«رویای آهنی» شیرین می‌شود/ نمایش عکس‌های کنزو ایزو

نمایشگاه مجسمه‌های مجید محسنی با عنوان «رویای آهنی» و نمایشگاه عکس‌های کنزو ایزو از جمعه ۵ مهر در گالری‌های شیرین و مرکز نبشی افتتاح می‌شوند. به گزارش سینما خراسان، اولین جمعه پاییزی سال ۱۳۹۸ برای گالری‌های پایتخت نیز همچون اولین روز بازگشایی مدارس، پرشور است و نمایشگاه‌های هنری بسیاری در این روز گشایش می‌یابند. تعدادی […]


نمایشگاه مجسمه‌های مجید محسنی با عنوان «رویای آهنی» و نمایشگاه عکس‌های کنزو ایزو از جمعه ۵ مهر در گالری‌های شیرین و مرکز نبشی افتتاح می‌شوند.

به گزارش سینما خراسان، اولین جمعه پاییزی سال ۱۳۹۸ برای گالری‌های پایتخت نیز همچون اولین روز بازگشایی مدارس، پرشور است و نمایشگاه‌های هنری بسیاری در این روز گشایش می‌یابند. تعدادی از نمایشگاه‌هایی که هفته گذشته افتتاح شدند نیز ادامه دارند مثل «چهارمین نمایشگاه روشنای بزرگان»، نمایشگاه منتخبی از آثار ناصر هوشمند وزیری مجسمه‌ساز فقید و نمایشگاه گروهی «نگاهی دیگر» در خانه هنرمندان ایران. در ادامه برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه‌های هنری جمعه ۵ مهرماه را برمی‌شمریم.

گالری شیرین

گالری شماره ۱: نمایشگاه انفرادی حجم مجید محسنی با عنوان «رویای آهنی» از جمعه ۵ مهرماه در گالری شماره ۱ شیرین به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک ۵ افتتاح می‌شود.

مجید محسنی در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: «زندگی روزمره و پرشتاب بشری توام با تصرف غیرضروری در محیط پیرامون‌اش سبب گشته تا حیات گونه‌های مختلف جانوری دستخوش تغییر شود. حیات وحش از نظر بوم‌شناسی و زیست‌شناسی دارای اهمیت زیادی است و توجه ویژه‌ای را در خصوص زنجیره حیات می‌طلبد و فقدان هر کدام از آنها ناشی از دخالت انسان خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. به عنوان یک علاقمند به محیط‌ زیست تصمیم به ساخت گونه‌های مختلف از حیوانات و نامگذاری آنها بر اساس پیشینه ادبی و یا تاریخی نمودم تا به نوبه خودم سهم کوچکی در حفاظت از محیط پیرامونم ایفا کرده باشم.»

گالری شماره ۲: نمایشگاه انفرادی نقاشی نازنین افشار با عنوان «گمگشته در گذار» در همین روز در گالری شماره ۲ شیرین افتتاح می شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «دلیل جابه جا شدن انسان‌ها از یک مکان به مکان دیگر چیست؟ به طور کلی هر نوع جا به جا شدن، برای دست یافتن به تعادل است. انسان‌ها برای رسیدن به تعادل در خویشتن مهاجرت می کنند. ما گاه جذب تجربه هایی نو می شویم و گاه از آنها فاصله می گیریم تا به تحول خود کمک کنیم و تا زمانی که بی قراری حاصل از این حس بی تعادلی در درونمان فروکش نکند، این سیر ادامه خواهد داشت. بر پایه‌ تجربه شخصی، بر این باورم که زندگی در مکان‌های مختلف بر چگونگی ادراکمان از آن محیط ها تاثیر می گذارد و این تاثیرات نیز به نوبه خود بر برداشت‌ها و باورهایمان. پس از چندین بار جابجایی، حس در موطن بودن، دیگر به عوامل بیرونی بستگی ندارد، بلکه حسی عمیقا درونی است؛ حس و حالی است که نه با جا و مکان، بلکه با کیفیت زندگی و هستی تعریف می‌شود. هر کدام از فرمها و عناصر طبیعی در کارهایم معرف محیط زیست اصیل آن است. با به چالش کشیدن رویکرد همیشگی ام به طراحی فیگوراتیو، در این کارها با به کارگیری ابزار و مواد مختلف برای خلق بافت‌های متفاوت، این مجموعه را به تصویر کشیده ام. علاقه ام به عکاسی و چاپ دلیلی بر استفاده از انتقال تصاویری از عکسهای قدیمی است. به گمانم این کار اشاره‌ایی ظریف به گذشته‌ ماندگار در زمان حاضر است. همواره مجذوب کاربرد طلا و نقره در مینیاتورهای قدیمی برای نشان دادن نور و آب بوده‌ام. همین انگیزه‌ای شد برای ساخت رنگ‌های شخصی با درخشش متالیک در فرم های مختلف. قیاسی که از دیرباز میان شرق و غرب رایج بوده، در این دسته کارهایم در خلال ترکیب بندی ها به نمایش گذاشته شده است که در آنها تضادهای معمول روایت شده: نظم در برابر آشفتگی و احساس در مقابل منطق.

در نهایت این مجموعه تلاشی است برای روایت چگونگی فراتر رفتن یادها و خاطره ها از مرزهای زمان، و رها گذاشتن ما انسان‌ها با حسی از هستی سرخوشانه و زودگذر!»

گالری کاما

نمایشگاهی از آثار نقاشی و عکس هومن مهردانا با عنوان «بن بست» روز جمعه ۵ مهرماه در گالری کاما به نشانی خیابان پاسداران، گلستان دهم، پلاک ۴۴ طبقه دوم گشایش می‌یابد. این هنرمند که سابقه عکاسی و فیلمسازی را در کارنامه هنری خود دارد، در این نمایشگاه ۲۲ اثر نقاشی و عکس که پرتره هستند را برای نخستین بار به نمایش می گذارد. آثار نقاشی مهردانا در این نمایشگاه امتداد فعالیت های سینمایی این هنرمند است که بر روی بوم نقاشی آمده اند. ۱۵ اثر نقاشی این هنرمند با تکنیک رنگ و روغن روی بوم و پنل خلق و ۷ عکس نیز با نگاتیو و چاپ دستی، آنالوگ با دوربین های قطع ۱۲۰ هاسلبلاد و قطع لایکای ۱۳۵ ثبت شده اند.

گالری اُ

«حسی از یک فضا» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی بهرو باقری است که جمعه ۵ مهرماه در گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول آغاز به کار می کند.

مرکز نبشی

«کنزو ایزو» عنوان نمایشگاه انفرادی عکس‌های کنرو ایزو هنرمند ژاپنی ساکن نیویورک است که از جمعه همین هفته در مرکز نبشی به نشانی خیابان کریم خان، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، کوچه خسرو، پلاک ۵۱ گشایش می‌یابد. کنرو ایزو اندیشمندی تصویری‌ست که عکاسی را حاملی برای حیات دشت‌های خیال و مکان‌های معنا به عالم ملموس تصویر می‌کند. او چندان با رنگ‌ها در نمی‌آمیزد و معنا را بی‌پیرایه در طیف گسترده‌ی سایه‌ها و روشنایی‌ها می‌جوید. ایزو عکاس دره‌ تاریک و رأس نور است. ایزو چیزها را قبل از آن‌که به دام زبان بیفتند و اسیر تفسیر شوند، اهلی تصویر می‌کند.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: « در این نمایش از کنرو ایزو سه مجموعه ارائه شده است: «مکان‌های مقدس» و مجموعه‌های «طبیعت بی‌جان» سیاه‌وسفید و «آبی». او طی سال‌ها سفر به مکان‌های مقدس که ابتدا به قصد اهرام ثلاثه‌ی مصر در سال ۱۹۷۹ آغاز شد، به مشاهده و ثبت معنویتِ حاضر در این مکان‌های مقدس پرداخته است؛ مکان‌هایی که شکل پایای تعین مادی امر مذهبی‌اند. گفتار ویژه‌ای که در عکس‌های او نقش‌بندی شده، انسان محوریِ معنویت و پرستش است. مجموعه‌ی «مکان‌های مقدس» بیننده را به خاستگاهی حیرت‌انگیز و شگفت هنگام مواجهه با چیزی غیرانسانی می‌برد، هرچند که پیش از پرسش‌برانگیزیِ موجودیت مکان، به پدیدآورنده‌ی مکان و پرستش‌گرانش نظر می‌کند. این عکس‌ها طی سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۳ در طول سفر به مکان‌های شگفت‌انگیز معنوی گرفته شده‌اند.

مجموعه‌های طبیعت بی‌جان کنرو ایزو که در یکی سیاه‌وسفید و در دیگری آبی‌اند، هم‌چون موزه‌ای‌ست که می‌خواهد خود را فراتر از شیء به نمایش بگذارد، اما موزه‌ای فراتر از اشیا با معناهای تثبیت‌شده‌شان: معنایی که اشیا در هم‌جواری با هم پیدا می‌کنند. ایزو در این مجموعه‌ها با تواضع در نمایش طیف تاریکی و روشنایی، دریافت وسیع‌تری از اشیا را پیش از آن‌که قادر باشیم درباره‌شان سخن بگوییم ارائه می‌دهد. گل‌های سیاه‌وسفید مجموعه‌ «طبیعت بی‌جان» که بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ گرفته شده‌اند، یک ماجراجویی شورانگیز، جادویی، شاعرانه، لذت‌مند و درعین‌حال ساختاری جسمیت یافته از تضاد نور و سایه را نمایش می‌دهند؛ گویی این‌که پله‌های تاریک و روشنی بر این بافت لطیف، گل‌ها را از حال ایستای‌شان به رقصی شورانگیز وا داشته است.

در مقابلِ شورمندی رقص نور و تاریکی گل‌های «طبیعت بی‌جان»، رنگ‌مایه‌ی آبیِ مجموعه‌ی «آبی» بازگشت به معنویت و سکون است. این مجموعه که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ عکاسی شده، با آن اشیا هرروزه و دم‌دستی‌اش یادآور نقاشی‌های دوره‌ی آبی پیکاسو و رازآلودگی پنهان در پس هر شئی روزمره است. عکاسی ایزو تکه‌ای‌ست از زندگی، فضایی‌ست از شعر و سایه‌ای‌ست در روشنی.»

گالری راه ابریشم

نمایشگاه گروهی حجم، عکس پرگل عینالو و بابک کاظمی با عنوان «کرم خراط» از روز جمعه ۵ مهرماه در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ گشایش می‌یابد و تا ۳۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.

گالری هور

مهدی حسینی مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنری، اولین جمعه پاییز نقاشی هایش را در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ به نمایش می‌گذارد.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم عباس میرزا آمده است: «آثار اخیر مهدی حسینی در بر گیرنده فضاهای متفاوتی است که خاطره دوره های مختلف هنری اش را زنده می کند.

انتزاع هندسی، همیشه بخشی اساسی از عناصر شکل دهنده آثار حسینی هستند و ریشه در مطالعه دقیق آثار نکارگری مکتب هرات ایران (قرن ۹ هـجری) دارد. آثار این دوره، نوعی تجربه شخصی از ادارک درونی برای مخاطب فراهم می آورد که با امر والا (Sublime) پیوند می خورد. این تجربه نه تنها در برخورد با آثار انتزاعی متبادر می شود، بلکه برای آثار فیگوراتیو هم قابل تعمیم می باشد. فضای های پاپ دهۀ پنجاه خورشیدی که اغلب با نشان دادن تنهایی انسان های معاصر شکل گـرفته بود، در این دوره جای خود را به نمایش غیر مستقیم ردپایی از حضور انسان می دهد که بی ارتباط با فضاهای مینیمال دوره های اخیر.»

فضای هنری هم‌رس

نمایشگاه نقاشی های آیدا روزبیانی با عنوان «میانگاه» از جمعه ۵ مهر در فضای هنری هم‌رس واقع در خیابان ولیعصر ، نرسیده به میدان تجریش، روبروی پمپ بنزین باغ فردوس، جنب بانک مهر ایران، شماره ۲۹۹۶، طبقه ۲ افتتاح می شود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «انتظار رنگ اصلی اجتماع این روزهاست. نقش تاریخی سرشار از افسانه ها را در کاشتن چنین ذهنیتی نمیتوان نادید گرفت. انفعال اولین میوه چنین ذهنیت فرهنگی است که چشم به تغییری دوخته که در مسیر ایجادش حضوری ندارد امید به ابرقهرمانی که رکود جریان زیست ما را برهم بزند، باتلاق زندگیمان را بشکافد و آن جواهر خفته ای که خیال داریم درونمان زندانیست را بیرون بکشد. هویتی که تنها از قصه های قدیمی آب میخورد و نگاهی رو به واقعیت ندارد.

میانگاه ایستگاه تاریکی است که سرگشته در آن به دور خود میچرخیم گاه دست هم را میگیریم گاه بهم تنه میزنیم و همچنان راه نمی‌یابیم.»

گالری آ

«جزیره سرگردانی» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی مجید فعال است که از اولین جمعه مهرماه در گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷ گشایش می‌یابد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «هر روزه مسافران زیادی برای دیدن این خشکی به سرزمین ما می آیند. از سایه های کوتاه درختان یداست که این سفره زود به پایان می رسد. این گوشه جهان، همیشه جزیره سرگردانی بوده … .»

گالری ایوان

نمایشگاه انفرادی نقاشی ویدا جیلانچی با عنوان «تقابل» از ۵ مهرماه در گالری ایوان واقع در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره یک آغاز به کار می کند.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم فریدون امیدی آمده است: «در این کافه های مدرن امروزی فیگورهای انسانی جزییاتی ندارند و به نظر می آید نقاش به شخصیت های درونی آنها توجهی نداشته و سعی کرده طبیعت بی جان هایی بسازد که فضای صنعتی آنها را احاطه کرده و نقاش سعی دارد با اشکال و تکرار چراغ های روشن و لامپ های رنگی فضای این کافه ها را گرم تر نشان دهد.

شمایی از تجمع و تفرق میز و صندلی و پیشخوان کافه ها که بازی نور و انعکاس اشیاء به آن هویتی شهری داده ، شهری مسخ شده و در شتاب که با بهم خوردن چشمی زمان نیز در آن تغییر کرده، جابجا می شود.»

گالری والی

نمایشگاه انفرادی نقاشی و حجم سعیده حاتمی با عنوان «چیرگی» از جمعه ۵ مهر در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ گشایش می یابد و تا ۱۶ مهرماه ادامه خواهد داشت.