پیشنهادهای یک مدیر برای زنده نگه داشتن سینما در روزهای کرونایی

مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر رسانه ملی از راه کارهای موجود برای زنده نگه داشتن سینماها در روزهای کرونایی سخن گفت. به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی مؤسسه تصویرشهر، هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه «تصویر شهر» پنجشنبه شب پانزدهم خردادماه در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر […]


مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر رسانه ملی از راه کارهای موجود برای زنده نگه داشتن سینماها در روزهای کرونایی سخن گفت.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی مؤسسه تصویرشهر، هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه «تصویر شهر» پنجشنبه شب پانزدهم خردادماه در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر حضور داشت. این برنامه به موضوع خاموشی سالن‌ها در دوران انتشار ویروس کرونا با توجه به اینکه دو فصل مهم اکران از جمله اکران نوروز و عید فطر از دست رفته است، اختصاص داشت.

میرزاخانی در این برنامه گفت: سینماها و جریان فرهنگ و هنر به عنوان اولین مدافعان از همان روزهای اولیه انتشار کرونا به میان آمدند و از اوایل اسفند فعالیت خود را قطع کردند، تمامی سالن‌ها را بستند و از تجمع مردم جلوگیری کردند و در کنار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای کنترل این بیماری لبیک گفتند. چرا که نفس فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای این است که روح و روان مردم در آسایش باشد. بنابراین قطعاً برای اقشار هنرمند و صنوف مختلف سینمایی و فرهنگی و هنری این مقوله بسیار مهم است.

یک بام دو هوا رفتار شدن با مشاغل مختلف آسیب زننده است

وی ادامه داد: خدا را شکر می‌کنیم که کشور ما توانست در این مقوله برگ زرین دیگری را به فعالیت‌های خود اضافه کند و توانست تا حدودی این ویروس منحوس را کنترل کرده و شرایطی را ایجاد کند که آن مرگ عجیب و غریبی که شاهد بودیم تا حدودی کنترل شود. اما اخیراً شاهد بازگشایی تمامی اصناف در حوزه‌های مختلف تجمعی بوده‌ایم، صنوفی که هیچ قابلیت کنترل فاصله‌های اجتماعی را ندارند. اکنون شرایط به گونه‌ای شده که مردم زندگی عادی خود را می‌کنند. من این مسئله را تأیید یا رد نمی‌کنم، اکنون پروازهای هواپیمایی برقرار است، مترو ها مملو از جمعیت است و فقط سالن‌های سینما و تئاتر بسته است. در حالی که سینماها تنها جایی است که قابلیت شماره گذاری دارد و ما به راحتی می‌توانیم فاصله اجتماعی را کنترل کنیم.

اکنون پروازهای هواپیمایی برقرار است، متروها مملو از جمعیت است و فقط سالن‌های سینما و تئاتر بسته است. در حالی که سینماها تنها جایی است که قابلیت شماره گذاری دارد و ما به راحتی می‌توانیم فاصله اجتماعی را کنترل کنیم. این کارشناس سینما افزود: در این رابطه پروتکلی هم تشکیل شد و نمایندگان سازمان سینمایی هم با ما هم عقیده بودند. سلامت مردم برای ما مهم است ولی یک بام دو هوا رفتار شدن با مشاغل مختلف آسیب زننده است. ببینید من به نمایندگی از جامعه سینماداران به این برنامه دعوت شده‌ام و باید بگویم اکنون در کشور ما سه هزار نفر مستقیماً در حوزه پخش و اکران سینماها فعالیت دارند و از سوم اسفند تاکنون هیچ‌گونه ورودی به این جریان وارد نشده است. همه اعضای این صنف از روز اول این بحران متفق القول می‌گفتند با کمک هم این بحران را پشت سر خواهیم گذاشت ولی اکنون تنها جایی که بازگشایی نشده سینماهاست، این عجیب است. حتی کارکنان بخش خصوصی به طور کامل فعالیت کارکنان خود را تعطیل کرده‌اند. اینگونه اتفاقات چرخه اکران و تولید را عقب می‌اندازد و در نهایت فعالیت‌های فرهنگی نیز به تعویق می فتد.

مدیر عامل مؤسسه تصویر شهر با بیان اینکه ما باید با این بیماری زندگی کنیم، یادآور شد: تنها جایی که در اثر هر گونه اتفاقی در کشور آسیب می بیند حوزه فرهنگ و هنر است. این موضوع اتفاق پسندیده‌ای نیست و باید برای آن فکری اساسی کرد.

با اجرای طرح «سینما روباز» حداقل در تابستان می‌توانیم یه گام مثبت برداریم

میرزاخانی ادامه داد: در این مدت ما پیشنهاد راه اندازی سالن‌های روباز سینمایی را برای ایام تابستان با سازمان سینمایی مطرح کردیم، طرحی مانند «سینما ماشین» که البته چندان برای مردم جذابیت نداشت اما به هرحال در نوع خود حرکتی است. به نظر من با سینمای روباز می‌توانیم حداقل در تابستان یک گام مثبت برداریم.

میرزاخانی درباره برخی نظرسنجی‌ها مبنی بر اینکه حتی اگر سینماها بازگشایی شوند مردم استقبال نخواهند کرد، گفت: اگر قرار است یک سال بنشینیم قطعاً اتفاقات عجیب و غریبی هم در حوزه اقتصادمان رخ خواهد داد. به هر حال هنر با اقتصاد تنیده در هم است، اگر اکنون پول آثاری که ساخته شده برنگردد قطعاً آن تهیه کننده نمی‌تواند اثر بعدی اش را شروع و تولید کند، از آن طرف سینماداری که پرسنل چشمگیری دارد دچار بحران جدی می‌شود. تمامی فعالیت‌هایی که در اطراف می‌بینیم خطر شأن بیش از سالن‌های سینمایی است. در حال حاضر می‌بینیم که مساجد و زیارتگاه‌ها هم با رعایت نکات بهداشتی بازگشایی شده‌اند. همچنین ما دو فصل اصلی اکران را که شامل اکران نوروز و عید فطر بود از دست داده‌ایم. در این چهار ماه بیش از ۳۵ درصد فروش سینمای ایران عقب افتاده است. سال گذشته ۲۹۹ میلیارد تومان فروش سینمای ایران بوده است که این فروش نسبت به سال قبل ۱۸ درصد افزایش داشته است اما مخاطب از ۲۶ میلیون به ۲۴ میلیون رسیده است. اکنون با ضریب ۴۰ درصد اگر این سه ماه را هم کم کنیم درآمد سینمای ایران زیر ۸۰ میلیون می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: تصور ما این است که سالن‌های کوچک می‌توانند نسبت به اکران آثار خانوادگی اقدام کنند. به این صورت که سالن‌های کوچک در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد که هر خانواده بتواند با دیگر اعضای خود به صورت دسته جمعی در سالن سینما فیلم ببیند. اکنون برخی از سینماداران با ما مراوده می‌کنند. ما تا اردیبهشت ماه در قرنطینه کامل بودیم ولی به هر حال شنیده‌ایم که ویروس ضعیف شده و آمار مرگ و میر با زحمات کادر درمان و پزشکی پایین آمده است. صحبت من این است که ما نسبت به فعالیت‌های دیگر کاملاً قابل کنترل تر هستیم.

تصور ما این است که سالن‌های کوچک می‌توانند نسبت به اکران آثار خانوادگی اقدام کنند. به این صورت که سالن‌های کوچک در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد که هر خانواده بتواند با دیگر اعضای خود به صورت دسته جمعی در سالن سینما فیلم ببیند. میرزاخانی درباره کاهش نرخ گذاری مناسب برای افزایش جمعیت مخاطبان گفت: نرخ بلیت را عزیزان در شورای نرخ گذاری بررسی می‌کنند و ما تابع قانون هستیم. اکنون ما در مهم‌ترین فصل اکران هستیم و باید تصمیم گیری شود، همه ما بلاتکلیف هستیم و این اتفاق بدی است. به هر حال هر کدام از ما جوابگوی خانواده‌ای هستیم و در مجموعه‌های خود فعالیت می‌کنیم. ضمناً توقعاتی از دولت محترم داریم، هزار میلیارد یورو برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته شده و اعمال سیاست‌های حمایتی از مشاغل یکی از آیتم‌های مهم آن است. بالاخره اقتصاد سینماگران باید بچرخد یا خیر؟ توان مجموعه‌های ما برای ساپورت امور مالی کارمندان خود تمام است. بخش خصوصی هم که در این حوزه فعالیت کارمندان خود را کاملاً تعطیل اعلام کرده و جاهایی که در این مدت توانسته‌اند تا حدودی سرپا باقی بمانند مجموعه‌هایی بوده که کمک‌هایی از طریق سازمان‌هایشان به آنها می رسیده است. خود ما در مؤسسه تصویر شهر توانسته‌ایم بخش کمی از حقوق پرسنل رو با بودجه‌ای که از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گرفته‌ایم، تأمین کنیم.

راهکارهایی برای زنده نگه داشتن چراغ سینما

وی درباره بازگشایی سینماها در مناطقی که سفید اعلام شده بود گفت: همانطور که می‌دانید عمده فروش سینمای ایران در کلان شهرها است. خود تهران یک قطب جدی فروش سینمای ایران است. در سال ۹۸ و در فروردین ماه سینمای تهران ۳۶ میلیارد تومان فروش داشته است، در حالی که کل فروش کشور ۵۸ میلیارد تومان بوده است. یا مثلاً در اسفند ماه که در اثر کرونا لطمه دیده‌ایم فروش یک میلیارد و ۲۸۰ تومان در تهران بوده است در حالی که کل فروش دو میلیارد تومان بوده است. به نظر من کلانشهرها هستند که عمدتاً در توسعه سالن‌های سینمایی فعالیت داشتند و اکران برای آنها جدی تر است. در شهرستان‌های کوچک سینماها یا مخاطب جدی نداشتند یا دست بخش خصوصی بوده و یا زیرمجموعه حوزه هنری هستند.

میرزاخانی همچنین درباره اختصاص وام ۱۰ میلیون تومانی به هر پرده نمایش عنوان کرد: در این شرایط ما درک می‌کنیم که کل بودجه اقتصادی کشور دچار التهاب شده است. درآمدهای خود دولت پایین آمده و بسیاری از درآمدها صرف فعالیت‌های درمانی می‌شود. اینها همه قابل قبول است اما توقع ما به عنوان جریان فرهنگ و هنر کشور این است از آن عددی که برای این مباحث در نظر گرفته شده و هزار میلیارد یورویی که از صندوق ذخیره ارزی توسعه ملی برداشت شده قابلیت حمایت از این بخش را هم دارد. به هر حال این بخش نیز شامل اقشاری هستند که در این جامعه فعالیت می‌کنند. توقع ما از دولت این است که نیم نگاهی هم به این بخش داشته باشد. اخیراً هم در خانه سینما جلسه‌ای مبنی بر بدهی‌های سالن داران برای فروش سال گذشته برگزار شد و تصمیم گرفته شد که به صورت وام قرض الحسنه این بدهی پرداخت شود. این فکر خوبی است. همچنین دید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همیشه کمک به جریان فرهنگ است. در بخش تولید همیشه کمک بنیاد سینمایی فارابی بوده و بخش اعظمی از آثار سینمایی از این مجموعه کمک می‌گیرد، مجموعه‌های دیگری مانند سینماشهر نیز به این جریان برای ساخت و تجهیز سینمای ایران کمک می‌کنند و اینها زحماتی است که وزارت خانه می‌کشد.

وی در پایان گفت: در دوره پس از کرونا ما به اتحاد بیشتر میان مسئولین، تولید کنندگان، پخش کنندگان و سینماداران احتیاج داریم.