مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

فیلم «آبی روشن» متاثر از فرهنگ رضوی است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فیلم «آبی روشن» به کارگردانی بابک لطفی خواجه پاشا از سری فیلم های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر متاثر و برگرفته از فرهنگ رضوی است.

به گزارش سینما خراسان محمد حسین زاده دوشنبه شب در حاشیه نمایش این فیلم در سینما آفریقا مشهد افزود: فیلم «آبی روشن» از فیلم های شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر امسال است که با حمایت بنیاد فرهنگی امام رضا (ع)به تولید رسید.

وی بیان کرد: سینما جامع ترین و رساترین رسانه است و بر این مبنا می‌تواند به نشر و ترویج فرهنگ جامعه کمک کند. پس از انقلاب اسلامی، باوجود میزان بالای دغدغه مندی علاقه‌مندان به فرهنگ دینی و مذهبی، سینما آنچنان که شایسته بود؛ نتوانست آثار تصویری و سینمایی ارزشمند و جان دار مرتبط با فرهنگ غنی رضوی را تهیه کند.

وی ادامه داد: به طور قطع وجود پربرکت حرم مطهر رضوی در کشور ایران و مشهد توانسته است موجبات انتقال آداب و سنن زیارت و اخلاص وجودی به حضرت رضا(ع) را میان نسل‌ها فراهم آورد و البته که نشر و گسترش این آداب و سنن می‌تواند یکی از اساسی ترین کارهای سینما باشد.

حسین زاده با بیان اینکه فرهنگ رضوی را می‌توان شاکله ای مدون و مرسوم از آداب، عادات، نگرش، نیاز ، باور، شیوه های رفتاری فردی و اجتماعی، میراث علمی و فرهنگی امام رضا(ع) تعریف کرد.

وی گفت: فرهنگ رضوی، فرهنگی است که ریشه در تاریخ و بنیان اندیشه اسلامی دارد و در مسیر تاریخ از نسل‌ها گذر کرده تا به ما رسیده و آنچه که ما بر ضمه داریم؛ حفظ و انتقال این فرهنگ به نسل بعدی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بر این باور، سینما می‌توانست و می‌تواند به نشر فرهنگ رضوی کمک شایانی کند. چرا که امروزه فن در کنار هنر به کمک سینما آمده و رساترین رسانه می تواند در نشر و بلوغ اندیشه رضوی، وظیفه خویش را به انجام رساند.

وی ادامه داد: آداب و اندیشه نیاکان ما در ارتباط با امام رضا(ع) میراث معنوی این سرزمین است و ثبت این ذخایر معنوی باید در سینمای فرهنگ دینی در اولویت قرار گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص نقش سینما در حفظ و نشر فرهنگ و سنن رضوی گفت: بی‌شک رسانه‌ سینما، نقش بسزایی در حفظ این سنت‌ها دارد. سیاست مدون و مشخص و مطالعات اساسی در حوزه فرهنگ رضوی و وجود پشتوانه علمی و فرهنگی می تواند به تولید فیلم های با مضمون فرهنگ رضوی و زیستن و دیدگاه های امام هشتم شیعیان (ع) منجر شود.

حسین زاده در توضیح شرایط فیلمنامه خوب و فیلم ارزشمند در این حوزه اظهار کرد: بی تردید فردی که می‌خواهد در این وادی فیلم بسازد، باید از پشتوانه مطالعاتی عمیقی برخوردار باشد؛ مطالعه‌ای که به مدد محققان و کارشناسان خبره این حوزه می‌تواند راهگشای نگارش فیلم‌نامه و ساخت فیلم باشد.

وی اظهار امیدواری کرد تا با فراهم نمودن زمینه تحقیقی و کار کارشناسی، تولید محتوای رضوی برای ساخت فیلم با این مضمون محقق شود.

به گزارش ایرنا، نمایش ۱۸ فیلم از ۳۱ فیلم چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از امروز در سینما آفریقا و پردیس های سینمایی هویزه و سیمرغ مشهد آغاز شده و تا ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد.