گریزی از آنلاین بودن جشنواره‌ها نیست/ جلساتی که در حد ورکشاپ بود

سیدوحید حسینی نامی دبیر نشست نقد و بررسی‌های ایسفا در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد که برخی جلسات این جشنواره در حد یک ورکشاپ بود. سیدوحید حسینی نامی دبیر نشست نقد و بررسی‌های ایسفا در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتگو با سینما خراسان درباره این نشست‌ها گفت: […]


سیدوحید حسینی نامی دبیر نشست نقد و بررسی‌های ایسفا در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد که برخی جلسات این جشنواره در حد یک ورکشاپ بود.

سیدوحید حسینی نامی دبیر نشست نقد و بررسی‌های ایسفا در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتگو با سینما خراسان درباره این نشست‌ها گفت: انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) هر ساله مجری برگزاری جلسات نقد و بررسی جشنواره فیلم کوتاه تهران است امسال هم طبق سنت هر ساله این اتفاق رخ داد اما تفاوتی در شکل برگزاری وجود داشت که این موضوع ناشی از شرایط موجود است، این جلسات به صورت آنلاین برگزار شد و برای آن پخش زنده داشتیم.

وی افزود: به نظرم تلاش زیادی برای این بخش شد چون سعی کردیم از منتقدان برجسته و سینماگران صاحب‌نام سینمای کوتاه از هر سه نسل دعوت کنیم. من فکر می‌کنم همین شکل برگزاری باعث شد ما به سمتی برویم که بحث‌ها کاربردی شود اینچنین نبود که ما خیلی بخواهیم فیلم را تحلیل کنیم چون نه وقت آن بود نه مکان درستی برای این موضوع بود. ضمن اینکه رسانه‌های مکتوب در مناسبت‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند.

حسینی نامی اظهار کرد: از آنجایی که در این رویداد اغلب آثار اولین نمایش‌شان را تجربه می‌کردند، سعی کردیم بحث‌هایی را پیش بکشیم که مخاطبان علاقه‌مند به سینمای کوتاه از هر نقطه‌ای بتوانند از این جلسات بهره ببرند کمااینکه چند جلسه ما در حد یک ورکشاپ بود. ویژگی جلسات ما این بود که منتقدانی را دعوت کرده بودیم که تاکنون به جشنواره فیلم کوتاه تهران نیامده بودند، اولین بار بود با فیلم کوتاه ایرانی به شکل جشنواره‌ای مواجه می‌شدند. ما بعد از تماشای فیلم‌ها بلافاصله درباره آثار صحبت می‌کردیم. این موضوع هم برای ما و هم برای منتقدان و مخاطبان جالب بود. ما چند منتقد داشتیم که در رسانه‌های مطرح خارجی مطلب می‌نویسند.

کارگردان «کل به جزء» بیان کرد: وقتی پای صنف به فیلم کوتاه باز می‌شود، صنف موضوع را جدی می‌گیرد از آنجایی که فیلم کوتاه برای ایسفا اهمیت زیادی دارد این برنامه را به طور جدی پیگیری کرد، سعی کردیم از استاندارد بالایی برخوردار باشد ولی چون سال اولی بود که این نحوه برگزاری را تجربه می‌کردیم خطاهایی هم داشتیم در مجموع یک تجربه ارزنده و پایه‌ریزی یک شکل برگزاری بود که می‌تواند برای آینده مفید باشد.

وی در پایان گفت: به نظرم دیگر جشنواره‌ها از بحث آنلاین بودن گریزی ندارند. به زعم من این بخش لاینفک جشنواره‌های داخلی و خارجی خواهد بود چون در کنار معایب خود محاسن زیادی دارد، تماشای فیلم‌ها به شکل فیزیکی مطلوب است ولی برگزاری برنامه‌های جنبی مثل جلسات نقد و بررسی و گفتگوها می‌تواند به شکل آنلاین هم باشد.

سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی یکم تا پنجم بهمن ماه در پردیس ایران‌مال برگزار شد.