تأثیرات ملی و بین‌المللی فعالیت‌های حوزه نشر و چاپ در مشهد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به نقش مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی و معنوی جهان اسلام، گفت: فعالیت‌هایی که در حوزه چاپ و نشر در مشهد انجام می‌گیرد، در سطح ملی و بین‌المللی تأثیرگذار است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان جعفر مروارید در دوره آموزشی سامانه جامع صدور مجوز الکترونیکی […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به نقش مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی و معنوی جهان اسلام، گفت: فعالیت‌هایی که در حوزه چاپ و نشر در مشهد انجام می‌گیرد، در سطح ملی و بین‌المللی تأثیرگذار است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان جعفر مروارید در دوره آموزشی سامانه جامع صدور مجوز الکترونیکی کتاب برای ناشران که در سالن شهیداصغر زاده برگزار شد گفت: امروزه فرهنگ و موضوع نشر از چنان اهمیتی برخوردار است که باید از ظرفیت تمام سازمان‌های مرتبط برای گسترش این عرصه و انتقال تجارب استفاده کرد.
مروارید، رونمایی از سامانه جامع صدور الکترونیکی مجوز کتاب را آغازی برای دقت و شفافیت در عرصه نشر دانست و افزود: علاوه بر تأثیرات معنوی و دینی مشهد به سبب حضور بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، ساماندهی و گسترش حوزه نشر می‌تواند زمینه تثبیت معنویت علمی را نیز فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه کتاب حاصل اندیشه و فکر یک نویسنده است، تصریح کرد: این کتاب نه‌تنها ناقل مجموعه از تجارب و نظریه‌پردازی‌ها و نقدها است، بلکه حاصل تعامل ناشی از جهان‌بینی مؤلف بوده که به خواننده منتقل می‌شود.
وی گفت: این جریان فکر و اندیشه که بر اساس کتاب و انتقال معانی رخ می‌دهد، دارای ساحت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی بوده و می‌تواند تأثیرات متنوعی داشته باشد، بنابراین مؤلف زنده و پویا، مؤلفی است که به انتقال معانی در بسترهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجود توجه کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیانیه گام دوم انقلاب را به‌منزله یک سکوی پرش برای تمدن ایرانی اسلامی دانست و گفت: این بیانیه چکیده افکار فاخر این نگاه است که مقام معظم رهبری با یک نگاه آسیب‌شناسی، چشم‌اندازی را برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه نظام ترسیم کرده‌اند.
مروارید افزود: بخشی از این ظرفیت‌ها در جوانان وجود دارد و بخش دیگر در نهادها و ظرفیت‌های علمی و فکری ایران اسلامی است که هنوز به آن توجه نشده و کتاب از این منظر می‌تواند با نقشی که در انتقال فکر و اندیشه دارد، جریان مؤثری را ایجاد کند.
معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست، ضمن تشکر از تلاش ۹ ماهه ناشران و حوزه چاپ گفت: باوجود تنگناهایی که امروز ناشران با آن مواجه هستند ازجمله تأمین مواد اولیه و… اما با تلاش و همت آنان، خراسان رضوی جایگاه برتر این حوزه در کشور را به خود اختصاص داده است.
افشین تحفه گر بابیان اینکه خراسان رضوی بعد از تهران، اولین استانی است که سامانه جامع صدور مجوز الکترونیکی کتاب را راه‌اندازی کرده است، ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی این سامانه، دغدغه‌های ناشران و بسیاری از مشکلات حوزه نشر برطرف شده و سرآغازی برای یک حرکت فرهنگی است.