مشهد میزبان جشنواره بین المللی عکس رضوی شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امسال دوازدهمین جشنواره عکس رضوی برای نخستین بار در قالب بین المللی به میزبانی مشهد برگزار می شود.

به گزارش سینما خراسان، محمد حسین زاده روز دوشنبه در نشست خبری پیرامون برگزاری جشنواره بین المللی عکس رضوی از سری برنامه های بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) افزود: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری در سراسر کشور در حال برگزاری است که عرض ارادتی از سوی مردم ایران و جهان به محضر حضرت ثامن الحجج (ع) بوده تا علاقه خود را در قالب هنر به خدمت آن حضرت عرضه کنند.

وی بیان کرد: امسال جشنواره عکس رضوی برای نخستین بار در قالب بین المللی به میزبانی خراسان رضوی برگزار می شود چرا که عرض ارادت زائران و مجاوران، ویژه برنامه ها، معماری و هنر نهفته در مضجع شریف ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) در طول سال‌ها همواره سوژه عکس بسیاری از هنرمندان داخل و خارج از کشور بوده تا به نحوی این وقایع تاریخی در حوزه زیارت ثبت شود.

حسین زاده اظهار داشت: سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی به مشهد مقدس سفر می کنند، به‌ویژه ایام پایانی امسال که تقارن اعیاد شعبانیه و ورود به ماه مبارک رمضان است، شهر مشهد پذیرای انبوه ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) بوده که در این میان عکس گویای زبان حال متفاوت آنان نسبت به حضرت رضا(ع) است لذا برگزاری جشنواره عکس رضوی در مشهد می تواند این حال و هوا و شور و شوق زائران را ثبت و برای همیشه ماندگار کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به آثار گسترده ای که در ۱۹ دوره برگزاری جشنواره امام رضا(ع) در حوزه فرهنگ و هنر گردآوری شده، از بنیاد بین المللی امام رضا(ع) درخواست شده است که این محصولات در ایام عید نوروز در محل تردد زائران مانند ایستگاه های اتوبوس، خروجی های شهر و مراکز تجمعی دیگر به نمایش عمومی درآید.

حسین زاده افزود: برگزاری نمایشگاه و کارگاه تخصصی از سوی پیشکسوتان استان، برگزاری دو اردو ویژه عکاسان مطرح کشوری و استانی، نمایشگاهی از آثار استاد “محمدرضا لطفی” عکاس ویژه بارگاه منور رضوی در طول روزهای برگزاری جشنواره، کارگاه های تخصصی با حضور داوران در جشنواره از برنامه های جنبی این رویداد در مشهد است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بخش”عکس موبایلی” دوازدهمین جشنواره بین المللی عکس رضوی هر نوع عکسی با مفهوم زیارت امام رضا(ع) از عموم مردم اعم از زائران دور و نزدیک و مجاوران آن حضرت را می پذیرد.

دبیر جشنواره بین المللی عکس رضوی نیز در این نشست خبری گفت: با توجه به آسیب شناسی که نسبت به دوره های نهم و دهم جشنواره عکس رضوی انجام گرفت، تلاش شد همه کمبوها در یازدهمین دوره که به صورت بین المللی برگزار می شود، از بین برود که از جمله آنها انتخاب داوران تخصصی بود.

مهدی زابل عباسی اظهار داشت: داوران هم از سطح ملی و هم بین المللی برای جشنواره عکس رضوی انتخاب شده اند، سایت جشنواره نیز مورد تایید فدراسیون بین المللی عکس (فیاپ) قرار دارد و یکی از معتبرترین سایتها در این بخش است.

وی مهلت پایان ارسال به جشنواره عکس رضوی را پنج اردیبهشت ماه اعلام و بیان کرد: از ۱۲ بهمن ماه که ثبت نام در سایت جشنواره بین المللی عکس رضوی به آدرسhttps://www.razaviphoto.ir آغاز شده است، تاکنون ۹۵ نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۴۸ نفر اثر خود را ارسال کرده اند و از بین ثبت نام شدگان افرادی از کشورهای ترکیه، بلغارستان، آلمان و عراق و اوکراین نیز حضور دارند.

زابل عباسی استفاده از داور پیشکسوت، تعیین جوایز با مبالغ ۴۰ میلیون تومان تا چهار میلیون تومان، عدم پذیرش از عکس‌های آرشیوی مربوط به سالهای گذشته را از جنبه های جشنواره بین المللی عکس رضوی برشمرد و گفت: مهم‌ترین بخش این جشنواره حوزه عکس موبایلی است که نیاز به تبلیغ گسترده از سوی رسانه ها دارد تا عموم مردم بتوانند در این جشنواره شرکت کنند.