فرم و محتوا، علاقه‌مندان به هنر تئاتر می‌توانند از هرجایی که باشند به دیدن آثار موردعلاقه‌شان بنشینند. با این شیوه علاقه‌مندان تئاتر در شهرستان‌ها هم می‌توانند با معیارهای تئاتر در تهران آشنا شوند.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: قطعاً دیدن تئاتر به صورت زنده و در سالن تئاتر چیز دیگری است اما در صورت رعایت استاندارهای لازم در اجرای آنلاین، تعداد مخاطب بیشتری از نقاط مختلف دنیا می‌توانند به دیدن یک اثر نمایشی بنشینند.