هزینه جشنواره فیلم «فردا» ۵۰۰ میلیون شد/ وزراتخانه‌ها کمکی نکردند

بهزاد رشیدی دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» در نشست این رویداد اظهار کرد که هزینه برگزاری این جشنواره ۵۰۰ میلیون تومان شده است. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم «فردا» صبح امروز ۶ مهرماه در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد. در ابتدای این نشست […]


بهزاد رشیدی دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» در نشست این رویداد اظهار کرد که هزینه برگزاری این جشنواره ۵۰۰ میلیون تومان شده است.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم «فردا» صبح امروز ۶ مهرماه در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهزاد رشیدی دبیر این جشنواره گفت: ۶ ماه از زمان انتشار فراخوان تا امروز گذشته و در این دوره شاهد حضور پرشورتر و فعال تر هنرمندان فیلمساز و عکاس، مدیران مراکز صنعتی و … بوده ایم. دبیرخانه جشنواره آماده برگزاری پنجمین دوره است و برنامه های این رویداد توسط جمع ۲۰ نفره دانشجو و پر انگیزه پیش رفته است و امیدوارم شاهد یک جشنواره متفاوت باشیم. این جشنواره برای کمک به فرادی بهتر ایران عزیز راه اندازی شده است ما هنر با فناوری و صنعت را به هم نزدیک می کنیم تا گفتگو و تعامل بین این حوزه ها ایجاد شود.

بر اساس تجربه پنج دوره جشنواره و رصد و ارزیابی آثار این رویداد باید اعلام کنم متاسفانه هنوز مراکز صنعتی ما نتوانسته اند از ظرفیت بالای هنرهای تصویری استفاده کنند و آن را به خدمت بگیرندوی افزود: با ارزیابی و فیلم های هر دوره تلاش می کنیم الگوسازی و هنرمندان شاخص را معرفی کنیم و تولیدات را به نمایش عمومی دربیاوریم. این تولیدات اگر بتوانند در جشنواره های داخلی و خارجی بدرخشند آثار و برکاتی دارد. امیدوارم این تولیدات از شبکه های تلویزیونی و سینماها و حتی در دل مراکز صنعتی و فناوری دیده شود. اولین کارکرد این موضوع معرفی و نشان دادن توانمندی های کشور در خارج از کشور است. این آثار وقتی به مخاطب خارجی نشان داده شود توان بومی ایران به بازارهای جهانی هم عرضه می شود. ما از حیث فرهنگی به دنبال بالندگی فرهنگی و اقتدار کشور هستیم. بر اساس تجربه پنج دوره جشنواره و رصد و ارزیابی آثار این رویداد باید اعلام کنم متاسفانه هنوز مراکز صنعتی ما نتوانسته اند از ظرفیت بالای هنرهای تصویری استفاده کنند و آن را به خدمت بگیرند. بخشی از تولیدات مراکز صنعتی یکبار مصرف و حتی بدون مصرف است چراکه قابلیت استفاده مجدد را ندارد و این به نوعی اتلاف ثروت و منابع کشور است من این نکته را متوجه فیلم هایی می دانم که بدون استفاده از تجارب هنرمندان ساخته می شود. وجود رانت و فساد در سپردن کارها به هنرمندان و کسانی که در اطراف مراکز صنعتی در حال فعالیت هستند از دیگر مشکلات است برای مثال می بینیم یک تیمی سال هاست که مشغول فعالیت هستند.

رشیدی عنوان کرد: خیلی از تولیداتی که توسط مراکز صنعتی تولید می شوند تنها برای یک جمع خصوصی است و در جای دیگر به نمایش گذاشته نمی‌شود. من از مدیران صنایع و مراکز دانش بنیان دعوت می کنم در طول برگزاری این جشنواره حضور پیدا کنند و به تماشای فیلم ها و عکس های اسم جشنواره بنشینند. اگر این دوستان حضور پیدا کنند من مطمئنم حساب کار دستشان می آید و متوجه سطح کیفی آثار تولید شده در مراکز خود می شوند. برخی مراکز در این جشنواره شرکت نکردند و به ما گفتند ما وقتی می آییم که شما آثار ما را برگزیده اعلام کنید در حالی که خیلی از آثار آنها سطح کیفی بالایی ندارد و تنها اتلاف انرژی صورت گرفته است. ما معتقدیم برای اینکه این آثار در سطح تراز جهانی بالا بیایند چاره ای به جز تغییر روال سنتی نداریم و باید روزمرگی را کنار بگذاریم ضمن اینکه صنایع و سازمان ها باید از هنرمندان حمایت کنند تا آثار بهتری تولید شود. این را هم باید عنوان کنم که این جشنواره تخصصی و دانشگاهی است که یک سری موضوعات خاص را دنبال می کند در این دوره هم از همان روزهای اول سعی کردیم محورها را تبیین کنیم.

دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم «فردا» اظهار کرد: در این دوره مخاطبان جشنواره لیست شدند و ما سعی کردیم با تمام آنها ارتباط رو در رو داشته باشیم، پیام جشنواره را به آنها برسانیم و آنها را به تولید آثار بهتر دعوت کنیم. خوشبختانه در این دوره استقبال چشمگیر بود و رشد سه برابری تعداد آثار نسبت به دوره قبل داشتیم ضمن اینکه ما از سراسر کشور اثر دریافت کردیم. بر خلاف دوره های گذشته که تعداد آثاری که به کارهای فناوری و دانش بنیان مربوط می شود، محدود بود در این دوره کاملا تفاوت را احساس می کنید و تعداد این آثار قابل توجه هستند. اعتقاد ما این است که کیفیت آثار به حدی شده است که هر مخاطبی که به جشنواره بیاید این آثار قطعا برایش جذاب و آموزنده خواهد بود من باز هم از مدیران و مردم دعوت می کنم به تماشای این آثار بنشینند.

وی توضیح داد: در بخش مسابقه فیلم از ۱۳۳ فیلم، ۷۵ فیلم برای اولین بار در جشنواره رونمایی می شوند. این جشنواره تنها جایی است که فرصت ارایه و ارزیابی را برای مراکز صنعتی فراهم می‌کند. خوشحالم که سهم جوانان از تولید آثار جشنواره بسیار قابل توجه است و این برای ما که از مجموعه جهاد دانشگاهی هستیم ارزشمند است. ضمن اینکه برنامه های متنوعی را در بخش دانشجویی تدارک دیده ایم. به طور کلی باید بگویم براساس آموزه های دینی یقین داریم این تلاش ها و اراده ای که در دبیرخانه صورت می گیرد، ثمره هایی خواهد داشت.

رشیدی عنوان کرد: ما در این دوره از جشنواره به سراغ اغلب شبکه‌های تلویزیونی رفتیم از همین رو یک برنامه ۱۰ قسمتی را با همکاری خانه مستند و شبکه مستند تولید کردیم که در این برنامه فیلم های منتخب نمایش داده می شوند و صاحبان آثار به شبکه می آیند، شبکه پنج هم اعلام آمادگی برای نمایش فیلم ها کرده است. ضمن اینکه در پی این هستیم که این فیلم ها بعد از پایان جشنواره، یک نمایش عمومی داده شود.

وی با اشاره به هیات انتخاب و هیات داوران این دوره از جشنواره گفت: رویکرد ما در هیات انتخاب و داوران این بود که از برگزیدگان دوره قبل در این هیات ها استفاده کنیم. اسامی هیات داوران بخش فیلم عبارتند از مصطفی رزاق کریمی، مجید رجبی معمار، بهروز ملبوس باف اصفهانی، محمود اربابی و پریوش نظریه.

رشیدی با بیان اینکه برنامه‌های ویژه‌ای را برای دانشجویان دارند برای مثال بین دانشجویان یک مسابقه داخلی برگزار کردند یعنی یک دانشجو می تواند در ۲ جا جایزه بگیرد، درباره بودجه جشنواره «فردا» توضیح داد: جشنواره فیلم «فردا»، جشنواره گرانی نیست و برآورد ما یک جشنواره ۵۰۰ میلیون تومانی بوده است بخش عمده ای یعنی پنجاه درصد از این هزینه توسط جهاد دانشگاهی تامین می شود یک سری سازمان ها هم به ما کمک می کنند. وزارت صنعت تنها متولی بخش صنعتی ما نیست و وزارت نیرو و … نیز بخشی از صنعت ما را به دوش می کشند اما ستاد هیچ کدام از وزارتخانه ها به ما کمک نکردند اما حامیان مالی این جشنواره ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان، سازمان سینمایی، شرکت ملی راه آهن، فولاد مبارکه، ایمیدرو و شرکت فولاد هرمزگان هستند که کل مبلغ این مراکز کمتر از ۲۴۰ میلیون تومان بوده است. متاسفانه برخی از مراکز صنعتی ما حاضرند به جشنواره کمک کنند اما تقاضاهایی دارند که قادر به برآورده کردن آنها نیستیم برای مثال آنها به ما می گفتند در صورتی به شما کمک می کنیم که به آثار ما جایزه بدهید در حالی که تولیدات بسیار ضعیف دارند که ما به آنها گفتیم حتی قادر به نمایش آنها نیستیم.

دبیر این دوره از جشنواره در پایان اظهار کرد: خانه هنرمندان روزهای شنبه تعطیل است اما به خاطر برگزاری جشنواره آن یک روز هم دایر است و در آن هفته برگزاری، خانه هنرمندان تعطیلی ندارد ضمن اینکه عموم مردم می توانند به تماشای آثار این جشنواره بنشینند.

پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» به دبیری بهزاد رشیدی و با شعار «حمایت از تولید ملی»، دوازدهم تا پانزدهم مهر از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

منبع مهر