قصه «ظاهر» مربوط به یک جغرافیای خاص نیست

تهیه کننده فیلم سینمایی ظاهر گفت: قصه این فیلم مربوط به یک جغرافیای خاص نیست و قطعا دنیا چنین مدافعانی خواهد داشت.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ایرنا، فیلم سینمایی «ظاهر» چهارمین و آخرین فیلمی بود که در ساعات پایانی پنجشنبه -١٢ بهمن – در روز نخست جشنواره در برج میلاد اکران شد و نشست خبری آن با حضور حسین عامری کارگردان، محمدرضا کریمی صارمی تهیه کننده، نسیم باستانی نویسنده، هادی شلالوند مدیر فیلمبرداری، علیرضا نیکو لعل صداگذار، حامد محمودی بازیگر، کیمیا زارعی بازیگر و مریم معینی و اهالی رسانه برگزار شد.

محمدرضا کریمی صارمی در ابتدای این نشست گفت: ممنونم که لطف کردید و تا این ساعت حضور داشتید. سینما به حمایت و نگاه جدید نیاز دارد و این تصور را داشتم که اگر سینما سی نما دارد یکی از آن ساده، روان و ارزشی بودن آن است.

صارمی گفت: امروز احساس می‌کنیم از این مدل سینما فاصله گرفته‌ایم. تهیه کننده ای در جایی از من پرسید «چرا این مسیر را برای سینمای خود انتخاب کرده‌ای؟ » کانون به عنوان تولید کننده پیشرو است و معتقد است چنین فعالیت هایی و این ادبیات ضرورت سینماست. قصه این فیلم مربوط به یک جغرافیای خاص نیست و قطعا دنیا چنین مدافعینی خواهد داشت. قصه فراز و فرودهایی دارد و مسیر آنقدر خوب است که منحنی خوبی در فراز و فرود فیلم طی شده است.

کریمی صارمی در پاسخ به تولیدات و کم‌کاری کانون پرورش فکری گفت: شاید ما نتوانستیم خوب خود را معرفی کنیم. «بچه زرنگ» به عنوان پرفروش ترین فیلم کودک، باغ کیانوش به عنوان فیلم بعدی ما، «یدو» و «در آغوش درخت» آثار و تولیدات کانون بودند و شاید این اسامی کارگردان‌ها، نام آشناهای سال‌های بعد ما باشند.

کریمی صارمی درباره اینکه این فیلم چه مناسبتی با کانون پرورش فکری دارد و اینکه برای بچه‌ها بدآموزی دارد توضیح داد: دلیل ورود کانون به حمایت از چنین فیلمی شرافت موضوعی است. این چیزی که شما مطرح می‌کنید سلایق فردی است. این فیلم جز عزت نفس چیزی دارد؟

حسین عامری کارگردان فیلم بیان کرد: درخواست می‌کنم یک دقیقه ایستاده سکوت کنیم به یاد ظاهرهایی که رفتند تا ما باشیم و کسانی که در گمنامی رفتند تا ما اینجا باشیم.

وی ادامه داد: از همه دوستان که در این کار زحمت کشیدند تشکر میکنم. حمایت آقای مجیدی و دلپاک خیلی کمک کننده بود. آقای کریمی صارمی که اعتماد کردند و خوشحالم در پشت کارم جایی است که فیلمسازهای بزرگ در آنجا کار داشته‌اند.

عامری درباره حضور مجید مجیدی در فیلم گفت: عده ای هستند که با نفس‌شان تغییر ایجاد می‌کنند. مجیدی در این فیلم بسیار تاثیر و نقش داشتند.

نسیم باستانی نویسنده این اثر در ادامه این نشست گفت: شاید به زعم بعضی ها زمان چنین فیلم ها و داستان هایی گذشته باشد ولی نمی‌شود این را کتمان کرد که عده ای بودند، رفتند تا ما اینجا باشیم. البته بیشترین کار را همسرم به عنوان کارگردان داشته‌اند.

حامد محمودی بازیگر این فیلم در ادامه نشست درباره چالش‌های خود در این فیلم گفت: من دیر به پروژه اضافه شدم و فرصت تحلیل زیادی وجود نداشت اما با آقای عامری جلسه‌ای داشتیم و درباره بن‌مایه فیلم و کاراکتر صحبت کردیم.

مریم معینی در این نشست ضمن تشکر از تمام دست‌اندرکاران فیلم گفت: فیلم یک پروژه بسیار سخت بود و خداراشاکرم که همه چیز به خوبی پیش رفت. به آقای عامری هم گفتم که شما خیلی خوب بلد هستید از بازیگر بازی بگیرید.

کیمیا زارعی بازیگر این فیلم در ادامه بیان کرد: این فیلم اولین تجربه سینمایی من بود و عجیب وارد پروژه شدم. از آقای عامری بابت اعتمادشان سپاسگزارم. این فیلم حال و هوای عجیبی داشت و امشب که اینجا هستم بسیار خوشحال هستم.

هادی شلالوند مدیر فیلمبرداری این فیلم گفت: سه روز به شروع فیلم مانده بود که من به فیلم اضافه شدم در جایی که جامعه پر از خبرهای بد بود و من وارد طبیعت شدم و حال دلم در آنجا خوب بود و سعی کردم از نقاشی های خداوند تصویر بسازم. تلاش شد از قاب های ثابت کمک بگیریم تا اتفاق را پیش ببریم. هر لحظه احساس می‌کردم خدا در تک تک پلان‌ها به من کمک می‌کند و واقعا اتفاقات پشت سر هم چیده میشد.

وی ادامه داد: هرچند تدابیری برای قاب‌ها انجام میشد اما خداراشکر اتفاقات در لحظه پیش می‌آمد. به نوبه خودم تمام تلاشم را کردم که بهترین اتفاقات را رقم بزنم و حتی در پلان‌های ثابت صد در صد توان خود را بگذارم.

علیرضا نیکو لعل صداگذار این فیلم در بخش دیگر این نشست خبری بیان کرد: درباره این شکل کار باید خیلی مواظب بود زیرا اتمسفر کار باید در راستای قصه و هدف آن باشد. شاید حتی یک افکت بی‌ربط منجر به این می‌شود که بیننده از فضای قصه دور شود. به همین دلیل است که باید در این ژانرها بسیار مراقبت کرد. جای آقای دل‌پاک هم بسیار خالی است که او به عنوان استاد با دقت نظری که داشتند نگذاشتند چیزی خلاف قصه باشد تا مخاطب را اذیت کند.