وضعیت تئاتر خردسال در کشور راضی کننده نیست

داور بخش خردسال بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: وضعیت تئاتر خردسال در کشور چندان راضی کننده نیست و گویی نمایش‌ها بیشتر برای اجرا در مهدهای کودک ساخته شده‌اند. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، احترام برومند پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به کیفیت آثار راه یافته […]


داور بخش خردسال بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: وضعیت تئاتر خردسال در کشور چندان راضی کننده نیست و گویی نمایش‌ها بیشتر برای اجرا در مهدهای کودک ساخته شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، احترام برومند پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به کیفیت آثار راه یافته از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره بیست و ششم، اظهار کرد: کانون آثار خوبی تولید می‌کند و فعالیت آن در تولید نمایش‌های با کیفیت امیدوارکننده است.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره در بخش زیربنایی باید مدیریت شود، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که شرایط بهتری در جشنواره ایجاد کرده و استانداردها به سطح بالاتری ارتقاء یابد.

برومند با اشاره به اینکه وضعیت تئاتر خردسال در کشور چندان راضی کننده نیست، یادآور شد: به نظر می‌رسد نمایش‌ها بیشتر برای اجرا در مهدهای کودک ساخته شده‌اند در حالیکه وقتی قرار است به روی صحنه بروند باید بیشتر به آن پراخته شود.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر تأکید کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ثمراتی را برای فرهنگ ما دارد که از جمله می‌توان به معرفی چهره‌های جوان و علاقمند اشاره کرد.

برومند افزود: وقتی جشنواره‌ها در شهرستان‌ها برگزار می‌شود هنرمندان آن مناطق را معرفی می‌کند.

جشنواره با انگیزه دادن به گروه‌ها برای تولید اثر، یک کارآفرینی وسیع ایجاد می‌کند وی با بیان اینکه هرکدام از جشنواره ها تأثیر بزرگی در فرهنگ کشور دارند، اظهار کرد: به واسطه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، تعدادی از جوانان مشغول به کار می‌شوند، کارها از لحاظ کیفیت رشد می‌کنند و در دیدگاهی دیگر، جشنواره با انگیزه دادن به گروه‌ها برای تولید اثر، یک کارآفرینی وسیع ایجاد می‌کند.

گفتنی است، بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پنجمین روز میزبان تماشاچیان در سالن‌ها برای دیدن ۱۴ نمایش است.

در سالن اصلی مجتمع بوعلی سینا نمایش «افسانه بایبری» در بخش نوجوان به نویسندگی محمد موسوی و کارگردانی رضا روان از همدان به مدت ۵۵ دقیقه به روی صحنه می‌رود.

گروه نمایش «بیگ‌بنگ» اثر افروز غلامیان از شاهین‌شهر در به مدت ۴۵ دقیقه اثر خود را در سالن پلاتوی مجتمع بوعلی سینا اجرا می‌کنند.

«هرکی تو دنیا یه شکل و رنگیه» به نویسندگی و کارگردانی حامد ترابی از همدان، نمایشی در بخش خردسال است که در پلاتو عبادی مجتمع بوعلی‌سینا به مدت ۲۰ دقیقه در سه سانس به روی صحنه می‌رود.

نمایش «سرزمین بازی» اثر اِل آماری بوتروس از فرانسه در بخش بین‌الملل جشنواره به مدت ۶۰ دقیقه در سالن اصلی مجتمع شهید آوینی اجرا می‌شود.

سمیرا یزدان پژوه کارگردان و بهرام جلالی پور از البرز نویسنده نمایش «مزه دروغ تلخه» در بخش کودک است که اثر خود را به مدت ۵۰ دقیقه در سالن پلاتوی مجتمع شهید آوینی به روی صحنه می‌برد.

تالار فجر نیز امروز در بخش بین‌الملل میزبان علاقمندان به تماشای نمایش «واوارا» به کارگردانی جودی دی کلرک از بلژیک به مدت ۴۵ دقیقه است.

«راهزن» نمایشی در بخش بین‌الملل است که به کارگردانی محی‌الدین مظفر از تاجیکستان به مدت ۵۰ دقیقه در تالار مهدیه اجرا می‌شود.

نمایش «من یک نخود فرنگی متفاوتم» در بخش خردسال از تهران به کارگردانی شکیبا مولوی و نویسندگی اریک باتو در دو سانس در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، آماده اجرای صحنه‌ای است.

در بخش خیابانی نمایش «وقتی هفت سالم بود» اثر مهدی حبیبی از تهران و نمایش «یک چالش نه چندان کوچولو و خونه مادربزرگه» به کارگردانی نوراله لک از خمینی شهر اصفهان در محوطه مجتمع بوعلی سینا اجرا می‌شود.

محوطه مجتمع شهید آوینی نیز در ساعت ۱۵:۳۰ برای نمایش «نقل مبارک و آقای طبیعت» اثر پژمان شاهوردی از لرستان به مدت ۳۵ دقیقه و در ساعت ۱۶:۳۰ برای نمایش «سفر جادویی» اثر روح اله سنائی از پیشوا به مدت ۳۰ دقیقه، میزبان تماشاگران است.

دو نمایش «نقالی رستم و تهمینه» به کارگردانی طاهره شفیعی از همدان به مدت ۱۰ دقیقه و «کمودور» به کارگردانی محمد محمدی‌قادر از همدان به مدت ۲۷ دقیقه به ترتیب در ساعات ۱۵:۳۰ و ۱۶:۳۰ عصر در پارک کودک به اجرای عمومی می‌رسد.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه با دبیری مجید قناد در همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران برگزار می‌شود.